פתאום גילו שישראל במזרח התיכון

מפגש הפסגות באוויר האלפים התנהל על מי מנוחות, ואז באה המציאות ודפקה על הדלת

שני אירועים כל כך קיצוניים ליוו אותנו בסוף השבוע והאירוניה זועקת. מצד אחד, המפגש השנתי של המועדון הכלכלי היוקרתי בדאבוס שבשוויץ, מועדון שכרטיס הכניסה אליו ולמפגש עולה כ-71 אלף דולר, לא כולל הוצאות. מצד שני, נכון לכתיבת שורות אלו, מצרים על סף הפיכה, האומה הערבית הגדולה שנהנית מחסות המערב כורעת תחת נטל העוני, האבטלה והאינפלציה.

בשנתיים האחרונות התנהל המפגש בדאבוס בצל המשבר הפיננסי הגדול בעולם. השנה, כך היה נדמה לכולם, התנהל המפגש על מי מנוחות, על רקע תחילת יציאת ארה"ב ממשבר החובות ואירו חזק. אפילו רוביני הפסימי הפך לפתע אופטימי.

אבל אז הגיעו החדשות ממצרים. אותה מצרים שרק לפני מספר שבועות זכתה לשלל תשבחות מקרן המטבע על התנהלותה הכלכלית וצמיחתה הנאה. חדשות אלה מנחיתות את המנהיגים הזחוחים משהו מפסגת העולם בדאבוס אל קרקע המציאות.

במציאות הזו יש הרבה דברים שאף אחד לא אוהב לראות: אבטלה, עוני, מלחמות מזון ועוד רעות חולות שחלקן תוצר ישיר של עצימת העיניים של מנהיגי הכלכלה העולמית מהשתוללותם הבלתי מרוסנת של הבנקים שעדיין נהנים מכספי הממשל הזולים ומשתמשים בהם ל"הרצת" מחירי סחורות ומשחקי מטבעות.

אף מילה על רגולציות. אף מילה על הגבלת יכולת המינוף האדירה. חלילה וחס שנפגע בעגל הזהב בו מסתבר כולם תלויים וחוששים יותר מכל - הבנקים. אם ההפיכה בטוניסיה עברה בשקט יחסי, מה שקורה במצרים מטריד מאוד משקיעים בכל העולם ואף ראינו תגובה ראשונית בבורסות אירופה וארה"ב.

מבזק מיוחד: ישראל נמצאת במזרח התיכון

המוזר בכל הסיפור הוא שהזרים, ששיבחו את כלכלת ישראל ואת חוסנה, גילו נתון מדהים שלא נלקח בחשבון בשיקולי ההשקעה: ישראל היא חלק מהמזרח התיכון. ישראל היא לא סתם עוד מדינה על הכדור, היא מדינה שהאופוזיציות ואולי האלטרנטיבות למשטרים המתונים בעולם הערבי לא ממש אוהבות. דבר שעלול מהר מאד להפוך לגורם סיכון משמעותי. איזה חדשות מרעישות!

בויכוח הבלתי פוסק לגבי מותו של השוק החופשי ו"מלחמת המטבעות" בהקשר הישראלי, תמיד העליתי את השאלה: בשביל אחוז או אחוז וחצי באים להשקיע בשקל הישראלי? מה עם תמחור הסיכון? התשובה מהצד השני תמיד הייתה - אין פה סיכון. עזה, לבנון, אפילו איראן, הכול קטן עלינו. מעניין מאוד לראות את תגובת השוק והמטבע הכי חזק בעולם ל"התעטשות" שמעבר לגבול הדרומי שלנו.

בנק ישראל ומשרד האוצר לא חלמו בחלומותיהם הורודים ביותר על זריקת העידוד המפתיעה שתקבל תוכניתם להגבלת פעילות הספקולנטים בשוק המט"ח המקומי.

גם כך נהנה סל המטבעות מהתחזקות של כ-7% מנקודת השפל לשם הגיע בתחילת החודש. הלחץ שנוצר כעת על חובבי השקל הפך פתאום משמעותי יותר וזה עשוי להאיץ במידה רבה את קצב היחלשות המטבע המקומי.

לא בטוח שפישר יאהב זאת, לכן לא מן הנמנע שבנק ישראל יופיע מוקדם מכפי שתכנן על מנת למתן אותה. למזלו נהנה שוק המט"ח מסוף שבוע ארוך שנותן לשחקנים מספיק זמן לראות מה קורה במצרים, לחשוב ולהיערך לפעולה אולם לא סביר שנשמע בימים הקרובים את צמד המלים- "השקל החזק".

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.