קחו דוגמה מהגולשים במצרים

כנראה שצריך שיהיה יותר - הרבה יותר - רע בשביל שישראלים ימחו כמו במצרים ותוניסיה

כמו רבים, גם אני העברתי את סוף השבוע בטוויטר, בפייסבוק וב-YouTube, יונק ציוצים וסרטונים מהנעשה במצרים. במיוחד נחרת בזיכרון סרטון שבו נראה אזרח מצרי נעמד מול משוריין צבאי, כמו אחיו הסיני בטיאננמן לפני 22 שנה - קישור בסוף.

לעיתים רחוקות אנחנו מקבלים הצצה מיד ראשונה לרמות כאלה של אומץ וייאוש, וכל זה ללא תיווך הטלוויזיה ובלי הפסקה לפרסומות.

ועל כן, גם אם יש מעט מההפרזה בלכנות את ההתקוממויות במצרים ובתוניסיה "מהפכת הטוויטר" או "מהפכת הפייסבוק" - אחרי הכול, אלה מדינות קצת מפגרות מבחינות החיבור לרשת - אין ספק שאחרי כל השנים האלה, האינטרנט מממש סוף-סוף את הפוטנציאל המהפכני שלו. על כך יעידו צעדי הניתוק של הרשת במצרים לא פחות מאשר מספר המחוברים, המצייצים והמעדכנים. השלטון שם הבין עם מי יש לו עסק.

זו שעתה היפה של הרשת, שהוכיחה שוב שהרבה יותר משהיא גן שעשועים של אפליקציות ומשחקים שמעבירים את הזמן - היא כלי תקשורת עוקף משטרים וצנזורות ומחבר בין אנשים שאין להם דבר להפסיד זולת כבליהם.

וזו גם שעתו היפה של הפקס - המכשיר המנוון והלא אופנתי שמצא עצמו מככב על הבמה המרכזית לצד אחיו החדשים. כשנחסמה הרשת הפציצו חבורות אקטיביסטים את מכשירי הפקס במצרים ושלחו לשם חלקים ממסמכי ויקיליקס שגילו את עומק וחומרת הרודנות.

ואולי זו הזדמנות להאיר דווקא זווית אחרת של האזרחות המקוונת. רבע מהאזרחים המצריים מחוברים לרשת. אצלנו מחוברים הרבה יותר מ-50%. אז נכון שאצלנו זה 4.5 מיליון ואצלם יותר מ-20 מיליון, ובכל זאת, ראו את האזרחות המצרית המקוונת - וראו את זו שלנו. זו לא רק שאלה של אינטרנט, אלא של אזרחות.

בעוד שהאחים במצרים יוצאים לרחובות וסופגים כדורים חיים, האקטיביזם הישראלי ברשת מעדיף יצירת קמפיינים מקוונים וסרטונים ויראליים, כמו קמפיין סטירות הלחי של תנועה בשם "ישראל חופשית" - שאף אחד לא מבין מה בדיוק היא רוצה, מלבד השאיפה שיהיה טוב.

כנראה שצריך שיהיה יותר, הרבה יותר, רע בשביל שאנשים ממש יקומו ויעשו מעשה, כמו במצרים ובתוניסיה. לא שאני מאחל זאת לעצמנו, אבל צריך לזכור שלמרות כל הקרדיט שאנחנו נותנים לאינטרנט, הקרדיט צריך ללכת לאנשים.

עובדה: לקחו להם את האינטרנט - מצאו פתרון אחר. לקחו להם גם אותו - אז פנו לפקס. הטכנולוגיה נותנת יופי של כלים לאזרחות של ממש. עכשיו צריך את האזרחים עצמם.

מפגין מול משוריין - tinyurl.com/6avmvyb

מיטב השיתופים, מתוך הבלוג המשובח "חורים ברשת" - tinyurl.com/4pfdrm6