כך נרוויח ממשבר גיאופוליטי

זעזוע חד לעולם יעורר דחף לפעול. מאורעות היסטוריים מלמדים על אופן הפעולה הרצוי

שינוי אפשרי במפה הגיאופוליטית של אזורינו הנפיץ, לעולם יעורר אי ודאות גבוהה במיוחד, ותמחור נכסי הסיכון לא יאחר להגיב בהתאם. ההשלכות הכלכליות ארוכות הטווח של מאורעות ביטחוניים ואירועים מערערי יציבות, מוגבלות בהיקפן אם בכלל, ועדיין בכל פעם היד קלה על ההדק, כאילו לא למדנו דבר.

לא ניתן לחזות את עתידו של המזרח התיכון ביום שאחרי מובארק, אולם בחינה של ההתנהגות האופיינית למשקיעים בתקופה הסמוכה לאירוע מכונן שאינו בעל מאפיינים כלכליים, עשויה לשפוך אור על הצפוי לנו בתקופת המסחר הקרובה.

להלן סיכום המסחר במדד תל-אביב 25 בימים שאחרי פרוץ משברים ביטחוניים וגיאופוליטיים שאירעו בעשור החולף:

העבר מציג בפנינו עובדות חד-משמעיות וחותכות: הבהלה שבאה לידי ביטוי במהלכי הירידות החדים נבלמת בתוך ימים ספורים, ובמהלך שבועות בודדים שבים מדדי המניות לשערם ערב פרוץ המאורע המכונן. אי הודאות מוסרת מסדר היום והמציאות הכלכלית חוזרת לשלוט בתמחור נכסי הסיכון.

אלדר גנזל , משבר במצרים
 אלדר גנזל , משבר במצרים

איך מרוויחים מזה?

אז בהנחה שהאירועים במצרים לא ישפיעו על הכלכלה בטווח הארוך, לא נותר לנו אלא להניח שהתנהגות המשקיעים תחזור על עצמה גם הפעם, והכלכלה תשוב לתת את הטון. אולם, הדבר לא מלמד על הזדמנות לרכישת מניות דווקא עכשיו.

משקיע שבחר שלא להיחשף לנכסי סיכון בתקופה האחרונה נוכח הערכותיו הכלכליות השמורות עימו, לא צריך לשנות את טעמו נוכח הירידה האחרונה בערכם. בתרחיש סביר בהחלט, עשויה האנדרלמוסיה להתפשט למדינות נוספות באזור, ומגמת המסחר השלילית תביא את המדדים לאבד גובה נוסף. ניסיון לעשיית רווח מהיר כעת עשוי להסתיים בהפסדים כואבים בטווח הקצר.

באופן מפתיע ועל אף עוצמת הגירוי שמעורר בנו מהלך כה מהיר וחד של ירידות שערים, אין דבר שנכון יהיה לעשותו. המאורעות שברקע לא מצדיקים כל שינוי בתמהיל ההשקעות שהנהגנו עד עתה, וכל שנותר הוא לתת לסערה לחלוף מעל הראש.

כאלה אנחנו, חמדנים ותאבי בצע, יתפוצץ העולם ואותנו רק מעניין איך נרוויח מזה. ובכל זאת, ההיסטוריה מוכיחה שאירועים גיאופוליטיים הם ברי חלוף והחלטה מקדימה להתעלם מההתרחשויות, היא דרך הפעולה הראויה. רק כך נבטיח לעצמנו את תשואת המדדים בתום תקופת ההשקעה.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד