אושר: בנקים לא יגבו עמלת פירעון מוקדם במשכנתאות בעיקול

ההצעה אושרה בוועדת השרים לחקיקה ■ על פי הצעת החוק של ח"כ כבל, בנק שיוזם מימוש נכס בשל אי-פירעון הלוואה לא יגבה גם עמלה

למרות התנגדות בנק ישראל אישרה אתמול (א') ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ איתן כבל (העבודה), שלפיה ייאסר על הבנקים לגבות עמלת פירעון מוקדם במשכנתאות בעת עיקול. כלומר, כאשר בנק יוזם את מימוש הנכס בשל אי-פירעון הלוואה - לא יוכל הבנק לגבות גם עמלת פירעון מוקדם. משרד האוצר לא הגיע לוועדה עם עמדה ברורה, ולכן לא הוצגה עמדתו. עקב כך צפוי האוצר להגיש ערר על החלטת הוועדה, ולדרוש דיון חוזר בהצעת החוק.

כבל מנסה לקדם את הצעת החוק זה חמש שנים, והעלה אותה גם בשתי הכנסות הקודמות. הצעת החוק מבקשת לבטל את עמלת הפירעון המוקדם בעת מכירת נכס של לווה, משום שבעצם מימוש הנכס משיב הבנק את כספי ההלוואה.

בדברי ההסבר כותב כבל כי "מדי שנה נאלצים כ-2,000 אזרחים להיפרד מבתיהם, לאחר שלא עמדו בתשלומי המשכנתא והבנקים מוכרים את הבתים על מנת להשיב לעצמם את כספי ההלוואה שהעניקו. הבנקים מפעילים סוללות עורכי דין, מוציאים צווי הוצאה לפועל, מעקלים חשבונות והכנסות, ומפנים את הלווה מביתו על מנת למכור את ביתו, ולקבל את כספי המשכנתא חזרה". יצוין כי לפי גורמים במערכת הבנקאית היקף המפונים השנתי הנמוך במחצית מהמספר שמציג כבל, ומסתכם ב-900-1,000 איש.

כבל מתקומם כנגד המצב החוקי כיום, שלפיו "אדם המבקש לשלם את כל כספי המשכנתא לפני תום המועד, משלם עמלת פירעון מוקדם אותה גובה הבנק, בשל כספים שהוא מפסיד בעקבות הפסקת תשלום המשכנתא. אולם הבנקים גובים עמלות אלו לא רק מאלו שידם משגת לסיים תשלומי המשכנתא מבעוד מועד, אלא גם מאלו שנלקחו מהם בתיהם במטרה להשיב את כספי החוב". לטענת כבל, מדובר בעמלה העומדת על מאות אלפי שקלים.