המועצה לצרכנות על רמי לוי: טעויות רבות בסימון מחירים

בעשרות מוצרים שבדקה המועצה ב-4 סניפים של רשת רמי לוי התגלו טעויות בחישוב המחיר ליחידת מידה ■ רמי לוי בתגובה: "מדובר בתקלה, ובכל מקרה הצרכן לא שילם יותר"

עשרות טעויות בהצגת מחירי מוצרים התגלו על מדפי רמי לוי שיווק השקמה במסגרת בדיקה מקיפה שערכה המועצה לצרכנות בסניפי הרשת - זאת בעקבות תלונות שהתקבלו על הטעיה בהצגת המחיר ליחידת מידה.

המשמעות: צרכנים המבקשים להשוות מחירים של מוצרים שונים מקבלים תמונה לא מדויקת.

בינואר 2009 נכנסו לתוקפן תקנות הגנת הצרכן בנוגע למחיר ליחידת מידה: התקנות מחייבות את רשתות השיווק והמרכולים לתת מידע לצרכנים על המחיר ליחידת מידה של מוצרים שונים הנמכרים על מדפיהן - כמו למשל מחיר ל-100 גרם דגני בוקר בכל גודל אריזה, מחיר לקילו אבקת כביסה או ל-100 מ"ל משקה קל.

המטרה היא כמובן להקל על הצרכנים להתמצא בשפע המותגים ובמגוון האריזות המבלבל, ולקבל החלטה נבונה וחסכונית בנוגע לקנייה, גם כאשר הם ניצבים מול שלל אריזות במשקל שונה ובמחירים שונים.

אלא שבשיווק השקמה, מסתבר, קשה לסמוך גם על הכלי הזה - שנועד לאפשר השוואה נוחה בין מותגים שונים של אותו מוצר.

56 תוויות מטעות לכאורה מצאו סוקרי המועצה לצרכנות במהלך בדיקה שכללה עשרות מוצרים ב-4 מסניפי הרשת: רמת-גן, צומת קסטינה ושני סניפים ירושלמים - ביד חרוצים וברחוב האומן.

המחיר והמשקל שהוצגו על התוויות תאמו לרוב את המחיר והמשקל שעל האריזה, אולם המחיר ליחידת מידה שהוצג לנוחות הצרכן התברר כשגוי: בחלק מהמקרים היה המחיר המוצג גבוה מהמחיר האמיתי, ובמקרים אחרים נמוך יותר. כך או כך, הוצגה תמונה מעוותת היוצרת עוול הן עם הצרכן והן עם החברות שמוצריהן הוצגו בחישוב מוטעה.

להסתובב עם מחשבון

התקנות המחייבות את הצגת המחיר ליחידה, יש לציין, אינן תקנות פליליות, ולפיכך - לא קיים כל פיקוח רשמי בנושא.

"אנחנו בהחלט שוקלים להתחיל בתהליך של מעבר לסנקציה פלילית", אומרת השבוע הממונה על הרשות לסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס. "לצרכן בינתיים לא נותר אלא לתבוע אזרחית את בתי העסק במקרה של עבירה בוטה על התקנות".

אולם, מזכירים במועצה לצרכנות, "התנהלות עסק אשר במעשה או במחדל עשה דבר העלול להטעות צרכן בעניין מהותי כמו המחיר, היא בכל זאת עבירה פלילית אשר דינה מאסר שנה או קנס".

הנה מספר דוגמאות, הממחישות באיזו קלות יכול לטעות צרכן שאינו מסתובב עם מחשבון בחנות ושנותן את אמונו בתוויות:

"פוליבוי" של יעקובי, מוצר שמשקלו 100 גרם ומחירו ברשת 17.30 שקל, הוצג כמוצר העולה 4.61 שקלים ל-100 גרם - כאילו היה משקלו 375 גרם.

מסיר כתמים של אותה החברה, שמשקלו 50 גרם ומחירו 16.30 שקל, הוצג בתווית ככזה העולה 2.17 שקלים ל-100 גרם - הפרש של יותר מ-30 שקל (!) ממחירו ליחידה.

סבון קמיל בלו מוצק, שמחירו 5.60 שקלים ל-100 גרם, הוצג כעולה 1.12 שקלים לאותה כמות.

פתי בר הדר במשקל 110 גרם תויג כמוצר שעולה 92 אגורות, פחות ממחצית המחיר בפועל - 2.08 שקלים ל-100 גרם.

ההבדל, כאמור, מתגלה לפעמים גם בכיוון ההפוך: כך למשל ליד מארז 6 יחידות של חטיף מרמולייט שמחירו ברשת 12.50 שקל ומשקלו 180 גרם, נרשם כי מחירו ל-100 גרם הוא 10.41 שקל. בפועל, 6.94 שקלים הם החישוב המתבקש.

דוגמה קיצונית יותר היא מחיר יותר היא מארז לקקן תות במשקל 990 גרם (30 שקל): המחיר המצוין בכיתוב ל-100 גרם הוא מעל 27 שקל, כשבפועל אינו חורג הרבה מ-3 שקלים לאותה כמות. מישהו בשיווק השקמה בהחלט צריך לתחזק את המתמטיקה שלו.

"הימנעות ממסירת מידע מדויק מכשילה למעשה את הצרכן באופן לא הוגן ולא חוקי", אומר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג. " זכותו של הצרכן למידע מלא ומדויק, וחובתו התואמת של בעל העסק לספק לו מידע זה, כדי לאפשר לצרכנים להחליט אם ואיזה מוצר לרכוש. המועצה לצרכנות תפעל כדי להבטיח הצגת תמונת מחירים נכונה והוגנת בפני הצרכנים".

רמי לוי: "זו תקלה טכנית"

מרשת רמי לוי שיווק השקמה נמסר בתגובה: "אנו מודים לכם על פנייתכם ועל שהערתם את תשומת-לבנו בנושא זה.

"מחיר המוצר הקובע הוא המחיר המוטבע על המוצר. על המוצר מופיעים גם המשקל והברקוד.

"כידוע, מוצרינו נמכרים בעשרות אחוזים יותר זול מהמחירון המומלץ על-ידי הספק. קרתה תקלה טכנית במחשב שחישבה כמות ל-100 גרם, וזאת בגלל נתונים טעות חישובית לגבי יחידות המידה של המוצרים. אבל המחיר המופיע על המוצר הוא המחיר הקובע. אנו פועלים לתיקון הטעות.

"הטעות בין המשקלים המצוינים במדבקה לא היוותה גביית תשלום נוסף מהצרכן. המחיר המוטבע על המוצר הוא המחיר שנגבה מהצרכן, והוא יישאר כזה גם לאחר התיקון שיתבצע".

בשופרסל ובמגה: אין טעויות בחישוב, אך יש מקום לשיפור הסימון

בדיקתה של המועצה לצרכנות נערכה כאמור על רקע פניות צרכנים ערניים; במועצה מקווים להרחיב אותה לרשתות נוספות ולתחומים נוספים, בהתאם למגבלות התקציב.

ביקור מדגמי שערך "גלובס" בניסיון להתרשם מהמצב הקיים ברשתות מקבילות, העלה תמונה מעודדת ברובה: בדיקה של עשרות מוצרים לא גילתה ולו טעות אחת בחישוב המחיר המוצג ליחידת מידה.

אולם עם זאת, התמונה אינה מושלמת: עצם הסימון כנדרש אינו דבר מובן מאליו, ועדיין לוקה בחסר.

כך בסניף מגה בול בתלפיות בלט היעדרו של מחיר ליחידה עבור מוצרים במבצע ומארזים מיוחדים (היכן שדווקא מתבקש לבדוק את מידת האטרקטיביות ביחס למחיר הרגיל); במדפי החטיפים, והשימורים - נמצאו מקטעים שלמים חסרי סימון כנדרש, וכך למשל גם עבור דגני בוקר רבים - נישה שבה לא מעט מוצרים שאריזתם מגיעה במשקל המקשה על החישוב (לרוב במוצרים מיובאים).

בסניף שופרסל דיל הסמוך היה המצב מעט טוב יותר, אולם גם כאן לא נמצא תמיד המחיר בחישוב הנדרש. פעמים רבות התקשינו למצוא את התווית המתאימה למוצר מסוים, בשל סידור לוקה בחסר של המוצרים. כשזה כבר נמצא, כאמור, היה לפחות החישוב מדויק.

תגובת שופרסל: "הרשת עושה כל שביכולתה להעניק ללקוחותיה את השירות הטוב ביותר בישראל. שופרסל הובילה את סימון המוצרים לפי יחידת מידה בשוק, והיינו הראשונים לקדם סימון כזה על מנת להקל את הקנייה על לקוחותינו".

מוצרים
 מוצרים