כך תעשיית הסלולר דוחפת את היד עמוק לכיס של הצרכן

מתממשקים לארנקים: מייצור מכשירים חדישים, דרך רשתות דור רביעי ועד לאפליקציות מבוססות ענן שיגדילו צריכת הנתונים - התעשייה ממשיכה במאמציה ולהוציא מכם כמה שרק ניתן

עבור רבים, הסלולרי הוא מכשיר טלפון שימושי, שמטרתו בעיקר יצירת תקשורת אישית ועסקית בעתות שגרה וחירום, או פיתוח תקשורת חברתית דרך אפליקציות ייעודיות כמו פייסבוק וטוויטר.

אחרים רואים בטלפון הסלולרי מכשיר בידור ופנאי, שיכול להעשיר את היצירתיות ואת סגנון החיים שלהם ולהרגיע את מוחם בשעות הפנאי. יש גם מי, שרואים בטלפון אביזר סטטוס ואופנה.

אבל הרובד החשוב ביותר של הטלפון הסלולרי, שבו מושקעים מסורתית עיקר המאמצים של המפעילים, יצרני תשתית התקשורת ויצרני הטלפונים, הוא הרובד שאותו ניתן לכנות "ממשק לארנק".

במילים אחרות, הדרכים שבהן ניתן להפוך ערימה קטנה של פלסטיק, זכוכית ומעגלים מודפסים למכונה לייצור כסף, שמאפשרת לספקי השירותים והתוכן להתחבר אחת לחודש לארנק - או לחשבון הבנק - של המשתמש, ולהוציא ממנו כמה שרק ניתן.

האתגר הטכנולוגי המרכזי של מפתחי הרובד הזה הוא "לפעול מאחורי הקלעים", כלומר לסנוור את הלקוח עם שלל טכנולוגיות מפתיעות, שירותים ותכנים, שיספקו לו "ערך מוסף" או עונג רגעי, ותוך כדי כך להשכיח ממנו את העובדה הפשוטה - שהוא מחובר למכונה לחליבת כסף.

מרחיבים את צינור המזומנים

ההבדלים בין הרובד הגלוי והנוצץ לרובד הסמוי ניכרים בשתי תערוכות אלקטרוניקה גדולות, שמתקיימות בעולם בהפרש של חודש זו מזו. תערוכת האלקטרוניקה CES, שמתקיימת בינואר, מיועדת למשתמשי הקצה.

אליה הביאו השנה היצרנים מאות טלפונים חדשים, טאבלטים (מחשבי לוח) ושאר גאדג'טים מקושרים, במטרה לשכנע את הלקוחות - בסיוע מיטב הפירוטכניקה והסלבס - כי הם פשוט אינם יכול להרשות לעצמם כיום להישאר עם טלפון "טיפש".

התערוכה השנייה היא "כנס הסלולר העולמי", או 3GSM בשמה הקודם, שמתקיימת בפברואר, ומיועדת למפעילים ולמקצועני התעשייה. גם בה מוצגים טלפונים, טאבלטים וגאדג'טים חדשים רבים, אולם כאן משפטי המפתח הם "ייצור כסף", "הגדלת השימוש הממוצע" ו"כיסוי עלויות התשתית".

גם השנה יעמוד במרכז תשומת הלב של הכנס החזון האוטופי - או הקונספירציה, תלוי בנקודת המבט - שמטרתו לשדרג את הכנסות הענף ללא היכר. אולם, בעוד בשנים עברו נחשפו בכנס רק נדבכים נפרדים של החזון, הרי שהשנה החלקים השונים של הפאזל מתחילים להתחבר והתמונה הגדולה נחשפת.

1. תמונה זו מורכבת משלושה חלקים עיקריים: החלק הראשון הוא טלפונים חכמים וטאבלטים למיניהם, שמשלימים השנה כיבוש מרשים של השוק. מכשירי הדור החדש, עם מסכים גדולים ויכולות עיבוד חזקות, מספקים למשתמשים פלטפורמה אידיאלית לצריכה אינטנסיבית של תוכני מולטימדיה ואינטרנט מתקדמים ותורמים כבר היום מאות מיליוני דולרים לענף.

יצרני הטלפונים והשבבים עולים על הגל וממשיכים להגדיל את עוצמות העיבוד ויכולות המסכים. כך, למשל, יוצגו החודש בכנס טלפונים חכמים עם מעבדי נתונים מדור 2 ו-3, בעלי ליבה כפולה ואפילו ליבה מרובעת. NVIDIA, למשל, תציג גרסה משודרגת של "מערכת על צ'יפ", TEGRA2, עם תמיכה בתלת-ממד וכך גם חברת קוואלקום, שתציג את ה-MSM8660 החדש שלה.

כוח העיבוד המשופר יביא עימו השנה ערך מוסף כפול למפעילים: הוא יאפשר לטלפונים חכמים לבצע "ריבוי משימות" אמיתי או במילים אחרות, המשתמשים יוכלו לצרוך הרבה יותר שירותים ורוחב פס בו-זמנית תוך כדי שהם מאפשרים ליישומים מייצרי הכנסות להישאר ברקע. בנוסף, הערך המוסף יאפשר לטלפונים לצרוך תכני מדיה יותר עשירים ומעשירים (שוב, תלוי את מי), כמו סרטי תלת-ממד. לשם כך, יוצגו בתערוכה מגוון טלפונים חדשים עם מסכים מותאמים לטכנולוגיה, שאינם דורשים שימוש במשקפיים ייעודיים.

2. החלק השני בתמונה הוא התקנת "צינור" תקשורת רחב ומהיר הרבה יותר, שדרכו יוכלו המפעילים לספק (בתשלום נאה) את הצמא המוגבר של בעלי הטלפונים החדשים לתכנים. הצינור הזה הוא הדור הרביעי, LTE, שיככב בכנס השנה. לא כיעד מרוחק אלא כפרויקט תשתית מעשי, שנמצא כיום בפרישה מואצת במדינות רבות בעולם.

גם כאן נרתמים יצרני הטלפונים לסייע במלאכה ובכנס יוצגו שלל טלפונים חכמים, שתומכים בטכנולוגיה. בראשם יעמדו דגמים כמו הדור החדש של סמסונג גלקסי, ה-ATRIX של מוטורולה ועוד רבים אחרים.

כשיש "צינור" רחב כמו ה-LTE, ו"ברז" סופר יעיל בדמות טלפונים חכמים ורבי-עוצמה, עם מסכי תלת-ממד ומעבדים חזקים, כל מה שנשאר למפעילים וליצרני התוכן זה לשכנע את ההמונים, שבברזים הסלולריים הניידים שלהם זורמת שמפנייה, ולא הכנסות למפעילים.

3. כאן, משתתף בפאזל החלק השלישי, שמורכב מתכנים חדשים ומשיטות חדשות לצריכתם, שמתבססות על ה-LTE. מלבד ייצור הכנסות בשיטות המוכרות של צריכת מולטימדיה סלולרית באונליין (צפייה בקליפים, למשל) והורדה למכשיר הטלפון של אפליקציות, שמזרימה הכנסות גם מהרכישה עצמה וגם מתעבורת נתונים, תככב השנה בברצלונה "שיטת ייצור" חדשה של "יישומי ענן" סלולריים.

כמה וכמה חברות יציגו בכנס מערכות תשתית ותוכן למפעילים, שבאמצעותן יוכלו בעלי טלפונים חכמים וטאבלטים להתחבר דרך רשת ה-LTE לשרתים של המפעילים ולהשתמש בתוכנות צד שלישי "על-פי דרישה", מבלי להעמיס על משאבי הטלפון.

תוכני הענן הללו כוללים, בין השאר, אפליקציות עסקיות כמו עיבוד תמלילים, חשבונאות, ניהול ציים, פתרונות לימוד אלקטרוניים (E-LEARNING), רפואה, אנטי וירוס וכדומה.

כאן כבר יידרשו המפעילים ליזום מודל הכנסות מורכב יותר של רישיונות ושימושים, שיחלק את ההכנסות עם חברות התוכנה. אבל, אל דאגה. הצרכן כבר ישלם על זה, גם אם לא יהיה מודע לכך.