הביקוש מתעשיית הרכב ימשיך לתמוך בעליות הפלדיום?

גם אחרי שכמעט הכפיל את מחירו בשנה החולפת, במחלקת המחקר של בנק הפועלים מסבירים למה לפלדיום יש עוד לאן לטפס

שנים האחרונות החלו יצרני כלי רכב מונעי בנזין לזנוח בהדרגה את השימוש בפלטינה, בתהליך ייצור הממירים הקטליטיים (במנועי דיזל קיימת חובת שימוש בפלטינה), ולעבור לשימוש בפלדיום, שמחירו כיום נמוך במעט ממחצית מחיר הפלטינה. במקביל, בחודשים האחרונים חלה התאוששות כלכלית בתעשיית הרכב העולמית, והתחזיות בשוק צופות כי הביקוש לכלי רכב מונעי בנזין יצמח בכ-30% עד 2016 - בעיקר בקרב מדינות ה-BRIC ברזיל, רוסיה הודו, ובעיקר סין.

"ככל שיגדל הביקוש לכלי רכב פרטיים, ותגבר המודעות לנושא הזיהום הסביבתי, כך יגדל גם הביקוש והשימוש בפלדיום", מציינות בפנינו חוה טז ועידית קלי נוה, אנליסטיות במחלקת המחקר בבנק הפועלים.

מחיר אונקיית פלדיום סיכם ב-2010 עלייה חדה של כ-97%, ל-801 דולר. החוזה העתידי למארס על הפלדיום נסחר כיום סביב רמה של 822 דולר לאונקיה, ובבנק הפועלים סבורים כי היד עוד נטויה.

היצע וביקוש

פלדיום נמנה על קבוצת הפלטינום, והוא מצוי בטבע במרבצים מעורבים בסגסוגת של מינרליים/מתכות אחרות, ובצורתו החופשית. טז וקלי נווה מסבירות, כי השימוש בו מגוון אך מוגבל - החל מאקטרוניקה, דרך תכשיטנות ורפואת שיניים, והשימוש העיקרי הוא עבור תעשיית הרכב, לייצור ממירים קטליטיים כאמור, המפחיתים ב-90% את זיהום האוויר.

לדבריהן, "החל משנות השבעים החלו מדינות מפותחות לחוקק חוקים המגבילים את המוצרים המזהמים. הדבר הזניק את מחיר המתכת בשנים שלאחר מכן, בייחוד כאשר היצע הפלדיום של חברת נורילסק הרוסית, הספקית העיקרית של המתכת, הפך לבלתי סדיר ובלתי מהימן, ומחיר המתכת הגיע בתחילת 2001 ל-1,090 דולר לאונקיה".

המכשול העיקרי ליישומים רחבים יותר של פלדיום, הוא כאמור ההיצע המוגבל שלו, שכן הוא מתרכז במספר קטן של מקומות בעולם: חבל אורל ברוסיה, שהיא יצרנית הפלדיום הגדולה בעולם, דרום אפריקה, דרום מונטנה בארה"ב, ואונטריו שבקנדה. אספקת הפלדיום מרוסיה פחתה בכ-19% ב-2008, ובכ-1% נוסף ב-2009. הצמצום נבע מהעתודות המידלדלות ברוסיה, ומהפחתת הכמות המופקת על-ידי נורליסק.

"ב-2010 הסתכם סך ההיצע העולמי בכ-7.14 מיליון אונקיות, שהם כ-202 טון, בעוד שהביקוש הגיע לכדי 8.94 מיליון אונקיות, שהם כ-253 טון. בשל היצע מוגבל יחסית ולאור הביקוש הגובר, צפויה המתכת בשנים הקרובות להיות במחסור, ומכאן הצפי להמשך העלייה במחירה", מציינות האנליסטיות.

בשנים האחרונות הושקו קרנות סל, שרוכשות פלדיום פיזית ולא דרך חוזים עתידיים. ב-2007 הוחזקו 200,000 אונקיות בידי קרנות הסל, ובסוף 2009 הגיע סך החזקותיהן במתכת ל-680,000 אונקיות - גידול של 340%.

בין אפשרויות ההשקעה הסחירות ביותר מציינות טז וקלי נווה את קרן הסל PALL, המאפשרת חשיפה למחירי הפלדיום על-ידי השקעה פיזית בפלדיום. בסיום 2010 הניבה הקרן תשואה של 97%; או חברות כרייה כגון North American Palladium (סימול: PAL), המתמחה בחיפוש, כרייה, עיבוד וזיקוק של מתכות יקרות. בסיום 2010 סיכמה החברה תשואה של 98%; חברה נוספת בתחום, Stillwater Mining (סימול: SWC) שמתמקדת במיחזור ממירים קטליטיים, הציגה בסיום 2010 תשואה של 125%.