סמיר רדוואן: "אסור להקריב הישגי מצרים בזירה הכלכלית"

שר האוצר המצרי החדש: "הנזק הכלכלי נרחב וזה משתקף בבורסת המניות; התיירות היא מקור הכנסה חשוב מאוד למצרים, והיא נפגעה" ■ "אנחנו שמים את הדגש על השבת החוק והסדר"

שר האוצר המצרי החדש, סמיר רדוואן, מונה לתפקידו רק לפני כמה ימים לאחר שנשיא מצרים חוסני מובארק פיזר את ממשלתו הקודמת ומינה ממשלה חדשה. רדוואן העניק ראיון לשדר ה-CNN ריצ'רד קווסט במסגרת תוכניתו "Quest Means Business".

קווסט: אדוני השר, מה נמצא בעדיפות ראשונה שלך? האם תצליח להשתלט על הדברים?

רדוואן: "העדיפות הראשונה שלי היא כמובן להראות שהממשלה מגיבה לדרישות - הדרישות הצודקות, הייתי אומר - של האנשים בכיכר א-תחריר. זו לא רטוריקה, ריצ'רד, זוהי הערכה נכונה מאוד של התחושות בקרב האוכלוסייה".

- אני מבין שעדיין מוקדם מאוד, אבל יש איזה צעדים שאתה הולך לבצע בעתיד הקרוב מאוד או מהלך כלשהו?

"כפי שאמרת בצדק, מוקדם מדי לומר. עם זאת, העדיפויות ברורות מאוד והן מותוות במכתב מינוי הממשלה. ראשית, אסור לנו להקריב את הרפורמות, אסור לנו להקריב את ההישגים שרשמה מצרים בזירה הכלכלית ושאפשרו לה לעמוד בסערה של שני משברים שהתרחשו ברציפות - משבר המזון והמשבר הפיננסי. שנית, עלינו להשתמש בהוצאות הציבוריות כדי להשיג צדק חברתי וחלוקה טובה יותר של פירות הצמיחה בהתייחס ל-40% התחתונים של האוכלוסייה".

- בוא נדבר על הכלכלה. עדיין מוקדם מאוד, אבל כמה נזק נגרם לכלכלה? מה יהיו ההשלכות?

"לדעתי הנזק נרחב. זה משתקף בבורסת המניות, שהיא הרגישה ביותר לזעזועים כאלה. כמו כן, התיירות, כפי שאתה יודע, היא מקור הכנסה חשוב מאוד למצרים, והיא נפגעה. תודה לאל שההשקעות הזרות הישירות לא נפגעו ואין שום סימנים להשפעה שלילית עד כה. כמה שרי חוץ הביעו חששות, אך איננו רואים עדיין השפעה שלילית".

"המצב חמור"

- אדוני השר, כפי שהדברים נראים למתבונן מהצד, המצב גועש ועומד לצאת מכלל שליטה. עד כמה, לדעתך, המצב קרוב לצאת מכלל שליטה?

"מדובר במצב חמור, וכל מי שיגיד לך שהוא לא חמור אינו אומר את האמת. השאלה היא כיצד נגיב לו? כיצד נשלח בכנות את המסר לאנשים שהדרישות שלהם צודקות, שאכפת לנו מהדרישות שלהם, אבל אסור לנו לשפוך את התינוק יחד עם מי האמבטיה. אסור לנו להקריב את המדינה כולה בתמורה לבעיות של הטווח הקצר".

- מה בנוגע לדירוג האשראי של מצרים שהונמך? עד כמה אתם חוששים שחברות הדירוג ימשיכו את הספירלה כלפי מטה, מה שיגדיל את עלויות האשראי שלכם במידה ניכרת?

"כן, ברור שהדירוג הונמך מסיבות מובנות. זוהי הסיבה שאנחנו שמים את הדגש על השבת החוק והסדר ועל פתיחת ערוצי דו-שיח עם הצעירים כדי להבטיח להם שדרישותיהם צודקות. זוהי הדרך לשוב לדירוג הקודם, שלא היה גרוע בכלל".

- אדוני השר, זוהי שאלתי האחרונה. בנימה אישית, האם יש לך נקיפות מצפון כלשהן לגבי הצטרפות לממשלה יחד עם הנשיא מובארק, שלא אמר אם הוא ירוץ פעם נוספת או לא, ושלא יצא בהתחייבות ארוכת טווח לבצע טרנספורמציה של הממשלה?

"הדברים שכתבתי בשלושים השנים האחרונות, והדעות שלי, שידועות לכולם, מוכיחים שאכפת לי מהבעיות של המדינה הזאת, ואני הולך לנסות לעשות כמיטב יכולתי עבור המדינה הזאת".