נאום היסטורי של מובארק: "לא אתמודד בבחירות הבאות; אעביר את השלטון בדרכי שלום"

נשיא מצרים נענה ללחצי העם - באופן חלקי ■ לא יעזוב את השלטון באופן מיידי, אלא יבצע העברה מסודרת של השלטון ■ מובארק: "הבחירה היא בין כאוס ליציבות. זה לא מטבעי לוותר על אחריות" ■ אובמה הציב אולטימטום למובארק: "עזוב את השלטון" ■ סיקור מיוחד מקהיר

הנשיא המצרי, חוסני מובארק נשא הלילה (ג') נאום מיוחד לאומה והודיע לעם המצרי כי לא יתמודד בבחירות הבאות שיחולו בספטמבר וכי בכוונתו להעביר את השלטון בדרכי שלום.

בפתח נאומו אמר מובארק: "מצרים מתמודדת עם בעיות קשות, אך אנשים רעים הסיתו ילדים ואת השכבות החלשות לצאת לרחובות על מנת ליצור כאוס במדינה ולהרוס את כל מה שבנינו, ציבורי ופרטי. רוב האנשים חיים כעת בפחד מפני הדברים עימם יצטרכו להתמודד מחר. ההפגנות הפכו מביטוי לחופש הדעה להפגנות אלימות, ביזה ופעולות שכוחות פוליטיים מסיתים אותם".

"לצעירים במדינה הזו מגיע חופש. זה לא היה בסדר מצידם לחסום דרכי תחבורה ולתקוף מבני ציבור. כל המצרים מודאגים יותר מכל מהעתיד, מה יביא העתיד להם ולמשפחותיהם. הבחירה היא בין כאוס ליציבות. נוצרה מציאות מצרית חדשה שבה האנשים והצבא המצרי צריכים להתמודד איתה בדרכים הטובות ביותר למען עתידנו ולמען ילדינו".

בהמשך הושיט מובארק יד לעבר המפגינים ואמר: "אני הכרזתי על ממשלה חדשה עם סדרי עדיפויות חדשים. אני בדיאלוג עם כל הכוחות הפוליטיים. הממשלה החדשה תגיב לדרישות של המפגינים הצעירים. אני מזמין את כולם לדיאלוג. אני אדבר ישירות עם כל האנשים - עובדים, איכרים, אנשים צבא - עם כולם. נשים וגברים כאחד. בערים המרכזיות ובכפרים. מעולם לא רציתי כוח או יוקרה, אף פעם לא בגדתי באף אחד ואף פעם לא פגעתי באף אחד. כעת מטרתי היא להשיב את היציבות ולהחזיר את השלום לעם המצרי".

"אעשה הכל כדי שהממשלה החדשה תמלא את דרישות העם", הוסיף מובארק. "אני מבקש מאלוהים שיעזור לי לעשות את העבודה ולספק את אלוהיי ואת מדינתי. מצרים תצא מחוזקת מהמשבר הזה, יותר בטוחה בעצמה ויותר יציבה. נלחמתי למען המדינה הזו ואני אמות כאן. ההיסטוריה תשפוט אותי. מצרים תישאר לנצח ודגלה תמיד יונף".

למרות הקריאות כי יעזוב את המדינה ואת השלטון באופן מיידי, מובארק התייצב לנגד המצלמות ואמר: "זה לא מטבעי לוותר על אחריות". עם זאת, מיד לאחר מכן הוא דיבר על סוף הקריירה שלו: "לא אעמיד את עצמי להתמודדות בבחירות הבאות. אסיים את תפקידי למען מצרים ואכין אותה לדור הבא. אשאר בתפקידי בחודשים הבאים ואעבוד קשה כדי להעביר את הכוח לגורמים שייבחרו".

ההמון המאוכזב - הפגנה המונית נוספת כבר מחר

פעילים במצרים הביעו אכזבה נוכח הודעתו של מובארק וטענו כי מדובר בבריחה מאחריות. כמה עשרות אלפים התאספו בכיכר העיר, חלקם הודיעו כי יישארו שם עד שיודיע על התפטרותו. "אם היה מודיע את ההודעה הזאת בשישי היא אפשר להבין - אבל זה מעט מדי", אמרו הלילה פעילים ל"גלובס" והעריכו כי הפגנה המונית נוספת תערך כבר מחר ולא ביום שישי כפי שהוכרז.

שליחי "גלובס" לקהיר עדכנו מוקדם יותר הערב כי על אף העוצר שהוטל נצפים רבים שיוצאים לרחובות וקוראים בצעקות "בלאדי בלאדי"(מולדתנו מולדתנו) - זאת לאור דיווחים שנפוצו בקרב הפעילים כי מובארק אמר למקורביו כי ייתכן וייאלץ להתפטר בקרוב, שמועות שלא זכו עדיין לאישור רשמי. ההמונים שבו ונאספו בכיכר תחריר בציפייה לנאום מובארק. כוחות צבא הפרוסים ברחובות מאפשרים ההתקהלות על אף האוצר. "לא נקבל שום הודעה חוץ מהתפטרות מיידית - נישן כאן הלילה אם צריך!" אמרו כמה מהם ל"גלובס".

השאלה המרכזית לקראת נאומו של מובארק היתה האם הוא יודיע כי לא ירוץ לבחירות הבאות לנשיאות אשר צפויות רק בחודש ספטמבר, ולמעשה ישמור עד אז על שילטונו, הודעה שכזו צפויה לעורר את התנגדות ההמונים המציפים את כיכר תחריר גם הלילה. או, שמובארק יודיע כבר הלילה על פרישתו מתפקיד הנשיא והעברת השלטון למתנגדיו.

הדיווח ברשת אל-ערבייה, מוקדם יותר הערב העריך כי מובארק יודיע שהוא לא מתמודד לקדנציה נוספת בנשיאות. במילים אחרות הוא לא מתכוון לעזוב מיד אלא להכין את הקרקע להעברה מסודרת של השלטון על ידי קביעת מועד לבחירות כשהוא לא יתמודד בהן.

אולטימטום אמריקני למובארק

הערב דווח כי הנשיא האמריקני ברק אובמה, העביר לנשיא המצרי, חוסני מובארק, הודעת אולטימטום לפיה עליו לעזוב את השלטון ואת המדינה. מאוחר יותר אישרו פקידי ממשל בוושינגטון כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ביקש מחוסני מובארק לא לרוץ שוב לנשיאות מצרים כתום תקופת כהונתו הנוכחית.

על פי דיווחים ברשת ABC, שליח מיוחד של הנשיא האמריקני דיבר היום עם נשיא מצרים והעביר לו הודעה מן הבית הלבן על האופן הטוב ביותר ל"העברה מסודרת" של השלטון מידיה של הממשלה הנוכחית לכזו אשר מכבדת את הדמוקרטיה, את הרפורמות הכלכליות והפוליטיות ואת זכויות האדם.

השליח המיוחד ששלח אובמה אל מובארק הוא פרנק וויסנר, מי שהיה שגריר ארה"ב במצריים בזמן כהונתו של הנשיאים רייגן ובוש האב וידוע כבעל קשרים הדוקים עם הנשיא מובארק ועם צמרת הממשל המצרי.

הבית הלבן לא הגיב על השאלה האם מטרתו של וויסנר היא להראות למובארק את הדלת. דובר הבית הלבן, רוברט גיבס אמר היום כי גורמים רשמיים בצבא ובפנטגון היו בקשר עם מצרים. המסר המרכזי הוא "הטיפול בהתקוממות לא צריך להעשות ולא יעשה באלימות".

שגרירת ארה"ב במצרים שוחחה היום בטלפון עם מוחמד אל-בראדעי, אחת הדמויות הבולטות בהנהגת האופוזיציה המצרית ומי ששימש כיו"ר סוכנות האטום הבינ"ל, לראשונה מאז שובו למצרים. אל-בראדעי התראיין היום לרשת הטלוויזיה "אל-ערבייה", והציב אולטימטום לנשיא מובארק: "התפטר ועזוב את מצרים עד יום שישי הקרוב".