הולנדר: "אם הנפט יישאר מעל 80 ד' ארה"ב תיכנס למיתון"

יו"ר המכון לתכנון כלכלי צופה משבר נפט בקרוב ■ "סין תדע לדאוג לעצמה, יש לה 2 טריליון דולר. אבל מדינות אחרות פשוט יישארו בלי נפט"

מחירי הנפט הנוכחיים יכניסו את ארה"ב למיתון חוזר עד סוף השנה ומשבר נפט עולמי יפרוץ בתוך 5-4 שנים. את התחזית הקודרת הזו מספק יוסי הולנדר, יו"ר המכון לתכנון כלכלי. בשיחה עם "גלובס" לקראת מושב בכנס הרצליה הקרוב שיעסוק בעליית מחירי הנפט, הוא מסביר מה צפוי להערכתו לקרות בעולם בשנים הקרובות, ומדוע יש לישראל הזדמנות להרוויח מכך בגדול.

המושב בכנס הרצליה נערך על רקע חציית קו ה-100 דולר לחבית נפט, ותחזית שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מלפני שלושה חודשים, שלפיה יגיע מחיר החבית ל-200 דולר ב-2035.

- ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, אמר לאחרונה כי "במחיר נפט מסוים העולם לא ירצה בקיומה של ישראל" - מדוע?

"אנחנו כבר יודעים שאירופה מוכנה למכור אותנו ב-70 דולר לחבית. יש מחיר שגם בארה"ב לא ירצו בקיומנו. לכל דבר יש מחיר".

- זה לא קצת פשטני להסביר מציאות כל-כך מורכבת באמצעות מה שנשמע כמו משוואה מתמטית?

"זו משוואה תהליכית. אם אתה פותח CNN בבוקר אתה רואה שמדינות המפרץ שולטות בפרסומות. אז CNN ימשיכו להיות אובייקטיביים?".

- זה נשמע כמו הפחדות. ב-2008, כשמחיר הנפט הגיע ל-149 דולר לחבית, המומחים הכריזו שהנפט בדרך ל-200 דולר. התברר שהייתה בועה ספקולטיבית. למה שנאמין לכם הפעם?

"הייתה ירידה גדולה בצריכה בגלל המשבר העולמי ומחיר הנפט ירד ואז אופ"ק קיצץ את התפוקה ב-3 מיליון חביות ומחיר הנפט חזר לעלות. השנה חזרנו לצריכת הנפט שהייתה ב-2008, למרות שהעולם המערבי עדיין לא יצא מהמיתון. הגידול מיוחס בעיקר לסין, אבל גם למדינות מתפתחות אחרות כמו הודו וברזיל. מצד שני, התפוקה לא מצליחה לעבור את השיא שנקבע ב-2005 של 87 מיליון חביות ליום".

- אבל המחיר נקבע באופן מלאכותי על-ידי קרטל, אופ"ק, שמגביל את התפוקה. אילו המחיר היה נקבע בשוק חופשי הוא היה מן הסתם נמוך יותר.

"זו טענה שהייתה נכונה עד היום. כל משברי הנפט עד היום נבעו מצמצום בתפוקה שנגרם במתכוון, כמו ב-1973, או שלא במתכוון כמו במהפכה באיראן ב-1979. הפעם, לראשונה בהיסטוריה, הגורם לעליית מחירי הנפט הוא העלייה בביקוש, כשברור שהגידול בהיצע אינו מסוגל להדביק אותו. לאופ"ק יש עדיין spare capacity (יכולת תפוקה עודפת, ע.ב.) אבל אף אחד לא יודע כמה בדיוק. לפי האומדנים הכי אופטימיים אופ"ק יכול להגדיל את התפוקה ב-6 מיליון חביות ליום. סין מגדילה את הביקוש שלה כל שנה ב-2 מיליון חביות ליום, אז השאלה איננה האם ה-spare capacity של אופ"ק ייגמר, אלא מתי הוא ייגמר - בעוד שנתיים או בעוד חמש שנים".

- אבל ככל שמחיר הנפט יעלה, כך יגדל גם התמריץ לגלות ולפתח שדות חדשים, כמו באזור הארקטי.

"מדברים הרבה על פוטנציאל של תגליות נפט באזור הארקטי, רק שבינתיים לא מצאו שם כלום. בברזיל התגלה לפני שנתיים שדה נפט שנחשב לתגלית הנפט הגדולה ביותר בעולם ב-40 השנים האחרונות. רק בשביל הפרופורציות, כמות הנפט בשדה הזה יכולה לספק את הביקוש העולמי ל-100 יום בסך הכול. אבל מה התברר? שעלויות הפיתוח כל-כך גבוהות, שכדאי לפתח את השדה רק במחיר חבית של יותר מ-70 דולר.

"לפני חצי שנה נמצא מי שיממן את הפיתוח של השדה ויעברו עוד 7 שנים עד שהנפט יתחיל לזרום משם. מצד שני, רק ב-18 החודשים האחרונים סין הגדילה את צריכת הנפט שלה ב-3 מיליון חביות ליום. הסינים עם תוכנית החומש שלהם היום מדברים על העברת 250 מיליון איש מהכפר לעיר. זה אומר 50 מיליון איש שיתחילו להשתמש בתחבורה ציבורית ופרטית ויגבירו בדרך זו את צריכת הנפט של סין".

- אבל עליית מחיר הנפט הופכת את הפקת הנפט ממקורות לא-קונבנציונליים כמו פצלי שמן - לכדאית. לקנדה, למשל, יש עתודות נפט מחולות זפט כמעט בהיקף של ערב הסעודית.

"הפקת נפט מפצלי שמן כדאית רק מעל 200 דולר. הפקת נפט מחולות זפת בקנדה כדאית רק במחירי חבית שמעל 65-60 דולר, והיא גורמת נזק קשה לסביבה. אבל הבעיה העיקרית היא שכדי שקנדה תוכל לייצר נפט בכמויות שימלאו את החסר יידרשו השקעות אדירות של כסף, זמן ומים. השאלה מה יקרה בינתיים".

- ומה יקרה, להערכתך?

"עליית מחירי נפט תימשך. אני לא מוכן להתחייב על מחיר אבל הוא יהיה הרבה יותר גבוה. בטווח הקרוב תהיה פגיעה קשה בכלכלה העולמית. אמפירית המשק האמריקני נכנס למיתון בכל פעם שההוצאה הלאומית של ארה"ב על נפט חצתה את קו ה-4% מהתמ"ג. 4% מהתמ"ג האמריקני שווים בערך 80 דולר לחבית. זה אומר שאם מחירי הנפט יישארו מעל 80 דולר, ארה"ב תיכנס למיתון עד סוף השנה".

סין תדאג לעצמה

"בטווח הארוך יותר של ה-5-4 שנים הקרובות צפוי משבר נפט עולמי. זה יתחיל במקומות פחות יציבים. סין תדע לדאוג לעצמה, יש לה 2 טריליון דולר. אבל מדינות בלי יכולת כלכלית לקנות נפט, או יכולת צבאית להשתלט על מקורות נפט, פשוט יישארו בלי נפט. מדינות באפריקה כמו קניה, שלפני שנה שילמה 150% מהגרעון המסחרי שלה על רכש נפט, ייפלטו מהשוק לחלוטין. במצב כזה אין דלק לתחבורה, אין דשנים ואין חומרי הדברה. אנשים ימותו מרעב, כי האדמה לא מסוגלת לקיים את כולם".

- זה מסביר לדעתך גם את מה שקורה היום במצרים?

"אומרים שבמצרים עליית מחירי המזון הייתה הקש ששבר את גב הגמל. יש קורלציה מוחלטת בין מחיר המזון למחיר הנפט. לא מזמן כתבו בעיתון שמדינות כמו סעודיה אוגרות מזון כדי שזה לא יקרה גם להן. הסעודים קונים סוכר כדי להעלות את מחיר האתנול שמהווה תחליף לנפט. סין בונה מלאי אסטרטגי של נפט, ולפי ההערכות, שליש מהגידול בביקוש לנפט בסין הלך למטרה הזו. הסינים מבינים שמחיר הנפט הולך לעלות".

- היית ממליץ גם לישראל לבנות מלאי אסטרטגי של נפט?

"בהחלט".

- האם הבאתם בחשבון את כניסת האנרגיות המתחדשות כמקור לייצור חשמל?

"השימוש בנפט הוא לתחבורה ולא לייצור חשמל - זו אחת הטעויות הכי נפוצות שאנשים עושים. רק אחוז מהחשמל בארה"ב מיוצר בנפט. גם אם כל ייצור החשמל בעולם יהיה מאנרגיות מתחדשות זה יוריד בקושי 5% מהביקוש לנפט. חשמל ותחבורה הם שני עולמות נפרדים".

- לא כשמדובר במכוניות חשמליות.

"לי יש מכונית חשמלית. היום מייצרים בעולם 70 מיליון מכוניות בשנה. נניח שכולן יהיו חשמליות. זה מחייב להגדיל את יכולת ייצור הסוללות פי 4,000. זה תהליך שייקח 20-30 שנה".

- מה עוד היית ממליץ לישראל?

"יש לנו הזדמנות מאוד מעניינת - גילינו גז טבעי שמתכוונים להשתמש בו לייצור חשמל, אבל לדעתי הרבה יותר נכון כלכלית להשתמש בגז לתחליפי נפט כמו מתנול. היום ישראל מוציאה 7 מיליארד דולר לשנה על נפט. כל עלייה של 10 דולר במחיר לחבית זה עוד 700-800 מיליון דולר".

הולנדר מוסיף כי "ביום א' עברה החלטת ממשלה לפתח תחליפי נפט. זה יכול להיות שוק מדהים לישראל, כי שוק הנפט העולמי היום הוא 2.5 טריליון דולר וכפול מזה אם הנפט יגיע ל-150 דולר לחבית. לכן כל המצאה או פיתוח ישראלי יכניס כסף במכפלות מאוד גבוהות. מעבר לכך, העובדה שיהיו כאן תשתיות מחקר ופיתוח לתחליפי נפט ממקמת אותנו במקום מאוד טוב. הגרמנים והאמריקנים צופים שהמשבר הגדול יגיע מתישהו בין 2013 ל-2017. כשתתחיל פאניקה אנחנו נהיה במקום הנכון ויישפכו לכאן השקעות בקנה מידה שכמותו לא ראינו".