האוצר יוזם מהפכה בהטבות המס לחיסכון הפנסיוני

שר האוצר ימנה בימים הקרובים ועדה בראשות חיים שני, שתדון בפישוט הטבות המס ליצירת שוויוניות גדולה יותר ■ הטבות המס לשוק הפנסיוני נאמדות ב-8.5 מיליארד שקל בשנה

משרד האוצר פועל לשינוי רדיקלי במבנה הטבות המס לחיסכון הפנסיוני. ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר יקים כבר בימים הקרובים ועדה שתדון בשינוי מבנה הטבות המס לחיסכון הפנסיוני ובמסגרת זו ייבחן את שינוי המודל הקיים המתבסס על הטבות ברמה שנתית, הנגזרות מהשכר הממוצע במשק, למודל חדש של הטבות מס שילוו את החוסך לכל אורך שנות העבודה שלו תוך החלקת הבדלים ברמות ההכנסה של החוסך לאורך חיי העבודה והתפתחות הקריירה. באוצר אישרו את הידיעה.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, צפוי למנות בתקופה הקרובה ועדה בראשות מנכ"ל המשרד חיים שני, שתפקידה יהיה לבחון את כל נושא הטבות המס של החיסכון הפנסיוני. המבנה הנוכחי של הטבות המס מסובך מאוד ואינו מאפשר למרבית הציבור לנצלן באופן אופטימלי. אגב, מדובר בהטבות שמסתכמות מדי שנה בכ-8.5 מיליארד שקל, כשרוב הטבות המס הולכות לעשירונים העליונים שמנצלים את מלוא תקרת ההטבות בעוד שהעובדים החלשים נמצאים לעתים מתחת לרף המס ואינם נהנים בפועל מהטבות אלה. כעת, באוצר רוצים לפשט את מבנה ההטבות לחיסכון הפנסיוני תוך יצירת ודאות ושוויוניות במבנה העתידי של ההטבות. בוועדה ייקחו חלק גם ראשי האוצר, בהם הממונים על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, אגף תקציבים ורשות המסים.

כאמור, אחד הרעיונות המרכזיים הנבחנים לצורך קביעת המודל החדש להטבות המס לחיסכון הפנסיוני הוא מודל שבו ישוקללו הטבות המס של העובדים לאורך כל שנות העבודה שלהם באופן שבו ימצו טוב יותר את הטבות המס שלהם עבור השנים הראשונות שלהם בקריירה - שנים שבהן השכר בדר"כ נמוך יותר מאשר בשנים המתקדמות יותר לקריירה. את הרעיון האמור העלה הממונה על שוק ההון באוצר, פרופ' עודד שריג.

מודל דומה מוכר בבריטניה, שם במקום להתעסק עם תקרות שנתיות וחודשיות להפרשה, הוחלט על תקרת חיסכון לפנסיה שתזכה להטבות מס ותתבסס על מעגל חיי העובד. במסגרת זו העובד יוכל לחסוך לאורך השנים עד סכום מסוים (למשל 1-1.5 מיליון שקל), שיזכו להטבות מס ללא התחשבות בחתך השנתי שלפיו הושגו. כלומר, הסכום המקנה הטבות מס הוא גבוה יותר בראייה רב שנתית (כי העובד ינצל את המקסימום הטבות מס מבחינתו ולא יוותר על השנים הרבות שבהן שכרו המבוטח היה נמוך מתקרת המס).

תחום החיסכון הפנסיוני בישראל זוכה להטבות מס ניכרות, במסגרת עידודו מצד המדינה עד לתקרה שנתית הנגזרת מהשכר הממוצע במשק. הטבות המס לחוסכים ליום הפרישה ניתנות גם לשכירים וגם לעצמאים, וניתנות בכל שלבי החיסכון, מההפקדה ועד קבלת הכספים עם היציאה לגמלאות.

רלוונטי לכולם

התוכנית הנוכחית של האוצר תהיה רלוונטית לכל החוסכים לפנסיה בשוק - שהם כל העובדים השכירים (בשל הפנסיה חובה לשכירים) ובעתיד גם כל העצמאים (עם החלת הפנסיה חובה לעצמאים, שנמצאת זמן רב בהליכי ניסוח).