שטייניץ: "למהומות במצרים השפעה מוגבלת על ישראל"

שר האוצר בראיון לוול סטריט ג'ורנל: "המשבר והמהומות במצרים הפתיעו אותנו - אך לא נשנה את המדיניות" ■ תומך בהתערבות בנק ישראל להחלשת השקל ולעידוד היצוא ■ "מסקנות ששינסקי כאן והן יישארו"

"המשבר והמהומות במצרים הפתיעו אותנו. עדיין מוקדם להעריך את ההשפעות של המהומות על כלכלת ישראל, אך נכון לעכשיו ההשפעה שלהן מוגבלת", כך אומר שר האוצר יובל שטייניץ, בראיון לעיתון וול סטריט ג'ורנל. נציין כי שטייניץ אמר את הדברים בראיון שנערך טרם הפיצוץ בצינור הגז היום (שבת) במצרים שהביא לעצירת זרימת הגז ממצרים לישראל.

"למרות המשבר במצרים, לא נלך אחורה במדיניות שאנחנו מיישמים לאחרונה, בין השאר לעצירת התחזקות השקל", אמר שטייניץ. "לישראל ומצרים יש שיתוף פעולה מסחרי קטן מאוד. השקל אמנם נחלש מעט עם פרוץ המהומות, אך הוא היה במסלול היחלשות גם קודם לכן - בין השאר עקב פעולות הממשלה למיסוי המשקיעים הזרים", לדבריו.

שטייניץ סייג ואמר, כי אם המשבר יחריף, מה שעלול להביא לעליית הסיכון הביטחוני על ישראל - זה עלול להעיק במקצת על התקציב של ישראל.

שר האוצר התייחס גם למסקנות ועדת ששינסקי לבחינת מיסוי תמלוגי הגז בישראל. "המסקנות כאן והן יישארו", אמר שטייניץ. המסקנות, נזכיר, הגדילו את חלק המדינה מתגליות הגז בישראל ל-52%-62% לעומת כשליש קודם לכן. המסקנות עברו בממשלה, וכעת הן מחכות לאישור סופי בכנסת.

שטייניץ דיבר גם על ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח, ואמר כי הוא תומך בפעולות רכישות הדולרים של הנגיד סטנלי פישר, כמו גם בביטול ההקלות במס למשקיעים הזרים והקשחת התנאים לכניסת שקלים לשוק המקומי - כדי לעודד את היצוא.

"הממשלה חייבת להתערב ולעצור את התחזקות השקל, כי אובדן התחרותיות ביצוא עלול להיות הרסני לישראל", אמר שטייניץ בראיון. "המשק הישראלי נשען על היצוא והוא מהווה 50% מהתמ"ג. המממשלה מצאה את עצמה במצב ייחודי - המשק הישראלי התאושש וחזר לצמיחה מהר מאוד משאר השווקים המפותחים. המשק הישראלי צמח ב-4.5% ב-2010 וזה ממחיש את האטרקטיביות שלו להשקעה ע"י זרים", אמר שטייניץ.