שבוע דרמטי בשוק התקשורת: אישור חוק הרישיונות והרחבת ה-DTT

המעבר לרישיונות צפוי לפתוח עידן חדש בשוק הטלוויזיה, והרחבת ה-DTT תמשיך לאיים על המודלים בטלוויזיה הרב-ערוצית ■ "גלובס" מציג את עיקרי החוקים החדשים שיטלטלו את השוק

השבוע שהחל היום (א') צפוי להיות אחד הדרמטיים בתולדות שוק התקשורת הישראלי. מחר (ב') אמור לעבור בקריאה שנייה ושלישית חוק הרשות השנייה המחודש, שיעביר בתוך כשנתיים את שוק הטלוויזיה המסחרית מזיכיונות לרישיונות.

במקביל, היום אישרה הממשלה את חוק הרחבת מערך ה-DTT, הטלוויזיה הדיגיטלית, ל-18 ערוצים בתוך כשנתיים.

מדובר בשני חוקים הקשורים האחד בשני, לפחות באמצעות האידיאולוגיה אותה מנהיג שר התקשורת משה כחלון, המבקש להרחיב את שוק התקשורת הישראלי לכמה שיותר תחרות והגדלת הנגישות של הציבור לכמה שיותר תכנים ויכולת בחירה ולנגישות של גופים חדשים אל עולם התקשורת. כל זה כשברקע חששות השחקנים הקיימים היום מפני פגיעה הדרגתית בהם.

"גלובס" מציג את תוכניות הממשלה באשר לשוק התקשורת:

הרחבת ה-DTT: מתקרבים לנעשה בעולם

במשרד האוצר נחושים להוזיל את שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל ומאמינים כי מערך "עידן+", הלא הוא הטלוויזיה הדיגיטלית, הוא הדרך לעשות זאת.

על-פי נתונים שהציג האוצר לממשלה, שיעור עלות שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל עולה משמעותית על שיעור צריכתם בקרב משקי-הבית בעולם. הוצאות משק-הבית הממוצע לשירותי טלוויזיה רב-ערוצית עומדות על כ-2,400 שקל בשנה.

על-פי מדד הלמ"ס לשירותי תקשורת, בין השנים 2000 עד 2007 התאפיין שוק התקשורת בירידות מחירים, כאשר בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית המחירים עלו בכ-7% בממוצע.

על-פי החוק שאושר היום, בתוך כשנתיים, יורחב המערך ל-18 ערוצי שידור ובכללם 5 הערוצים המצויים על גביו היום, כל הערוצים הייעודיים (24, 9, מורשת, חדשות וערוץ ערבי), ערוץ החינוכית ולפחות ערוץ HD אחד של רשות השידור. כמו כן, יעלה ערוץ ובו כלל תחנות הרדיו החוקיות.

ערוץ שיבקש לעלות על פלטפורמת ה-DTT יוכל לעשות זאת, באישור שר התקשורת שיתייעץ עם שר האוצר, הרשות השנייה והמועצה לכבלים ולוויין.

את המערך, שעלותו 50 מיליון שקל בשנה, יממן האוצר, והטלוויזיה החינוכית תעלה עליו רק אם תייחד את שידוריה לילדים ונוער בפיקוח של משרד החינוך.

"הבעלות על המערך והפעלתו יועברו, החל מיום 1 בינואר 2014, מהרשות השנייה לגוף ממשלתי או ציבורי אחר, לרבות חברה ממשלתית, שאינו מפקח על שידורי טלוויזיה", לשון ההסבר לחוק.

כיום, נכתב בהסבר לחוק הרחבת "עידן+", רק כ-160 אלף ממשקי-הבית רכשו את הממיר המאפשר קליטת שידורים דיגיטליים. עוד מגלה האוצר כי רובם המכריע לא התנתק מהחברות, אלא משתמש ב"עידן+" כשירות נוסף.

"הרחבת המערך פי שלושה תעצים את האטרקטיביות של המערך לצרכנים, אשר ייהנו מהרחבת התוכן המוצע להם בתמורה לתשלום נמוך וחד-פעמי. כמו כן, הרחבת המערך תעודד את התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ותתרום לירידת מחירים", אומרים באוצר.

האוצר הציג גם את הנהוג במדינות אחרות. כך למשל, בגרמניה מופצים באמצעות מערך הפצה דיגיטלי 34 ערוצים, ושיעור החדירה של המערך עומד על 68%. בהולנד מופצים בדרך זו 26 ערוצים, ושיעור החדירה של המערך עומד על 42%. בשבדיה מופצים בדרך זו 41 ערוצים, ושיעור החדירה עומד על 33.6%. בצרפת מופצים בדרך זו 28 ערוצים רגילים ו-5 ערוצי HD, ושיעור החדירה עומד על 71.2%. בספרד מופצים בדרך זו 30 ערוצים רגילים ו-3 ערוצי HD, ושיעור החדירה עומד על 63%.

dtt
 dtt

חוק הרישיונות - ביטול האפיקים הקיימים

אחרי שעבר בוועדת הכלכלה בראשותו של היו"ר היוצא, ח"כ אופיר אקוניס, לאחר חודשים ארוכים של דיונים, צפוי השר כחלון לרשום לזכותו את ההישג המשמעותי, אם מחר אכן יעבור חוק הרישיונות בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

על-פי נוסח החוק שהגיע לידי "גלובס", כבר עד סוף פברואר, אמור השר כחלון להכריז על האפיקים בהם ישובצו הערוצים החדשים בעידן הרישיונות. זאת לאור העובדה שהאפיקים 22 ו-10 יבוטלו.

הזכייניות הנוכחיות, ובכללן ערוץ 10, יוכלו להחזיק באפיקים עד סוף זיכיונן של זכייניות ערוץ 2 על האפיקים. בתחילה מדובר על הקצאה של 5 ערוצים חדשים.

סוגיה אחרת שעשויה להיות משמעותית היא העובדה כי החוק הזה מקנה באופן קבוע למועצת הכבלים והלוויין סמכות לקבל החלטות לגבי גובה האחזקות של בעל רישיון בטלוויזיה הרב-ערוצית.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (כרגע משמש בתפקיד ניצן חן) יוכל לקבוע כמה ערוצים יהיו בטלוויזיה הרב-ערוצית, לכל בעל רישיון בטלוויזיה המסחרית.

חוק זה ישפיע מהותית על הליך השימוע המתקיים בנושא בימים אלה במועצה, וכבר השבוע עשוי לקבל אישור עליה ערוץ כמו "הים-תיכוני" שמונח על המדף של המועצה. עד כה סמכות זו היתה רק בגדר הוראת שעה.

נושא נרחב שנידון במסגרת החוק הוא נושא האחזקה המשותפת של קשת ורשת בחברת חדשות ערוץ 2. במשרד התקשורת עמדו על כך שאם כבר שתי הזכייניות יחזיקו ביחד בחברה ב-3 השנים של אחרי המעבר של שתיהן לרישיונות, אסור להשקעה שלהן בה לקטון מכפי שהיא כיום - כ-100 מיליון שקל.

עם זאת, כאמור, חברת החדשות לא תמשיך להיקרא "חדשות 2".

דבר נוסף שיש לשים אליו לב בחוק החדש הוא העובדה שעם הכניסה לרישיונות, ייפרד ערוץ 2 באופן סופי משידורי הטלוויזיה החינוכית.