הפעם אני עם מיקרוסופט!

גוגל היא חברה שהפכה גדולה מדי וכבדה מדי מהר מדי - והפעם גם עשתה תרגיל מלוכלך

לארי פייג' עוד לא הספיק לחמם את כיסא מנכ"ל גוגל (ייכנס לתפקידו רק בעוד חודשיים), אבל החברה בהנהגתו כבר יצאה למלחמה חזיתית. במי? במיקרוסופט, בטענה כי מנוע החיפוש שלה, בינג, מעתיק תוצאות מגוגל.

הכול התחיל בשגיאת איות קטנה במחרוזת חיפוש מסוימת. לאחרונה שמו לב בגוגל שכשמכניסים את אותה השגיאה לבינג, המנוע נותן את אותה התוצאה כמו בגוגל - בלי לתקן את האיות.

חשדם התעורר, והם עשו למיקרוסופט תרגיל עוקץ פשוט: גוגל ביקשה מעובדיה להתקין את סרגל הכלים של בינג ולהתחיל לחפש שאילתות מזויפות שלהן נתפרו תשובות מראש. לא עברו שבועיים, ובינג התחיל להחזיר את אותן התוצאות בדיוק.

גוגל קראה למיקרוסופט "רמאים וגנבים ומעתיקנים" ומה לא. מיקרוסופט, כדרכה, איחרה להגיב, וגם כשהגיבה - זה לא היה משהו. אז עכשיו כולם יורדים על מיקרוסופט כמו בימים הטובים.

מצטער, אבל אני לוקח את הצד של מיקרוסופט. מה שגוגל עשתה הוא תרגיל מלוכלך. להחדיר לאינטרנט מחרוזת חיפוש פיקטיבית ולהפנות אליה את תשומת-הלב של מנועי החיפוש זה אחד מהטריקים הכי ישנים בספר. כך נערכות תחרויות קידום אתרים כבר שנים ארוכות. אופטימיזציה של מנועי חיפוש היא תחום מקובל ברשת.

צדקנות גוגלית

אם זה היה הפוך, ומתכנתי בינג היו מחדירים מחרוזת מזויפת, היא היתה מופיעה אחרי כמה זמן גם בגוגל. התשובה של בינג מספקת: המנוע משתמש ביותר מ-1,000 פרמטרים, אחד מהם הוא החיפושים בסרגל הכלים של בינג. גוגל עושה את אותו הדבר, זו צדקנות.

מיקרוסופט גם צודקת בטענתה כי מדובר בספין שנועד להסיט תשומת-לב ממספר חקירות נגד גוגל במספר מדינות סביב נושאים דומים של הטיית תוצאות חיפוש, העלמת מתחרים והעדפת שירותים שלה עצמה. פרקטיקה מיקרוסופטית לעילא, כמה אירוני.

נשאלת השאלה - למה גוגל צריכה את זה. לטעמי, התשובה מצויה בתחילת הטור: חילופי הגברי בגוגל נועדו בעיקר כדי להעיר את החברה שהפכה גדולה מדי וכבדה מדי מהר מדי. בגוגל רוצים להחזיר את רוח הקרב לנשוב במסדרונות, ומה מעורר יותר מאויב?

אלא שמדובר בבחירה עלובה. לגוגל יריבים גדולים לא פחות, כמו אפל או פייסבוק. הבחירה שלה להיכנס במיקרוסופט מזכירה התנהגות של בריון כיתתי שמעדיף להציק למי שקל להציק להם. פייג' יודע שצוקרברג הוא האיום הגדול, לא באלמר, אבל באלמר הוא מטרה קלה יותר מבחינה יחצ"נית.

יש משהו נחמד בלראות את גוגל נלחצת ככה, וקרבות בין ענקים זה משהו שתמיד נחמד לראות. גם אם מיקרוסופט העתיקה, הרי שהפעם גוגל לכלכה.