אובמה לא חושש מהאחים המוסלמים: יש מספיק חילונים במצרים

אומר בראיון: "חשוב לא לומר שיש רק שתי אופציות במצרים – האחים המוסלמים או דיכוי העם" ■ "ארה"ב אינה יכולה לאלץ את מובארק לפרוש; מצרים אינה עומדת לחזור למה שהיתה"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר אמש (א'), כי אינו מודאג מהאפשרות שהאחים המוסלמיים יתפסו את השלטון במצרים מפני שיש מספיק חילוניים במדינה.

בראיון בפוקס ניוז אמר אובמה: "האחים המוסלמיים הם פלג אחד במצרים. הם אינם נהנים מתמיכת הרוב, אך הם מאורגנים היטב, ויש נימים באידיאולוגיה שלהם שיוצאות נגד ארה"ב, אין שום ספק בכך. אך צריך להבין שיש די והותר חילוניים במצרים, יש די והותר מחנכים, יש חברה אזרחית במצרים שאף היא רוצה להתבלט. חשוב אפוא שלא נאמר שיש לנו רק שתי אופציות - האחים המוסלמיים או דיכוי העם".

כדי למנוע תרחיש של השתלטות האחים המוסלמיים, אומר אובמה, כי ארה"ב תצטרך לוודא "שנקבץ יחדיו את כל הקבוצות במצרים כדי לחולל מעבר מסודר ומשמעותי של השלטון".

הוא הדגיש כי ארה"ב אינה יכולה לאלץ את חוסני מובארק לפרוש, אך העם המצרי שוב לא יתיר קיום ממשלה שאינה מגיבה על דרישות העם בלי ייצוג או בלי בחירות חופשיות. רק מעבר מסודר ומשמעותי של השלטון יקטין את האפשרות להקמת ממשלה רדיקלית, אנטי-אמריקנית.

"רק (מובארק) יודע מה הוא עומד לעשות", אמר אובמה. "... (אך) מצרים אינה עומדת לחזור למה שהיתה. העם המצרי רוצה חירות, הוא רוצה בחירות חופשיות והוגנות, הוא רוצה ממשלה ייצוגית, הוא רוצה ממשלה מגיבה. לכן אנו אומרים, שאתם, המצרים, צריכים להשיק תהליך העברת השלטון".

"אני רוצה לראות ממשלה ייצוגית במצרים, ואני בטוח שאם מצרים תקיים מעבר שלטוני מסודר, תקום שם ממשלה שתפעל יחד איתנו, כשותפים", אמר אובמה.

הוא הדגיש כי ארה"ב הודיעה למובארק, באופן פומבי ובערוצים פרטיים, מזה שנים רבות, שהשלטון במצרים אינו יכול לדכא את עמו. "המסר שאנו קוראים בכל רחבי הגלובוס הוא, שכאשר שלטון נוקט אלימות זה פשוט לא מצליח".

"ניו יורק טיימס" דיווח בסוף השבוע שעבר, כי אובמה תומך בהכללת האחים המוסלמיים בתהליך העברת השלטון במצרים. נודע עוד, כי מזה שנים רבות קיימה ארה"ב מגעים בלתי רשמים עם האחים המוסלמיים בערוצים שונים.

הראיון התקיים בבית הלבן, שם אירח אובמה כ-100 ידידים למסיבת הצפיה בסופר-בול, ריטואל בבתים רבים בארה"ב. הראיון שודר זמן קצר לפני תחילת המשחק, והנהלת פוקס-ניוז מעריכה, שזה היה הראיון הנשיאותי הנצפה ביותר אי פעם.

אובמה אמר, כי אינו מוטרד מהאפשרות שאמריקנים רבים שונאים אותו. לדבריו, הוא התקשח והצמיח עור עבה זמן רוב לפני שנכנס לבית הלבן. "אלה ששונאים אותך לא מכירים אותך", הוא אמר. "מה שהם שונאים זה הדימוי המצחיק שלך".