מצרים: רגיעה יחסית לאור השיחות בין הממשלה לאופוזיציה

המפגינים נשארו היום ברחובות מרכז קהיר, אך לא הייתה חזרה על האלימות של השבוע שעבר הבורסה עדיין סגורה, אך יתכן שתיפתח בהמשך השבוע

השיחות בין ממשלת מצרים לנציגי תנועות האופוזיציה הקלו היום (ב') את הלחצים לפרישתו המיידית של הנשיא חוסני מובארק, וסייעו למערכת הפיננסית במדינה לחזור לשגרה.

סגן הנשיא, עומאר סולימן, שנפגש אתמול עם כמה מנהיגי אופוזיציה, הבטיח בתוך חודש טיוטת שינויים שנחוצים לקיום בחירות. המפגינים נשארו היום ברחובות קהיר בתביעה שמובארק יתפטר לפני תום כהונתו בספטמבר, אך לא הייתה חזרה על האלימות של השבוע שעבר.

אתמול נפתחו הבנקים מחדש והממשלה תכננה לחדש את הנפקת שטרי האוצר במכרז שנדחתה מהשבוע שעבר, מסר סגן הנגיד המצרי, הישאם ראמז. בורסת קהיר נותרה סגורה גם היום וייתכן שתיפתח בהמשך השבוע. לפני שבועיים, אחרי תחילת המהומות, צנח מדד המניות המצרי ב-16%.

בתוך כך נראה כי ארה"ב משנה כיוון בנוגע להתייחסותה לנשיא היוצא, חוסני מובארק. רשמית אמנם לא השתנו המסרים, אבל מאחורי הקלעים מנהלת מחלקת המדינה האמריקנית מגעים להשארת מובארק בתפקידו, אם כי הוא יהיה חסר סמכויות. באופן רשמי התבטאה היום מזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון, באומרה כי עזיבה מיידית של מובארק "עלולה לסבך" את המצב.

"עושה רושם שהאירועים במצרים נרגעים במקצת", אמר תיאודור קראסיק, מנהל המחקר במכון למחקרים הצבאיים במזרח הקרוב והמפרץ בדובאי. הוא העריך, עם זאת, ש"המחאות במצרים יכולות לחזור להתלהט בכל רגע אם תביעות מתנגדי מובארק לא ייענו בצורה מהירה".

שבועיים של התקוממות נגד מובארק ערערו את שלטונו של בעל ברית חשוב של ארה"ב והעלו את מחירי הנפט בעולם.

ממשלת מצרים הבטיחה אתמול להקל את חוקי החירום שקיימים מאז עלייתו לשלטון של מובארק, לשחרר אסירים פוליטיים ולאפשר חופש עיתונות.

האחים המוסלמים הצטרפו לשיחות

האחים המוסלמים, תנועת האופוזיציה הגדולה והמאורגנת ביותר, שהצטרפה לשיחות עם סולימן, ומוחמד אל-בראדעי, לשעבר ראש סוכנות האנרגיה האטומית של האו"ם, הודיעו שהם עדיין תומכים בדרישת האופוזיציה לפרישתו המיידית של מובארק מהשלטון.

מחיר הנפט ירד זה היום השלישי על רקע הקלת המתיחות. הבוקר נסחרה בלונדון חבית נפט ב-88.59 דולר. הנפט נסחר ב-92.84 דולר לחבית לפני שבוע, על רקע החשש להפרעה במשלוחי הנפט דרך תעלת סואץ.

הלירה המצרית ירדה ב-1.3% ל-5.933 לירות לדולר, רמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2005.

סגן הנגיד ראמז אמר שהוא לא צופה קפיצה בתשואות האג"ח המצריות במכרז שייערך היום לגיוס 15 מיליארד לירות (2.6 מיליארד דולר). לדבריו, הבנקים במדינה "נזילים מאוד".

בפגישת נציגי האופוזיציה עם סגן הנשיא הושגה "התקדמות גדולה", והממשלה רצינית בכוונותיה לבצע רפורמות, מסר המיליארדר נגיב סאוויריס, יו"ר חברת הטלקום אוראסקום, שהשתתף בשיחות. סאוויריס אמר שיש צורך לשתף בדיונים גם את אל-בראדעי מפני שהוא "אחד המנהיגים שדוחפים לרפורמות".