הדולר יציב מול השקל: השער היציג נקבע על 3.678 ש'

מנכ"ל קבוצת פריקו: "רמת ה-3.75 מהווה התנגדות מהותית" ■ האירו התחזק בכ-0.8% ושערו היציג נקבע על 5.02 שקלים ■ בעולם נסחר האירו סביב 1.362 דולרים

הדולר נסחר ביציבות והאירו מתחזק, במהלך יום המסחר המקומי במטבעות (ג'). המטבע האמריקני עלה היום בשיעור קל של 0.054% ושערו היציג נקבע על 3.678 שקלים. האירו התחזק היום מול השקל בכ-0.8% ושערו היציג נקבע על 5.0210 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.362 דולרים.

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו המתמחה בניהול סיכונים והשקעות אמר כי "להצהרה מאתמול של בנק ישראל לגבי דיווח על עסקאות בנגזרים אין השפעה מהותית על זירת המט"ח המקומית. האירו בעולם, כמו גם בישראל מבצע תיקון זמני. הדולר מול השקל ממשיך להיסחר ביציבות כשרמת 3.75 מהווה רמת התנגדות מהותית ובמידה והדולר יחצה אותה נוכל לראות בטווח הקרוב התחזקות מהותית של הדולר. לטווח הבינוני-ארוך, ההערכות שלנו לא השתנו ואנו מעריכים כי השקל ישוב להתחזק מול הדולר בשל פער הריביות ומצב מאקרו עדיף של המשק הישראלי מול הכלכלה העולמית המדשדשת".

בינתיים, המחאה הציבורית נגד ההתייקרויות האחרונות במשק הולכת ותופסת תאוצה, גם בתוך מפלגות השלטון. יו"ר ההסתדרות עופר עיני שבר אתמול (ב') שתיקה ממושכת, ובראיון ראשון לעיתון כלכלי, "גלובס", הוא תוקף חזיתית את מדיניות המסים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמפחית במסים הישירים ומעלה במקביל מסים עקיפים.

"במצב רגיל אני לא מתנגד להפחתות מסים, אלא שההפחתות האלה באות על חשבון הציבור החלש", אמר עיני. "היה צריך לדחות את המהלך הזה בשנה-שנתיים ולא היה קורה כלום, כי ממילא מי שהיה מרוויח ממנו הן החברות הגדולות. זו מדיניות בעצם של 'מי שיש לו ניתן לו, ומי שאין לו ניקח לו'".

בתוך כך, דווח היום כי מקורבים בליכוד טענו הלילה שראש הממשלה נתניהו התבטא בימים האחרונים כנגד שר האוצר שלו וטען בפניהם כי הוא "מתחיל להתחרט על המינוי".

מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי "כל אנשי האוצר מאמינים כי התוכנית הכלכלית היא נכונה בסך הכל". "אני חושב שצריך להסתכל על העובדות. הדבר המשמעותי שהיום נמצא בשיח הציבורי הוא מחירי הדלק. אותו אזרח שמשלם היום 100-200 יותר על מחירי הדלק חייב להבין את העובדות: חלק גדול מהעלייה הזו נובע מהעלייה במחירי הנפט בעולם, רובה. 20-25 אג' זה גם עליית הבלו. איפה הבעיה נמצאת? רוב הכסף הזה הולך לתוספות שאי אפשר להרגיש אותן ביום יום כמו משכורות למורים למשל".

אתמול פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה בבנק ישראל. לפי הפרוטוקולים, בבנק ישראל מאמינים כי חובת הנזילות תפעל למיתון ייסוף השקל, אולם ניתן למצוא בפרוטוקולים סדקים בקרב חברי ההנהלה על מדיניות רכישות המט"ח של הבנק, כאשר חלק מחברי ההנהלה הביעו אי שביעות רצון מהמשך רכישות הדולרים. "משתתפי הפורום התייחסו לצורך בהמשך ההתערבות בפעילות של שוק המט"ח והביעו דעות שונות לגבי תנאי ההתערבות", נכתב בפרוטוקולים בהתייחס לרכישות הדולרים. "במיוחד נדונו מידת הגמישות שיש לאפשר לשער החליפין וההשלכות של החלופות השונות על המאזן המסחרי ועל תנועות ההון. הוסכם כי לאור ההתפתחויות בצד הריאלי במהלך השנה שעברה מדיניות בנק ישראל בשוק המט"ח, עליה הכריז הבנק באוגוסט 2009, נחוצה לעת עתה ולכן תישאר על כנה".

[לאתר המט"ח]