"45% מהישראלים לא מבוטחים מפני רעידת אדמה"

כך נטען היום בפאנל מיוחד בנושא ענף הביטוח שהתקיים במסגרת כנס "פורום שוק החוב" של גלובס ומידרוג ■ "חשוב למנוע מצבים של עסקאות בין הנוסטרו לבין כספי העמיתים"

"ענף הביטוח בעולם מתאפיין בתופעה שיותר ויותר מהרווחים בענף נובעים משוק ההון ופחות מרווחי חיתום ביטוחי", כך פתח היום (ג') רביב צולר, מנכ"ל ביטוח ישיר בפורום שוק החוב של "גלובס" ומידרוג, הנערך בתל אביב. עוד השתתפו בפאנל משנה למנכ"ל הפניקס שמעון קלמן, מנהל אגף השקעות ומשנה למנכ"ל מנורה יוני טל, סגנית בכירה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר מגי בראום וסמנכ"ל במידרוג רו"ח מירב בן כנען.

"ככל ששוק ההון משיא יותר תשואה, זה מוביל את חברות הביטוח להעניק ביטוחים בצורה אופטימאלית פחות, וזה אולי טוב לצרכנים", הוסיף צולר.

קלמן טען בדיון כי "ירידת התשואות הגלומות בשוק ההון כרגע תביא יותר להתרכזות ברווח החיתומי, שזה דבר טוב".

יוני טל בחר להתמקד בהבדלים הקיימים בין השחקנים השונים בשוק: "הענף הוא אותו ענף לכולם וגם הרגולציה אבל יש הבדלים בין החברות, כשכל חברה שמה את הדגשים שלה. אנחנו שמים את הדגש על נכסי חוב לא סחירים בהיבט הנוסטרו. שוק ההון הוא תמיד חוכמה בדיעבד. שמרנות וזהירות תמיד רצויים אבל יש לזכור כי כשמנהלים תיק לטווח ארוך, אז השמרנות לא מועילה לאדם שחוסך ל-20 או 30 שנה. אותו אדם רוצה לראות בסופו של יום בפרישה פנסיה ראויה".

בהתייחס לסוגיית הנוסטרו אמר שמעון קלמן: "חשוב מאוד למנוע מצבים של עסקאות בין הנוסטרו לבין כספי העמיתים, אבל המצב הנוכחי שנותנים שירותים משותפים הוא נכון".

"מבטחי המשנה במשק הישראלי הם הגדולים ביותר בתחום", סיכם צולר. "מדינת ישראל היא מדינה קטנה ומבטחי המשנה הגדולים בעולם יכולים לעמוד בכל אסון חלילה שיקרה בארץ. הבעיה היא ש-45% ממשקי הבית בישראל לא מבוטחים במקרה של רעידת אדמה. באיזון בין הסיכונים, המערכת הביטוחית נמצאת במקום טוב, והתיק הישראלי בביטוחי משנה הוא יחסית קטן".

קלמן התייחס לנושא אף הוא וטען כי "רעידת אדמה בישראל לא תפיל מבטח משנה בוודאי אבל בעיות בשוק ההון הישראלי בהחלט כן, ואני רק מקווה שלא תהיה חפיפה חלילה בין 2 המקרים".