מהפכה באינטרנט: החברות יידרשו להבטיח קצב גלישה מינימלי

הביקוש לרוחב פס לצורך שיתוף קבצים הולך וגובר עם הגדלת השימוש ברשתות החברתיות, אבל אף חברת תקשורת בישראל אינה מקדמת את הנושא

לראשונה החליט משרד התקשורת לחייב את חברות התקשורת בארץ לפרסם נתונים מדוייקים על קצבי הגלישה באינטרנט. מדובר בגלישה באינטרנט הנייח ובאינטרנט הסלולרי כאחד.

המטרה היא להביא לכך שהחברות יהיו חשופות לביקורת ציבורית לגבי המהירויות שהן מציעות בפועל, ולא יוכלו להסתתר מאחורי הכרזות כלליות שמדברות על מהירויות גבוהות - בעוד שבפועל הלקוח מקבל מהירות נמוכה בהרבה.

אתמול (ב') פירסם משרד התקשורת שימוע לכל חברות התקשורת, כולל החברות הסלולריות, שבמסגרתו הוא מבקש מהן להתחיל לפרסם נתונים לגבי מהירויות הגלישה שהן מספקות.

נכון לעכשיו המשרד החליט לא להתערב ולא לקבוע מדדים לקצב גלישה עולה (uplink) וקצב גלישה יורד (downlink), אלא לפעול באמצעות חיוב החברות לפרסם בכל פרסום שלהם מהי המהירות בקצב העולה, במקביל לפרסום על המהירות בקצב היורד.

הסיבה לכך היא שהחברות בארץ נמנעות באופן עקבי לטפל בקצב העולה (המצב בארץ לא שונה בהרבה מאשר בעולם), אלא מסתפקות בהבלטה ובהדגשה של המהירות בקצב היורד, שהוא בעל משמעות רבה יותר לגולש.

אלא שבעקבות תלונות של לקוחות, ולאור המגמות בעולם, ניתן לראות כי הביקוש לרוחב פס בקצב העולה הולך וגובר (שיתוף קבצים, רשתות חברתיות וכו'), אבל בארץ, משום מה, אף חברת תקשורת לא מקדמת מהירות בקצב העולה.

לא רק מקסימום

במשרד דורשים בשימוע התחייבות מצד החברות לפרסם את מינימום המהירות שהיא מציעה ללקוח, ולא רק את המקסימום. כלומר, אם חברה סלולרית מבטיחה בפרסום שלה ללקוח שהיא מציעה לו 15 מגה ביט בשנייה - היא תתחייב לעמוד במהירות הזו, והלקוח יוכל לבדוק מה הוא מקבל.

בנוסף מתכוונים במשרד לחייב את החברות ליידע את הלקוח כי בגלישה באינטרנט הנייח הוא חייב לוודא כי הוא מקבל את אותה המהירות הן מבעל התשתית והן מספק האינטרנט, זאת על מנת שהלקוח לא יחשוב בטעות שבכך שהזמין אינטרנט בקצב מסוים מבעל התשתית - אוטומטית הוא מקבל את קצב הגלישה שהזמין, ויידע כי הוא חייב "לפתוח" את הצינור דרך ספק האינטרנט שלו.