מיוחד: איך ישפיעו האייפון והאייפד על עולם הבריאות?

הטאבלטים, הטלפונים החכמים והרשתות החברתיות מזמנים שינויים מרחיקי לכת ■ "גלובס" מציג את הטכנולוגיות הזמינות היום, מה אפשר לעשות איתן, וגם את מה שצופן העתיד

אם אתם פריקים של בריאות, היפוכונדרים, או אולי חולים באמת - לחברות הסלולר, המחשבים והתוכנה יש הודעה עבורכם: חייכם עומדים להשתנות. בתחום הרפואי אמורים הטכנולוגיות החדשות, הטלפונים החכמים, הטאבלטים ואתרי השיתוף - להביא בשורות גדולות במיוחד.

העולם חולם על מכשיר נייד שישמש כלי לשמירה על בריאות, לאבחון מחלות, לאיתור רופא והעברת מידע רפואי אליו, לאגירת מידע רפואי, לקבלת הנחיות טיפול - ובמקרים מסוימים, גם ככלי הטיפולי עצמו. לא מעט מן השימושים כבר במרחק הקלקה מאתנו, חלקם אפילו בחינם.

המכפכה הגדולה כבר התרחשה לפני 10-15 שנה כשהאינטרנט טלטל את עולם הרפואה לא פחות מהאנטיביוטיקה, החיסונים וההיגיינה. הוא פתח עולם של מידע נגיש ושמיש בקצות האצבעות.

החולים (וגם ההיפוכונדרים) יכולים לאבחן את עצמם במידה חלקית של הצלחה עם שאלוני סימפטומים ברשת, לפענח את בדיקות הדם שלהם, להבין איזו תרופה הם צריכים (או מאמינים שהם צריכים) - ואז כל מה שנותר הוא להגיע לרופא וגם לדרוש אותה.

ההערכות הן כי 80% מבעלי הגישה לאינטרנט גם משתמשים ברשת כדי לשאוב מידע רפואי, וכ-55% מנסים גם לאבחן את מחלותיהם בעצמם.

אם כך, מה יחדשו הטלפונים החכמים והטאבלטים? לא מעט. עד עתה, סיפקה הרשת בערך את אותו מידע שניתן היה תמיד למצוא בספרים - רק הרבה יותר מקיף ומיידי. בשנים האחרונות, מכשירי הקצה מכניסים אותנו לעולם חדש של יישומים בריאותיים - שאינם דומים כלל למה שנראה ברשת עד היום.

זאת, בזכות היכולות הייחודיות של המכשירים הללו - הניידות והזמינות התמידית שלהם, קודם כל, ומעבר לכך חיישני המגע והתנועה שלהם, המצלמות ואמצעי קליטת הסאונד.

נוסף לשימוש בטלפונים חכמים לצורכי רשתות חברתיות, GPS ומשחקים, האפליקציות הרפואיות עשויות להיות בעלות משמעות גדולה יותר למשתמשים. "גלובס" מציג בפרויקט מיוחד, את הטכנולוגיות הזמינות היום בפני הצרכנים והרופאים, ומה הם יכולים לעשות איתן.

לבריאות
 לבריאות

כואב לי באייפון

לטלפונים החכמים יש יתרונות בולטים, שהופכים אותם לכלי משודרג לניהול סדר היום הבריאותי שלנו. הטלפון החכם וגם הטאבלטים תמיד שם, ונגישים בלחיצת כפתור.

הרשת מוצפת ביישומי ניהול החיים הבריאותיים. למשל, אפליקציות דיאטה שמאפשרות לנהל רישום של כל מה שאוכלים, לקבל פירוק של התקרובת לקלוריות באופן מידי, ליצור גרף של צריכת המזון והנוזלים לאורך זמן ולבחון אותה מול גרף המשקל האישי (כמו LIVESTRONG, EightGlassesaDay, LoseIt, mySupplements, 40-30-30 למפרידי הפחמימות מן החלבונים, VeganXpress לצמחונים, ו-Thin Cam למעקב מצולם של המזון הנאכל).

חולי סוכרת יכולים להוסיף לכך גם מדידה של רמת הסוכר בגוף. בשנים האחרונות מתברר, שככל שחולה סוכרת אוסף יותר מידע על מחלתו, כך יכול הרופא להתאים לו טוב יותר את פרוטוקול הטיפול באופן שמשפיע על איכות ותוחלת החיים של החולים (אפליקציות לדוגמה: Diabetes Log, Diabetic Meal Planner, GlucoSentinel לשיתוף חברים במצבכם ו-Type2 Friendly כדי לאתר מסעדות ידידותיות לסוכרת).

ההמשך הטבעי הוא תיעוד כל סימפטום או מדידה במכשיר הנייד: לחץ דם, קצב לב, התקפי כאב ועייפות. את המדידות הללו ניתן לשדר דרך הטלפון לרופא, לאחות או למאגר המידע של קופת החולים, שם נשמר המידע. אם נתון אחד חורג מן המצופה, הרופא יכול מיד להרים טלפון למטופל ולהמליץ לו מה לעשות. במוצרים כאלו מתמחה למשל חברת קארד-גארד הישראלית.

אמנם היום רק רופאים מעטים ערוכים לעבוד עם שטף מידע כזה, אבל היכולת לשדר אותו כבר קיימת, וכך גם הציפיה של הצרכנים - כך שהרופאים יצטרכו למצוא את הדרך שלהם להתמודד עם ההצפה והמידיות. העתיד המעט יותר רחוק טמון בחיבור מכשירי קצה לטלפונים החכמים. כך למשל, כבר מתקרבים להשקה מסחרית מכשירים המאפשרים ביצוע של בדיקת דם ביתית. חוקרים מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת UCLA פיתחו את ה-LUCAS, אב-טיפוס של מכשיר לבדיקת דם באמצעות מצלמה בלבד, תוך שימוש בידע לגבי האופן בו מוחזר האור מהדם המכיל חומרים שונים.

עוד לפני כן, אפשר יהיה להשיג מכשירים רגילים של בדיקות דם, כמו שיש במעבדות של קופת החולים - רק הרבה יותר זולים, אותם ניתן יהיה לחבר לטלפון, ולהעביר את הנתונים של בדיקת הדם ישירות אל המרכז הרפואי.

כיום רוב קופות החולים בישראל מאפשרות לקבל בדיקות מעבדה ואפילו מרשמים ישירות לנייד. קופת חולים "מכבי" אף מציעה למשתמש, בעקבות נתוני הפרופיל הרפואי שלו, טיפולים וחיסונים המותאמים אישית למצבו.

במבט לעתיד הרחוק יותר, ניתן להעלות על הדעת חיבור של כל ציוד קצה בעולם ישירות לטלפון החכם. למשל - מכשיר אק"ג, מכשיר לבדיקת סוכר, מכשיר EEG לבדיקת גלי המוח ואבחון אפילפסיה או הפרעות שינה. האופטימיים במיוחד מאמינים שבעתיד ניתן יהיה לבצע בבית צילום רנטגן או MRI ולשלוח אותו לרופא דרך הנייד.

כבר היום ניתן לבצע דרך האינטרנט והסלולר בדיקות שמיעה ובדיקות ראייה ממוחשבות, אבחון אסטמה באמצעות הצפצוף בנשימה הנשמע דרך הטלפון, בדיקות זיכרון ומהירות תגובה ומבחנים אינטראקטיביים לאבחון הפרעות קשב וריכוז. מומלץ להשתמש ביישומים הללו בזהירות רבה: הם עדיין אינם מדויקים מספיק, ועלולים להכניס אתכם לפרץ של היסטריה מיותרת.

"תתעורר, אתה נוחר"

מה לגבי טיפול רפואי באמצעות הטלפון או לפחות שיפור של איכות החיים? שתי אפליקציות יכולות להתהדר בכותרת הזו. אחת המעניינות שבהן היא DanKam, אפליקציה לעיוורי צבעים שאותה ניתן להתקין כדי לראות את דפי האינטרנט בצבעים הברורים יותר לקבוצה זו.

עיוורי הצבעים מתייחסים לכך בתור תיקון הבעיה שלהם. הייחוד באפליקציה הזו לטלפון החכם הוא שניתן להשתמש בה לא רק לצבעים באינטרנט, אלא גם בעולם האמיתי. בעזרת מצלמת הסלולרי, עיוורי הצבעים מסתכלים על העולם דרך המסך, ורואים תמונה ברורה.

השנייה, aSleepHD, מציעה טיפול בהפרעות שינה. רבים משתמשים בטלפון החכם כשעון מעורר, ולכן אך טבעי שהוא יכיל יישומים לשימוש במהלך הלילה. היישום הזה כולל עזרי הירדמות - כגון מוזיקה מרגיעה ותמונות של כבשים לספירה, מד נחירות שאותו ניתן להפעיל למשך הלילה, ו"מנטרל נחירות", אשר מעיר את הנוחר ברטט בכל פעם שנחירותיו עוברות רף מסוים (לטובת בן הזוג).

אפליקציות אחרות מסבות את פונקציית הרטט של הסלולרי לעולם המסאז'. הן מאפשרות יותר מגרסה אחת של רטט, וניתן באמצעותן לבצע פרוטוקול עיסוי שלם (כמו למשל האפליקציה VibeMe שיכולה להפוך את המכשיר לוויברטור, או RelaxMe שמציעה עיסוי "רגיל").

הנגמלים מעישון או מאלכוהול אינם מקופחים. Smoke Sense תחשב בכל יום מחדש את תוחלת החיים שלהם, בהתאם למספר הסיגריות שעישנו באותו היום. אפליקציות אחרות מעניקות פרסים וירטואליים ושיתוף אוטומטי עבור מי שהקפיד על מספר ימי גמילה (SinceIQuit, למשל).

מאמן כושר אישי

הטלפונים החכמים הם כלים של סגנון חיים, ולכן הולכים נהדר עם עולמות תוכן של כושר, בריאות ויופי. מכשירים ניידים מתאימים במיוחד לניהול שגרת פעילות גופנית. Map My Run מאפשרת לתכנן מסלול ריצה ולעקוב אחרי ההתקדמות של האצן בו, תוך כדי שידור המידע בפייסבוק או בטוויטר לחברים שיכולים להצטרף למסלול, או לקבוצת מעודדים שיושבת בבית על הכורסה.

CardioTrainer היא אפליקציה שמנסה לדמות עבודה עם מאמן אישי. היא כוללת המלצה למסלולים, דיווחים קוליים במהלך הריצה בעניין מהירות, מרחק וקלוריות שנשרפו, מד צעדים, רישום ומעקב אחר כל אימון, התאמת מוזיקה לקצב התנועה וכן רשימה מתעדכנת תדיר של שיאים של אחרים. את כל המידע על האימון ניתן לשתף בפייסבוק, בלחיצת כפתור.

עוד בעולם הספורט - הטלפון הסלולרי והטאבלטים מאפשרים לקבל בכל מקום הדגמה של תרגילי התעמלות. האפליקציה Yoga Poses מאפשרת לבחור מבין עשרות תנוחות יוגה ולקבל הדגמה שלהן על המסך.

אפליקציית The Feel Good Body Reminder מאגדת את כל התחומים יחד. זו תוכנית בת 21 יום, כאשר בכל שלושה ימים מתווסף סט חדש של תזכורות לבצע פעולה אחת בתחום הבריאות והטיפול בגוף. הרעיון הוא שקל יותר לאמץ מספר הרגלים חדשים בהדרגה, אך כנראה שלא נעשה זאת אלא אם נקבל הוראות מלמעלה.

הרשת מלאה באפליקציות המסייעות בתחום הרבייה ובהן מערכות לתיעוד המחזור החודשי וחישוב ביוץ, ספירה לאחור של ימי ההיריון כולל הסברים על כל שלב, יישום לספירת בעיטות של העובר ויישום לתזמון צירים. לאחר הלידה ניתן לעקוב אחרי זמני הנקה וקצב יציאות אצל התינוק הקטן.

באתר אינפומד (Infomed.co.il) יש יישומים רפואיים נוספים - כגון השוואת ביטוחי בריאות - יישום שלדברי מנהלי האתר חוסך לאדם הממוצע מספר ימי עבודה.

שותפות גורל

סקר של חברת ביטוח הבריאות הבריטית BUPA, גילה שהשימוש באינטרנט לקבלת מידע רפואי הוא מאוד חברתי וכי 40% מן המשתמשים באינטרנט כדי לקבל מידע רפואי מעוניינים בעיקר לשמוע על הניסיון וההתמודדות של אחרים הנמצאים באותה הסירה. פורומים אינטרנטיים של חולים הם כלי עוצמתי להפצת אינפורמציה (וגם דיסאינפורמציה).

למחלות רבות ולתרופות רבות יש כיום עמוד פייסבוק. כך, באתר של איגוד הפיברומיאלגיה הלאומי של ארה"ב - תסמונת של כאבי שרירים - ניתן למצוא מידע רב, הכולל חדשות, מאמרים וסרטים. בנוסף, ניתן לשוחח בפורום עם אנשים שסובלים מאותה הבעיה ולקרוא בבלוג של חולה במחלה, ולענות על שאלוני מחקר.

את כל הדברים הללו ניתן לעשות לכאורה גם באתר אינטרנט המותאם למחלה, אולם קל היום הרבה יותר להתאים דף פייסבוק ולהגיע דרכו לקהל של חולים בשיטת חבר מביא חבר. הצעד המתבקש הבא הוא לרתום את השעות והכספים שמשקיעים הגולשים בפייסבוק במשחקי רשת, לטובת העלאת מודעות למחלות וגיוס כספים עבורן. לאחרונה נעשו מספר שימושים בפייסבוק לעידוד מודעות, כאשר כל הגולשים התבקשו לשנות את התמונה או הסטטוס שלהם בו זמנית (למשל שינוי תמונת הפרופיל לדמות מסרט מצויר כתרגיל למודעות לאלימות נגד ילדים).

יש גם קמפיינים פחות מוצלחים: רוב המשתמשים הישראלים בפייסבוק זוכרים את הקמפיין שנערך לאחרונה להעלאת מודעות לסרטן השד, שבו התבקשו הנשים להחליף את הסטטוס שלהם לכזה בעל רמיזה מינית, מבלי לספר לגברים במה מדובר ("אני אוהבת את זה במטבח", למשל). הקמפיין זכה לביקורות צוננות ביותר וגם האגודה למלחמה בסרטן מתנערת ממנו היום.

אפשר גם להירתם למען מטרה משותפת חיובית יותר - ארגון הבריאות של מדינת אלבאמה הקים את עמוד הפייסבוק Scale Back Alabama - קמפיין להפחתה במשקל בצורת תחרות בת 10 שבועות. הקבוצה שהפחיתה את המשקל הרב ביותר, זכתה בפרסים ובהכרה ציבורית.

החיים שלי ברשת

קופות החולים בישראל כבר הבינו לאן נושבת הרוח. אתרי האינטרנט מכילים לא רק מידע שימושי ופורומים בהם ניתן לשוחח עם רופא, אלא גם מתחם שבו ניתן "לשחק בבריאות".

בינתיים הם די מאחור. כך, באתר קופת חולים כללית יש אפליקציה המאפשרת "לאבחן את הפייסבוק". כאשר נותנים לאפליקציה הזו הרשאה, היא נכנסת לפרופיל הפייסבוק, מציירת גרפים שמאבחנים את רמות הפעילות במתחמים שונים וגוזרת המלצה היכן עליכם להשתדל יותר כדי להוציא מהפרופיל שלכם יותר. מטרת המשחק היא להכיר לגולשים אפליקציות רשת נוספות כגון זימון תורים אונליין, צ'ט עם רופא או בדיקות מעבדה ברשת. בימים אלה פתחה הקופה גם ערוץ באתר שיתוף קובצי הווידיאו יו-טיוב, ובו סרטי הסברה בנושאי אורח חיים בריא.

נושא נוסף שעדיין לא הגשים את ההבטחה הוא ניהול רשומה רפואית אישית - מקום מאובטח ברשת האינטרנט, שבו ישמור כל אחד את כל המידע על עצמו, במקום אחד מרכזי. גם גוגל וגם מיקרוסופט נכנסו לתחום והציעו לגולשים אתר מידע פרטי. כיום שכך הבאזז וגם האתרים הללו לא ממש התפתחו. הם נראים כמו הגרסה הרפואית של Google Documents, ואין בהם ערך מוסף מרשים דווקא לעולם הרפואי.

הכוונה במקור הייתה לעודד את המוסדות הרפואיים בעיקר בארה"ב לבנות את המידע במחשביהם כך שניתן יהיה להעביר אותו בקלות למאגרי המידע האישיים הללו. המהפכה הזו מתרחשת, אך בו-זמנית איבדה את הסקס אפיל שלה. אולי היא צריכה שדרוג לערוצי המדיה החדשים.

טכנולוגיה להמונים
 טכנולוגיה להמונים

בן זוג
 בן זוג