חמי פרס: "אמי סוניה הייתה עצובה על כל חברה שנסגרה"

אמש בפורום MIT דיברו יזמים ואנשי הון סיכון מובילים על מצב התעשייה בארץ ■ פרס: "ללא קרנות ההון סיכון - לא יהיה מי שיממן את החברות ויסייע להן"

"בועה ענקית מתפתחת בתחום הרשתות החברתיות. לדעתי מעט אנשים יעשו המון כסף, אך רבים יפסידו אף יותר מכך" - כך אמר אתמול (ג') חמי פרס, מייסד ומנהל-שותף של קרן פיטנגו במפגש "הכול אישי - ההיי-טק הישראלי בגובה העיניים", שנערך בפורום MIT באוניברסיטת תל אביב.

פרס אף יצא בקריאה להפסקת אש בין היזמים לאנשי ההון סיכון. חלק מהיזמים - לא רק בישראל - טוענים לא פעם שהקרנות לא מספיק מקצועיות, ובעיקר עושקות ומנצלות אותם; מנהלי הקרנות מצידם טוענים שהיזמים לא מקשיבים, חושבים שהם יודעים הכול ולא מקצועיים.

"לכולנו מטרה משותפת", אמר פרס, "ללא קרנות ההון סיכון - לא יהיה מי שיממן את החברות ויסייע להן. אני מציע להפסיק עם ההשמצות. אנחנו בהון סיכון עובדים לא פחות קשה מהיזמים, אין סיבה שנצטרך להתנצל על המקצוע שלנו.

"אנחנו לא מנסים לקחת קרדיט שלא מגיע לנו, והגיע הזמן שקרנות ההון סיכון יפסיקו להיות שק חבטות. אנחנו עובדים עם מספיק סיכונים וקשיים. צריך להפסיק להתנצח ולהתנגח".

יזהר שי, שותף בקרן ההון סיכון האמריקנית קיינן פרטנרס, הנחה את הערב, שבו השתתפו אדי שלו, מייסד ומנהל-שותף של קרן ג'נסיס; פרס; היזמים והאנג'לים יאיר גולדפינגר וטל בר-נוח; יהודה דורון, שותף בקרן הפרייבט אקוויטי סילברלייק; ודן ציפורין, בעבר מנכ"ל שופינג.קום וכיום אנג'ל ושותף בקיינן.

בתחילת הערב, שי פנה אל פרס בבקשה אישית לספר על אמו סוניה פרס, שנפטרה לאחרונה, "למרות שידוע שהיא הייתה אישה פרטית".

"לא תכננתי לדבר על אמי", אמר פרס, "אבל בגלל שזה מפגש בגובה העיניים, אגיד שמצאתי את עצמי בפורום היתומים. לא ידעתי כמה זה קשה שהיא פשוט אינה איתי יותר. למדתי שזה עצב שנמשך ונמשך".

לדבריו, לאמו לקח זמן להבין במה הוא עובד: "כשנכנסתי להון סיכון, היא לא הייתה בטוחה שיש לי עבודה קבועה. היא פגשה בהזדמנות את אהרון דוברת, לשעבר מנכ"ל כלל ומייסד חברת דוברת השקעות, ושאלה אותו אם יש לי משכורת טובה. לימים היא הבינה את התחום ועקבה אחריו.

"כל פעם שחברה שהייתי מעורב בה עלתה לכותרות, היא הייתה מתקשרת לבדוק מה קרה אם היו קשיים, או לברך אם היה אקזיט. היא הייתה עצובה על כל חברה שנסגרה". על אביו, שמעון פרס, נשיא המדינה, אמר שהוא מלא יוזמה, וממשיך קדימה למרות האובדן.

"רצינו לקנות חברה ב-100 מיליון דולר"

דורון, אנג'ל פרטי ושותף בקרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית סילברלייק, שלאחרונה השקיעה 50 מיליון דולר בפריימסנס הישראלית, סיפר על האסטרטגיה של הקרן בישראל: "כסף הוא לא הבעיה שלנו. אנחנו לוחצים על החברות שאנחנו משקיעים בהן לקחת הרבה כסף. פריימסנס, למשל, חיפשה הרבה פחות מ-50 מיליון דולר. אנחנו רוצים להביא לגידול לא אורגני ולהאצה משמעותית של הפעילות".

דורון אמר כי לאחרונה סילברלייק הציעה לחברה ישראלית 100 מיליון דולר, שכללו השקעה וקניית משקיעים החוצה, אך המשקיעים בחברה סירבו: "זה בסדר שהם מאמינים בחברה".

גולדפינגר נזכר בימים הראשונים של ICQ: "היינו ארבעה מובטלים באותו הזמן וחיפשנו מה לעשות. אני אפילו התראיינתי לעבודה בבקווב. אלי ברקת, שהיה אז המנכ"ל, שלח לי מכתב שלא התקבלתי כי אין לי ניסיון בפיתוח על חלונות. זה נכון, אגב - ICQ הייתה הדבר הראשון שפיתחתי על חלונות".