340 מיליון ד' לבני שטיינמץ "על הנייר" בגבריאל

מניית חברת הכריית הקנדית הכפילה את שוויה במהלך השנה האחרונה לרמה של 2.8 מיליארד דולר ■ לשטיינמץ החזקה של 9% מההון לא כולל אופציות

הגאות המתמשכת במחירי הסחורות מתורגמת למחירי לא מעט מניות של חברות כרייה. אחת מהן היא חברת הכרייה הקנדית Gabriel Resources בה מושקע איש העסקים בני שטיינמץ.

שטיינמץ נכנס להשקעה בחברה לפני שנה ושלושה חודשים. דרך קבוצת BSG שבבעלותו, הוא רכש 30 יחידות לפי מחיר של 2.25 דולר קנדי ליחידה. כל יחידה כללה מניה רגילה אחת ואופציה למימוש למניה רגילה לפי מחיר של 2.5 דולר קנדי (למשך שנה וחצי), ולפי מחיר של 3 דולר קנדי עבור חצי השנה האחרונה של תקופת ההבשלה של האופציות (שנתיים). כך השקיע שטיינמץ 68 מיליון דולר, וקיבל 9% בקירוב מהון החברה.

תשואה מעוררת קנאה

מניית Gabriel Resources, שנסחרת בבורסת טורונטו, נהנתה ממומנטום חיובי מרגע הכניסה של שטיינמץ, ואתמול (ג') היא נסגרה על מחיר של 7.99 דולר קנדי, המשקף שווי חברה של 2.8 מיליארד דולר ארה"ב (הדולר הקנדי כמעט שווה בערכו לדולר האמריקני). באחוזים מדובר על תשואה מעוררת קנאה של 255%, תוך פחות משנה וחצי.

כפועל יוצא, קפץ שווי החזקתו של שטיינמץ בחברה, וכן שווי ההטבה הגלומה באופציות שעדיין לא מימש. מבדיקת "גלובס" עולה כי הרווח "על הנייר" של שטיינמץ מהשקעת האקוויטי שביצע עומד על 174 מיליון דולר ארה"ב, ואילו הרווח "על הנייר" מהאופציות שניתנו לו (על בסיס מחיר מימוש של 2.5 דולר קנדי) עומד על 166 מיליון דולר.

סך הרווח, לכן, הוא 340 מיליון דולר - סכום שאינו הולך ברגל גם עבור מיליארדר כמו שטיינמץ. כאמור, שטיינמץ עדיין לא מימש את האופציות, אך לאור הרווחים, יש סיכוי די גבוה כי יממש אותן בבוא הזמן.

הנכס העיקרי של Gabriel Resources הוא מכרה זהב ברומניה בשםRosia Montana, שנחשב לאחד הגדולים בעולם. המכרה נפרש על שטח של 24 קמ"ר והוא כולל עתודות של 10.1 מיליון אונקיות זהב, ו-3 מיליון אונקיות כסף. להערכת החברה, ההשקעה הנדרשת לפיתוח המכרה היא כמיליארד דולר, והצפי הוא שהמכרה יפיק 626 אלף אונקיות זהב מדי שנה (בחמש השנים הראשונות) בעלות של 272 דולר לאונקיה, וכן יפיק 500 אלף אונקיות כסף מדי שנה בעלות של 335 דולר.

שורה עליונה ריקה

בדומה ללא מעט חברות כרייה, שהמכרות שלהן עדיין לא מפיקים תוצרת, השורה העליונה של Gabriel Resources ריקה. ברבעון השלישי אשתקד רשמה החברה רווח נקי של 14.6 מיליון דולר קנדי, שנבע בחלקו הניכר מרווחי מט"ח בגובה של 10.2 מיליון דולר, ומהחזר מס בשווי של 6.9 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 צברה החברה הפסד נקי של 13.6 מיליון דולר.

לחברה נותרו נכסים נזילים בשווי של 131.3 מיליון דולר, ובמהלך הרבעון הרביעי היא השקיעה 20 מיליון דולר נוספים בפיתוח המכרה.