חברה על הכוונת: אורביט שיגרה לוויין - עקבו אחריו

אורביט, המפתחת מערכות של תקשורת לוויינית, לא נחה על זרי הדפנה ■ רכישת חברות והנפקה בשוק ההון האמריקני הן רק תחנות נוספות בדרכה לכבוש עוד פסגה

לא קל לבצע מהפך בחברה שזקוקה למהפך, אך המקרה של אורביט טכנולוג'יס - שעד לפני מספר שנים הייתה חברה ששורתה התחתונה אדומה ועתידה לוט בערפל - מוכיח כי זה אפשרי.

מה החברה עושה

השורשים הראשונים של אורביט טכנולוג'יס (Orbit Technologies) נטעו עוד בימי קום המדינה, אך במתכונתה הנוכחית חיה ובועטת החברה "רק" 24 שנים.

לאורביט יש שלושה קווי מוצרים, והראשון והעיקרי שבהם הוא מערכות תקשורת לוויינית לפלטפורמות ניידות ימיות דוגמת אוניה השטה בלב ים. אוניה - או כלי שיט אחר - שזקוקה לתקשורת רחבת פס, אינה יכולה להשיגה שלא דרך לוויין. אורביט מספקת מערכות אלו לסוגים שונים של אוניות - החל מאוניות מטען, יאכטות, אוניות שמשמשות קידוחי נפט וגז, ציים של חילות ים ואף אוניות המשמשות לשיט תענוגות.

קו המוצרים השני (והשני בתרומתו להכנסות) הוא מערכות עקיבה בין פלטפורמות ניידות ונייחות עבור לוויינים מנמיכי טוס, מזל"טים וטילים. מערכות אלו עוקבות אחר הביצועים של כלי התעופה ומשדרות את המידע שהוא אוסף (כמו מזל"ט) לפלטפורמה הנייחת. קו המוצרים השלישי והאחרון (והשלישי בתרומתו) הוא מערכות לניהול תקשורת ושמע במטוסי משימה - מטוסים שתפקידם הוא לאתר (דרך רדארים שמותקנים בהם) טרוריסטים, מבריחי סמים ושאר מפירי חוק. שלושת קווי המוצרים הללו פועלים בים, באוויר וביבשה.

אורביט מייעדת את פתרונותיה לשוק הביטחוני ולשוק האזרחי, כשהראשון אחראי לכשני שליש מהכנסותיה והשני לכשליש. בשוק הביטחוני תלויה החברה, בין השאר, בשינויים בתקציבי ביטחון, ואילו בשוק האזרחי היא תלויה בשינויים בהיקפי השקעות בתשתיות תקשורת. לקוחות החברה הם ספקים ואינטגרטורים של שירותי תקשורת, גופים ותעשיות ביטחוניות (כולל חילות אוויר וים).

אופי הענף והתחרות בו

כמעט לכולנו חשוב להיות רוב הזמן מחוברים לרשת, ולא משנה היכן אנו נמצאים - באוויר, בים וביבשה. הצורך הזה - והעובדה שתקשורת לוויינית היא מקור עיקרי לתקשורת אלחוטית רחבת פס - לא מפסיקים לדחוף את אורביט קדימה (ובמקביל להעצים את התחרות סביבה).

קו המוצרים העיקרי של אורביט הפך אותה לשנייה בגודלה בתחום עם נתח שוק של 17% (לחברה האמריקנית Seatel יש נתח של 72%) אך יש סיכוי לא קטן שנתח זה יגדל במהלך השנים הקרובות. הפתרונות של אורביט מותקנים בכמעט 3,300 פלטפורמות ימיות ברחבי העולם אך יש עוד למעלה ממאה אלף פלטפורמות שאין בהן מערכות תקשורת, ולכן פוטנציאל הצמיחה בתחום הוא רב (ראו גרף).

קו זה מיועד, כאמור, לשוק האזרחי ואילו בשוק הביטחוני רוכבת אורביט על שני מנועי צמיחה - הראשון הוא השוק האמריקני, ואילו השני הוא השוק ההודי. השוק ההודי צפוי להפוך בשנים הקרובות לשני בגודלו באסיה פסיפיק בהיקף תקציבי הביטחון, ואורביט כבר החלה לחדור אליו. השוק הביטחוני, להבדיל מהאזרחי, צומח בשיעורים נמוכים יותר (ראו גרף) ואף חד ספרתיים, אך כהן מסביר כי לאורביט יש דרך "לעקוף" אותם. "אם נתרכז בסגמנט אחד בתוך השוק הביטחוני, ובמדינה אחת - דוגמת הודו - שצומחת בשיעורים גבוהים, נוכל לצמוח בשיעורים דו ספרתיים גם בשוק הביטחוני". אותו סגמנט קרוי C4ISR - ראשי תיבות של Command, Control, Computers, Communications/ Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - והכוונה היא לדור הבא של מערכות הגנה שמתמקדות בעיקר במעקב, מודיעין ואיסוף מידע מרחוק.

אורביט הצליחה במהלך השנים האחרונות לצמוח מעבר לשיעור הצמיחה של השוק כולו - אזרחי וביטחוני - וכהן מבטיח כי מגמה זו תישמר בשנים הקרובות. "שיעורי הצמיחה של אורביט לא ישתוו לאלו של השוק כולו כי עד שזה יקרה, החברה תבצע את אותן רכישות ותיישם את אותם מהלכים שיאפשרו לה להמשיך ולמנף את הפוזיציה שלה ביתרון יחסי ליתר השוק".

"התחלנו להכין רשימה של חברות שמתאים לנו לרכוש"

לפני כשמונה חודשים נפגשנו בראשונה עם אבי כהן, מנכ"ל אורביט, והאיש שמוביל בבטחה את החברה מזה כמעט שלוש שנים. הימים היו ימי גאות בשוק ההון, ומניית אורביט - שעברה מהפך לא קטן - נהנתה מחיבוק די לוהט של ציבור המשקיעים. שמונה חודשים עברו, ואותו ציבור לא מרפה מהמניה, ולא פלא. אורביט עמדה ברוב היעדים שהציבה לעצמה, והיא ממשיכה לטפס במעלה ההר בדרכה לכבוש עוד ועוד פסגות. "היום אנו מרגישים הרבה יותר בטוחים בתוכנית האסטרטגית התלת שנתית שלנו שמטרתה היא לצמוח באופן מהותי - הן אורגנית והן לא אורגנית", אומר לנו השבוע כהן כשברקע מניית אורביט משלימה עלייה של 36% מפגישתנו האחרונה.

"לפני 8 חודשים יכולתי להגיד כמעט את אותו הדבר אך הסיכון שדבריי לא היו מתממשים היה הרבה יותר גבוה" מוסיף כהן.

התוכנית האסטרטגית של כהן כוללת לא מעט סעיפים אך שני העיקריים שבהם מדברים על רכישה - לפחות אחת בשלב ראשון - ועל הנפקה ראשונית בשוק ההון האמריקני, בין היתר, כאמצעי למימון רכישות. לכהן, כך מסתבר, יש משנה ברורה שמגדירה את אופי הרכישה שיבצע. "אני לא מחפש חברה שרק תוסיף מספר מיליוני דולרים לשורה העליונה של אורביט. אני מחפש חברה שיחד עם אורביט תגרום לכך שאחד ועוד אחד יהיו שווים הרבה יותר משניים".

אורביט מפתחת פתרונות עבור שני ענפים - האזרחי והביטחוני - ובמקרה של הענף הביטחוני, השוק האמריקני, כמו ברוב המקרים, הוא השוק הגדול ביותר, וכדי לכבוש אותו עדיף לעבוד דרך חברה מקומית. לאורביט יש חברה בת אמריקנית שממוקמת בפלורידה אך זו מתרכזת בעיקר במתן שירות לקוחות. "אני צריך פלטפורמה אמריקנית 'אמיתית' שתסייע לי לחדור לשוק האמריקני ביתר מסיביות", אומר כהן. "כשאנו מתייצבים מול לקוח אמריקני, הזהות הישראלית שלנו מהווה בעיה, ולכן בעלות על חברה מקומית, שעובדיה מקומיים, תאפשר לנו לדלג מעל מכשול זה".

אך כהן לא דואג רק למגזר הביטחוני בבואו לבצע רכישות. "אנו רוצים להתרחב גם בעולם הימי", הוא אומר. אורביט נחשבת כרגע לשחקן דומיננטי במתן פתרונות תקשורת רחבת פס עבור פלטפורמות ימיות דוגמת אוניות. "אנו נחשבים למספר שתיים בתחום, ומספר האוניות עליהן מותקנים פתרונות של החברה לא מפסיק לעלות". כהן, כדבריו, רוצה לנצל את החדירה המסיבית לעיל כדי לייצר ללקוחותיו ערך נוסף, וזה אומר - אפליקציות תוכנה שתשבנה על תשתית התקשורת הקיימת של אורביט. "יש הרבה אפליקציות שאוכל לספק ללקוחות שלי".

וכדי לבצע רכישות כאלו ואחרות (החברה אף מחפשת אחר חברות שישלימו את סל פתרונותיה), אורביט מתכננת לבצע עוד השנה הנפקת ראשונית בשוק ההון האמריקני - מהלך נוסף שידחוף את החברה במעלה ההר. "יצרנו מגעים ראשוניים עם שוק ההון האמריקני, ואלו גרמו לנו להאמין כי יש לנו יכולת סבירה לגייס הון בארה"ב", אומר כהן ומוסיף כי לא חסרות חברות שיתאימו לאורביט. "אנו כרגע מצויים בשלבי חשיבה וסינון ראשוניים, והתחלנו להכין רשימה של חברות שמתאים לנו לרכוש", הוא מסכם.

הפלוסים: פעילות בכל החזיתות, ושווקים צומחים

1. בלי "דיה לצרה בשעתה"

אורביט פועלת בשווקים שעדיין לא אמרו את מילתם האחרונה, ולכן, באופן תיאורטי, יכולה הייתה החברה להמשיך ולצמוח ללא מהלכים יוצאי דופן דוגמת הנפקה/רכישה. אורביט בחרה אחרת, והחברה פועלת כרגע בכל החזיתות השונות, וזאת מתוך מטרה אחת ויחידה: להמשיך ולצמוח מעבר לשיעורי צמיחת השוק כולו. אסטרטגיה זו תסייע בעתיד לחברה למזער נזקים - אם וכאשר תיתקל במכשול כזה או אחר.

2. בים, באוויר וביבשה

אחד מהיתרונות הטמונים במוצרי החברה הוא היכולת להתאים אותם ללקוחות שונים, וכך למנף את שיעורי צמיחתם. לדוגמה, פתרונות התקשורת הלוויינית מיועדים בעיקר לפלטפורמות ימיות אך בשנים האחרונות נוצר ביקוש לפתרונות דומים עבור רכבות מהירות. אורביט פיתחה מערכת ייחודית לרכבות מהירות, וכרגע נחשבת החברה למובילה בתחום. לפני למעלה משנה החלה החברה לספק מערכות אלו לחברת הרכבות הצרפתית. התפתחויות כאלו פותחות בפני אורביט שווקים נוספים.

3. שוק ענק ומתחרה שנחלשת

שיעור החדירה של תקשורת לוויינית לפלטפורמות ימיות נמוך (8%), ולכן פוטנציאל הצמיחה בתחום הוא רב. בנוסף, המתחרה העיקרית של אורביט, Seatel, אינה שמה דגש רב על שימור מעמדה בתחום, וכך מאפשרת לאורביט לגנוב ממנה נתחי שוק.

המינוסים: חולשת הדולר ושחיקת מחירים בשוק האזרחי

1. ושוב המטבע האמריקני מכה

בימים האחרונים, ועל רקע המהפכה במצרים, התאושש קמעה שער הדולר אל מול השקל אך להרבה חברות מקומיות, דוגמת אורביט, התאוששות זו שווה לקליפת השום. חולשת המטבע האמריקני מגדילה את ההוצאות השקליות של אותן חברות, ומקטינה את הכנסותיהן הדולריות, וכך שוחקת את שולי הרווח שלהן. כהן מודה כי אורביט יכולה להגן על עצמה מפני המשך ייסוף של המטבע המקומי "רק עד לרמה מסוימת", ולכן המשך חולשה של המטבע האמריקני עשוי להשפיע לרעה באופן מהותי על השורה התחתונה של החברה.

2. שחיקת מחירים בקצב מהיר

למעלה משליש מהכנסות אורביט נובע מפעילותה בשוק האזרחי, ובעיקר - מתן פתרונות תקשורת רחבת פס לפלטפורמות ימיות. שוק זה עלול להתמודד בעתיד הנראה לעין עם שחיקת מחירים של אותן תשתיות תקשורת. אם וכאשר שחיקה זו תהיה מהירה יותר מהיכולת של החברה לייצר ללקוחותיה ערך נוסף מאותן תשתיות תקשורת (כפי שכהן הסביר) - השורה התחתונה של החברה עלולה להיפגע. במקרה ההפוך, יצירת ערך נוסף עשויה לסייע לחברה לשמור על רמות המחירים הנוכחיות ואולי אף להעלות אותן.

3. התקררות שוקי ההון

אורביט בונה את עתידה, בין היתר, על רכישות שימומנו מגיוס הון שתבצע במהלך השנה הקרובה בשוק ההון האמריקני. התקררות של שוקי ההון, כפי שחלק מצפים שתקרה, עלולה להכשיל מהלך זה ובמקרה הטוב - לאלץ את החברה לגייס פחות הון. הנפקה לא מוצלחת עלולה לפגוע בתמחור החברה, ואף לגרום לה לסגת מתוכניות הרכישה וכך להאט את התפתחותה.