שאול מופז מציג לעולם את תוכניתו למדינה פלסטינית

תכנית מופז להסדר ביניים שבמסגרתו תוקם מדינה פלסטינית בשני שלבים ■ עלות התוכנית : 20 מיליארד דולר ■ "ניו יורק פוסט": מופז חותר להיות ראש ממשלה

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, שאול מופז, מנסה למכור לקהילייה הבינלאומית את תכניתו להסדר ביניים, שבמסגרתו תוקם מדינה פלסטינית בשני שלבים. באירופה, מדווח מופז, אוהבים את התכנית. עכשיו הוא מנסה לעשות לה נפשות גם בארה"ב, בינתיים בעקיפין, באמצעות כלי תקשורת.

בראיון לעיתון "ניו יורק פוסט", שנערך "על כוס קפה בבית-מלון בפריס", סיפר שר הביטחון לשעבר, כי נפגש בשבת עם 150 אנשי עסקים צרפתיים, בפריס, וקלט מהם "סימנים מעודדים" לגבי תכניתו. בנובמבר אשתקד הוא ניסה "לראות לאן נושבת הרוח" והציג את התכנית בנאום במכון נובל בסטוקהולם. לדבריו, הוא שאב עידוד מ"ההדים החיוביים" שקיבל באירוע.

מופז טוען, כי רוב אזרחי ישראל ורוב חברי הכנסת הנוכחית, תומכים בתכניתו. הוא טרם מוכן לכנות את הרעיון "תכנית השלום של מופז", אך הוא מתאר אותה כ"תכנית מציאותית, שבה שני הצדדים מרוויחים" (win win situation).

"אנו צריכים להשיק מחדש את השיחות עם הפלסטינים", אמר מופז לעיתון, "וקשה להעלות זאת על הדעת אלא אם כן נוכל לשים משהו על השולחן".

נקודת המוצא של התכנית היא נוסחת שתי המדינות שהגה נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, אמר מופז. יהיו שני שלבים: תחילה, מדינה פלסטינית שתשתרע על פני כ-65% משטחה של הגדה המערבית, "שטח רציף מג'נין עד חברון". בשלב הבא תקיף המדינה הפלסטינית 92% עד 95% מהשטחים שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים. "בכל מקרה, השטח שתקבל המדינה הפלסטינית החדשה יהיה בגודל השטח (שהיה בידי ירדן) לפני המלחמה".

מופז מציע, כמו בתכניות אחרות, חילופי שטחים, שיגרעו 6% עד 7% מהשטח הפלסטיני, אזורים שבהם יושבים כ-95% מהמתנחלים, ותמורתם יקבלו הפלסטינים שטחים בגודל דומה ממדינת ישראל.

מופז הכריז, כי הפרוייקט הזה יגובה ב"ערבויות בינלאומיות", בתוך "מסגרת זמן קצוב". "המעצמות הגדולות יסיעו במימון הקמת המדינה הפלסטינית, בעלות של כ-20 מיליארד דולר", אמר.

עוד הוסיף מופז, "אנו רוצים שהפלסטינים יוכלו לעבור ממצב של רשות למצב של מדינה", אמר מופז. "דבר זה יאפשר לנו לדון על נושאים כגבולות קבע, ביטחון, ירושלים, חלוקת מים והפליטים על בסיס של מדינה מול מדינה", אמר.

"ניו יורק פוסט" מתאר את מופז כמי ששואף להיות ראש הממשלה הבא של של ישראל, אחרי הבחירות הבאות, שלדעתו יתקיימו מהר יותר מכפי שאנשים חושבים. אגב, מופז העדיף להעניק את הראיון לעיתונאי אמיר טהרי, איראני גולה, שהיה מתומכי השאה ושיושב עתה באירופה. על טהרי נמתחה ביקורת, שכמה מדיווחיו בעבר היו מפוברקים.