שי אגסי: "הסינים יכבשו את שוק הרכב החשמלי בעולם"

בראיון לעיתון ה"גארדיאן" הבריטי אומר שי אגסי: "ממשלת בריטניה לא עושה מספיק על מנת לעודד את כניסת הרכבים החשמליים למדינה"

"ממשלת בריטניה לא עושה מספיק על מנת לעודד את כניסת הרכבים החשמליים למדינה. אנחנו מעוניינים להביא את הפעילות של בטר פלייס לממלכה אולם התמריצים של הממשלה הבריטית הם לטווח קצר מדי ולא מספקים", כך אמר שי אגסי, המייסד והשותף המרכזי בחברת בטר פלייס (לצד החברה לישראל ומשקיעים נוספים) ברעיון לעיתון ה"גארדיאן" הבריטי.

ממשלת בריטניה מעוניינת לראות כ-1.7 מיליון רכבים חשמליים על כבישי הממלכה עד 2020 במטרה להפחית את זיהום האוויר ולהקטין את התלות בנפט, ומעניקה לרוכשי הרכבים החשמליים הטבת מס בהיקף של כ-5,000 ליש"ט.

ואולם, ההטבה תישקל שוב בשנת 2012, כלומר נכון להיום היא בהיקף של כ-43 מיליון ליש"ט, כ-8,600 כלי רכב בלבד. זאת, בעיקר מכיוון שהממשלה הבריטית מתמודדת עם גרעונות עצומים בתקציב והכריזה על שורת קיצוצים כואבים לאחרונה.

"הפרוייקטים של בטר פלייס מאופיינים בהשקעות כבדות בהקמת תשתיות ולכן המשקיעים רוצים לראות רגולציה מתאימה לטווח ארוך וזה לא קיים בבריטניה".

אגסי הפנה זרקור למספר מדינות בעולם בהן יש תמריצים מספקים לטווח ארוך. בישראל המס על מכוניות מונעות בדלק הוא יותר מ-80% לעומת 10% בלבד על חשמליות, בדנמרק המס על מכוניות דלק הוא 180% לעומת 0% על מכוניות לא מזהמות, סין מעניקה הטבה של 8,800 דולר לרוכשי רכבים חשמליים, יפן 12 אלף דולר וארה"ב 7,500 דולר. בכל המדינות מדובר על כמויות גדולות של מכוניות, היקפים של מאות אלפים.

כך, אומר אגסי, "הממשלות מאותתות שאם אתה משקיע הרבה מאוד כסף בהנחת התשתיות אנחנו לא נמשוך את השטיח מתחת לרגליים שלך. אנחנו צריכים איתות כזה גם מממשלת בריטניה".

בטר פלייס צפויה להשיק עוד השנה בישראל מבחנים ארציים לרכבים חשמליים לאחר שתפרוס מספר תחנות החלפה מאות נקודות טעינה. החברה גם מקימה רשתות של תחנות החלפה לסוללות בדנמרק, אוסטרליה והוואי.

אגסי גם ציין את הפעילות הנמרצת של הסינים, שם הממשלה כינסה את כל הגורמים המעורבים בנושא ונתנה לעיריות ורשויות את המשאבים הדרושים לבניית תשתיות. "אם מסתכלים על העבר, כמעט כל פרוייקט עליו הוכרז בסין הסתיים במועד או לפניו. סין תייצר השנה יותר מכוניות מארה"ב ואירופה ביחד. יש להם הזדמנות לעשות קפיצה גדולה קדימה ועם היקפי הפעילות שלהם אף אחד כבר לא יוכל לסגור את הפער בעתיד. כך הם גם יכולים להפסיק להיות תלויים בנפט מיובא".