אירופה ננעלה בעליות: נפילת מובארק הרגיעה את המשקיעים

מניית נוקיה נופלת בעקבות ההודעה על שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט וזניחת מערכת ההפעלה שפיתחה לסמארטפונים ■ דיווחים: הבנק המרכזי האירופי רכש היום אג"ח של פורטוגל

הבורסות באירופה נעלו את שבוע המסחר במגמה חיובית על רקע התפטרותו של נשיא מצרים והרגעה שנרשמה מפני הסלמה בההומות במצרים. מגמת המסחר לאורך כל שעות היום הייתה שלילית בשל חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי במצרים וגם בשל נפילה במניית נוקיה שהעיקה על סקטור הטכנולוגיה. נוקיה צנחה בעקבות הודעתה שיתוף פעולה עם מיקרוסופט, לפיה היא תוותר על מערכת ההפעלה שלה בסמארטפונים (ה-‏MeeGo‏) ותאמץ את "חלונות פון" של מיקרוסופט (לסיפור המלא - לחצו כאן).

מצרים נתנה בעיקר את הטון והסיבה העיקרית היום לירידות בשווקים הייתה חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי במצרים. נשיא מצרים חוסני מובארק סירב להתפטר ואמר אמש בנאום לאומה כי יעביר את מרבית סמכויותיו לסגן הנשיא - אך ימשיך לכהן כנשיא עד הבחירות. המפגינים במצרים זועמים ואמרו כי ימשיכו להפגין עד שמובארק יתפטר.

בינתיים באירופה, לפי דיווחים זרים הבנק המרכזי האירופי התערב היום בשוק ורכש אגרות חוב של ממשלת פורטוגל, בעקבות העלייה בתשואות האג"ח של פורטוגל בשל התגברות מחודשת בחששות מפני משבר החובות באירופה. חששות אלה לוחצים גם את מניות הבנקים באירופה מטה.

בזירת המאקרו היום אין חדשות רבות; מדד המחירים לצרכן בגרמניה ירד ב-0.4% בחודש ינואר, בעוד שבשוק ציפו לירידה של 0.5%. בצרפת, מספר המשרות החדשות בשוק העבודה עלה ב-0.2% בחודש ינואר, בעוד שהתחזיות המוקדמות היו לירידה של 0.1%.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, מלבד נוקיה, נציין את ענקית הקוסמטיקה L'oreal שנופלת בעקבות פרסום דוחות כספיים שפספסו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח הנקי. יצרנית הפלדה הגדולה בגרמניה, ThyssenKrupp , פרסמה דוחות ועמדה בציפיות האנליסטים, אולם גם מניותיה נחלשות היום.

חשש מהידוק מוניטרי העיק על סין

גם בורסות אסיה נסחרו היום בירידות על רקע הנעשה במצרים, אך בעיקר בשל החששות מפני הידוק מוניטרי בסין עליו עלול הממשל להכריז היום. הבורסה ביפן סגורה היום לרגל חג מקומי. הבורסות בסין סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז חודש מאי.

מדד MSCI אסיה איבד 0.1% היום וסגר את השבוע בירידה של 4.3%. מול כל מניה אחת שרשמה עליות, שתיים ירדו.

במזרח הרחוק חששו היום (שוב) מהודעה של הבנק המרכזי של סין על העלאת יחס רזרבות המזומנים שהבנקים נדרשים להקצות כנגד מתן אשראי. מדובר בהידוק מוניטארי בו נקטה סין מספר פעמים בחודשים האחרונים, לצד העלאות ריבית, וזאת במטרה לרסן את מתן האשראי ולקרר את הצמיחה, ובכך להוריד את האינפלציה במשק. מקור החששות נובע מדיווח בעיתון הסיני China Securities Journal.

בינתיים בקוריאה, הבנק המרכזי החליט להותיר במפתיע את הריבית במשק על כנה על 2.75% ולא להעלות אותה כפי שציפו בשוק. אנליסטים ציפו להעלאת ריבית שכן האינפלציה השנתית עלתה מעל 4%, הרף העליון של היעד הממשלתי. בקוריאה חוששים כי העלאה מהירה מדי של הריבית תחריף את ייסוף הוון (המטבע הלאומי של קוריאה), מה שיפגע בייצוא ובצמיחה. לפיכך, בהחלטה חצויה למדי, החליטו חברי הנהלת הבנק המרכזי הקוריאני שלא להעלות את הריבית ו"לסבול" חריגה של האינפלציה לתקופה מסוימת.

מבין המניות הבולטות היום באסיה נזכיר את מניות הבנקים והנדל"ן בסין שירדו עקב החששות מהידוק מוניטרי נוסף, כדוגמת מניית Agricultural Bank of China או Cheung Kong Holdings .