סמנכ"ל בכיר בלאומי: "ספדיה מתאים לבנק כמו כפפה ליד"

ביום ה' האחרון נחשף ב"גלובס" כי בנק לאומי רוכש את בנק ספדיה השוויצרי, וימזג אותו לתוך לאומי שוויץ

"בנק ספדיה מתאים ללאומי כמו כפפה ליד", אומר ל"גלובס" ראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית בבנק, הסמנכ"ל הבכיר צבי איצקוביץ'. "תוך 6-9 חודשים תיסגר העסקה, ואז נממש את הסינרגיה ונגדיל את רווחיות לאומי שוויץ". ביום חמישי נחשף ב"גלובס" כי בנק לאומי רוכש את בנק ספדיה השוויצרי שמתמחה בבנקאות פרטית, וימזג אותו לתוך לאומי שוויץ. מנכ"ל לאומי שוויץ הוא אמנון זיידנברג.

הרכישה מתבצעת תמורת 177 מיליון פרנקים שוויצריים, כ-670 מיליון שקל. ההון העצמי של בנק ספדיה הוא 126 מיליון פרנקים שוויצריים, כך שהרכישה משקפת מכפיל של 1.4 על ההון. עם זאת, מחיר העסקה הסופי ייקבע רק בעוד שנתיים, וייגזר מהשינויים בנכסים המנוהלים בספדיה, כיום כ-5 מיליארד פרנקים שוויצריים. נקבעה נוסחה, שלפיה אם ירד היקף הנכסים - ירד המחיר בהתאמה עד רצפה מסוימת, וכך גם אם יעלה היקפם. כך מגן על עצמו בנק לאומי מפני משיכת נכסי בנקאות פרטית המנוהלים בבנק הנרכש.

זכות קיום

לאחר הרכישה, בכוונת לאומי לאחד את פעילות הבנקאות הפרטית של לאומי שוויץ וספדיה, ואז ינהל לאומי שוויץ נכסים בכ-10 מיליארד פרנקים שוויצריים. למרות שהרכישה תגדיל את פעילות לאומי שוויץ לא יגדלו ההוצאות באופן משמעותי, מכיוון שהפלטפורמה התפעולית של הבנק מאפשרת לו לקלוט לתוכו בנק בסדר גודל דומה לשלו.

המיזוג צפוי ליצור חיסכון בעלויות. כך למשל, סניף ז'נבה של לאומי שוויץ צפוי לעבור לבניין מטה בנק ספדיה. לגבי הסניף של בנק ספדיה בלוגאנו יצטרך לאומי לבחון מה לעשות. איצקוביץ' התייחס לשאלת עתידם של עובדי בנק ספדיה ואמר כי "הבנקים ימוזגו, אבל ההתייעלות תהיה ברובה תפעולית. מנהלי תיקים בבנקאות פרטית לא יפגעו. להיפך, אנחנו רוצים להבטיח את שימור העובדים וחלקם, הטובים ביותר, יקבלו תמריץ מיוחד כדי להבטיח את הישארותם בבנק".

- מדוע בחרתם לרכוש בנק בשויץ, ודווקא את בנק ספדיה?

"בתעשיית הבנקאות בשוויץ חל כעת מהפך עם החמרת הרגולציה. לבנקים שלא ישכילו להתאים עצמם תהיה בעיה לשרוד, בגלל העלויות ההולכות וגדלות של ניהול הנכסים והרגולציה הגוברת. לכן לבנקים שמנהלים נכסים מתחת לסדר גודל של לפחות 10 מיליארד פרנקים שוויצריים לא תהיה זכות קיום. ספדיה מתאים לנו באופי וגם אוכלוסיית הלקוחות זהה - הרבה יהודים מאירופה ומדרום אמריקה".

- אם כך, מדוע לא תאחדו גם את בנק לאומי לוקסמבורג?

"אנחנו לא רואים יתרונות משמעותיים במיזוג בין שוויץ ללוקסמבורג. יתכן חיבור של פלטפורמות תפעוליות בלבד, אבל מיזוג מלא לא רלוונטי, והתועלת בו פחותה".