רגע לפני אובדן השלטון: תגרה בין בניו של מובארק בארמון

‎‎ויכוח לוהט התנהל בין שני בניו של נשיא מצרים חוסני מובארק, ערב התפטרותו מהתפקיד‏ ■ ‎‎עלא מובארק לאחיו גמאל: "במקום לעזור לאביך להיות מכובד בסוף חייו, עזרת לפגוע בדימוי שלו"‏

‎‎ויכוח לוהט התנהל בין שני בניו של חוסני מובארק, עלא וגמאל, בארמון הנשיאותי בקהיר ביום ה' שעבר, במהלך הקלטת נאומו האחרון של אביהם לאומה, דיווח אתמול העיתון הממשלתי המצרי "אל אחבאר".

בידיעה נאמר שמובארק אמור היה לשאת את נאום ההתפטרות שלו, שהוכרזה בסופו של דבר למחרת (ביום ו'), אך בנו גמאל וכמה בכירים בפמלייתו לחצו עליו לשאת את הנאום שבו הוא התעקש להישאר בשלטון עד ספטמבר.

‏במהלך הקלטת הנאום המקורי פרץ ויכוח בין גמאל לעלא, שכמעט התפתח לתגרת ידיים. לפי הדיווח ב"אל אחבאר", עלא האשים את גמאל בגרירת מצרים לשחיתות כאשר הוא סייע למקורביו בעולם העסקים לטפס למשרות פוליטיות.

‏"במקום לעזור לאביך להיות מכובד בסוף חייו, עזרת לפגוע בדימוי שלו בצורה כזו", אמר עלא לאחיו גמאל, שעמד בראש הוועדה הפוליטית של מפלגת השלטון.

הוויכוח התנהל בטונים גבוהים וכמעט כל מי שהיה בארמון שמע אותו, כתב העיתון, והוסיף שכמה בכירים התערבו כדי להרגיע את הרוחות.

לפי העיתון, גמאל איבד את שלוות רוחו כאשר הוא שמע את הנאום שאביו היה אמור לשאת באותו ליל יום ה', שבו היה אמור להודיע על פרישתו מהשלטון. פקידים אמריקנים היו מודעים לתוכן ההקלטה, אך הם לא ידעו שגמאל שכנע את אביו לא להשתמש בה ולהקליט נאום אחר, זה שהוא נשא באותו לילה.

‎‎‏"אירוע היסטורי"

‎‎מוקדם יותר באותו יום אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לקהל במישיגן ש"אנחנו עדים לאירוע היסטורי", והתכוון לכך שמובארק פורש. כעבור כמה שעות שמע אובמה שמובארק אינו פורש. הוא לא ידע שהתערבות גמאל שינתה את הנאום לאומה ברגע האחרון.

‏"אל אחבאר" מצטט מקור ממשלתי מצרי רם דרג שאמר שמובארק סירב לעיתים קרובות להקשיב ל"עצות מועילות" של עוזריו, ונהג להתייעץ כמעט בלעדית עם גמאל, שהמעיט בפניו את ממדי ההתקוממות העממית.

בימיו האחרונים בארמון הפך מובארק לכמעט מבודד מבחינה פוליטית, כשהוא מכריז על ויתורים שהמפגינים כבר דרשו הרבה יותר מהם. ‏‎‎‏