הישג ליחימוביץ': קשישים יוכלו לקבל לידיהם גמלת הסיעוד

עבר בקריאה שנייה ושלישית החוק שמאפשר העברת גמלת סיעוד מביטוח לאומי ישירות לקשישים, בלי תווך של חברות כ"א אשר גזרו לעצמן עד כה יותר מ-40% מסכום הגמלה

מעתה תתאפשר העברת גמלת הסיעוד ישירות לקשישים בלי תיווך של חברות כ"א, לאחר שהערב עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק של הח"כים שלי יחימוביץ' (עבודה) וחיים כץ (ליכוד) אשר תיכנס באופן מיידי לספר החוקים. בכך, קשישים הזכאים לקבל גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי- יוכלו לקבל את הגמלה ישירות לידיהם, בלי תווך של חברות כוח-אדם אשר גזרו לעצמן עד כה יותר מ-40% מסכום הגמלה.

החוק אינו מאפשר לפי שעה העברה ישירה של הגמלה לכל אזורי הארץ, ובפועל הוא מאפשר המשך נסוי של שיטה זאת בתשעה אזורים בארץ לשנתיים נוספות. הניסוי התבצע גם ב-2010, גם זאת בעקבות חקיקה של יחימוביץ' וכץ. כרגע מתבצע כבר החוק בנהרייה, טבריה, רמת גן, בני ברק, ירושלים, אשדוד ואשקלון, והשנה הוא יורחב גם לנתניה ולחולון.

גמלת הסיעוד לקשיש היא הגמלה היחידה של הביטוח הלאומי שאינה מועברת ישירות לידי הזכאי ומשפחתו (יצויין כי כל גמלה אחרת, הן קצבת ילדים והן גמלאות לחסרי ישע מועברות למשפחה). הביטוח הלאומי מעביר את הכסף לכ-130 חברות כוח אדם (חברות סיעוד) ועמותות, הפועלות כחברות קבלן לכל דבר ומספקות כ-77,000 מטפלות תוך שהן חותכות לעצמן רווחים מדי חודש בחודשו.

כעת תהיה למשפחה בחירה האם לקבל את גמלת הסיעוד ישירות או דרך חברת כח אדם. הן בעת הניסוי והן אם וכאשר יהיה החוק בפריסה ארצית - משפחה תקבל לידיה את הכסף רק אחרי בדיקה קפדנית של ועדה מקומית אם יש ביכולתה לנהל את ענייניו של הקשיש. כמו כן מועבר מהביטוח הלאומי תקציב לרשויות המקומיות, כדי שאלה יבצעו ביקורות שוטפות בבתי הקשישים המקבלים גמלאות משני הסוגים (בעין ובכסף).

שלי יחימוביץ': "אני כופרת בעובדה שחברת כח אדם שגוזרת קופון על ראשה של מטפלת סיעודית, תטפל בהורינו הקשישים טוב יותר מאיתנו. אני רוצה שבסוף הדרך יהיה אפשר לבחור את הדרך לקבלת הקצבה - או דרך חברת כח אדם, אם המשפחה והקשיש יביעו רצון מפורש לכך, או לקבל את הכסף ישירות, מה שישאיר סכום גדול יותר בידי הזכאי ויאפשר לו להגדיל את היקף הטיפול ולשלם שכר הגון יותר למטפלות הסיעודיות. זכות הבחירה הזאת, בפיקוח מתאים, היא זכות מינימלית שאזרחים ראויים לה, בוודאי אזרחים קשישים."

יחימוביץ' ציינה כי לא כל מי שמתווך בכספי הקשישים הן חברות כ"א שכל יעדן הפקת רווח, וכי בין הגופים שנאבקו בכל הכוח בחוק גם עמותות העושות עבודה יפה בקהילה, תוך שהן משתמשות בכספי התווך. "גם אם מדובר בעמותות טובות", אומרת יחימוביץ', "אין זה ראוי שכסף שיעודו טיפול בקשיש סיעודי יזין מערכת של מקבלי שכר ויממן פעילויות בקהילה אשר אינן קשורות בטיפול הסיעודי."