רוביני לא מאמין באובמה: "הגירעון ישאר; אין מדיניות מתאימה"

ברק אובמה הציג אתמול את הצעת התקציב לקיצוץ הגרעון ל-1.1 טריליון ד' ■ רוביני: "אף מפלגה כעת לא יכולה לטפל ברצינות בגירעון " ■ "אין היום מענה לסיכונים הקיימים"

"אף מפלגה בארה"ב לא תהיה מוכנה לקבל את ההחלטות הדרושות כדי לקצץ את הגירעון בתקציב בארה"ב", אמר היום (ג') הכלכלן נוריאל רוביני.

על רקע הצעת התקציב של ברק אובמה מאתמול, הפרופ' רוביני מאוניברסיטת ניו-יורק, אמר כי הגירעון ימשיך עד אשר המדינה תעבור שינוי פוליטי מהותי - בחירות לנשיאות ולבית המחוקקים בשנה הבאה.

כזכור, נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע אתמול כי יניח על שולחן הקונגרס הצעת תקציב לשנת 2012 בהיקף של 3.73 טריליון דולר, שמשקף קיצוץ בגירעון האמריקני לרמה של 1.1 טריליון דולר, וזאת באמצעות קיצוצים בהוצאות הממשלתיות והגדלת המיסוי. הצעת התקציב של אובמה צופה זינוק בגירעון בשנה הנוכחית לשיא של כל הזמנים - 1.65 טריליון דולר.

בדבריו רוביני מדגיש כי אף אחת מהמפלגות בארה"ב לא תהיה מוכנה לנקוט בדרך שתוביל לטיפול אמיתי בבעיית הגירעון התקציבי, "הדמוקרטים הם נגד רפורמה, הרפובליקנים נגד כל העלאת מיסים", אמר רוביני.

רוביני מעריך כי הכלכלה האמריקנית תצמח ב-3% בשנה הנוכחית וגם המסחר בשוק ההון עשוי לראות ימים טובים עם עליות נאות, לפחות בטווח הקרוב. "קיים קשר ישיר ומיידי בין הכלכלה האמריקנית לבין מצב השווקים", ציין רוביני. "השנה הזו הכיוון יהיה חיובי - עד כה הכלכלה משתפרת, השווקים המתפתחים מתפקדים טוב, החברות מניבות רווחים", אמר. עם זאת, הוסיף רוביני, ישנם סיכונים משמעותיים שמעיבים על השווקים.

בין האתגרים המשמעותיים ביותר שמזהה רוביני מלבד הגרעון התקציבי הם האבטלה הגבוהה, תחתית כפולה בשוק הדיור, חולשה כלכלית באזור גוש האירו והסיכון לאינפלציה גוברת בשווקים המתפתחים.

"סיכונים אלה מתגברים על רקע העדר מדיניות מתאימה שתגיב אליהם", מעריך רוביני. "אנו לא עושים דבר באשר לגרעון התקציב", אמר, בסיכום דבריו.