עקב מדד ינואר הגבוה: האם פישר יעלה הריבית החודש?

גולדמן זאקס: יש לחצים אינפלציוניים, הריבית תעלה ■ JP מורגן: פישר חושש מייסוף השקל ולא יעלה את הריבית

חילוקי דעות בקרב הגופים הפיננסיים הזרים המובילים בנוגע להחלטת הריבית של בנק ישראל ב-21 בפברואר, בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר אמש. כזכור, מדד ינואר עלה ב-0.2% ובכך הסתכמה האינפלציה השנתית ב-3.6% - מעל היעד הממשלתי.

בבית ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס מעריכים כי המדד הגבוה יגרום לבנק ישראל להעלות את הריבית בסוף החודש, כדי לרסן את האינפלציה. הם צופים שהלחצים האינפלציוניים יימשכו וכי הם מטרידים את בנק ישראל.

"עליות המחירים והלחצים האינפלציוניים גרמו למתחים פוליטיים לאחרונה", כותבים כלכלני גולדמן זאקס, תוך שהם מתייחסים למחאה הציבורית נגד גל ההתייקרויות במשק. גולדמן זאקס צופה כי הריבית תעלה בהדרגה ל-3.5% עד סוף השנה, לעומת 2.25% היום. כאמור, האנליסטים מעריכים שבסוף החודש הנגיד סטנלי פישר יעלה את הריבית ב-0.25%.

ואולם, ב-JP מורגן מעריכים כי פישר לא יעלה את הריבית החודש מחשש לייסוף השקל. גם כלכלני JP מורגן צופים ריבית של 3.5% בסוף השנה, אולם להערכתם פישר ידחה את העלאות הריבית ויאיץ את קצב ההעלאות במחצית השנייה של השנה. כידוע, העלאת הריבית בישראל בזמן שבארה"ב הריבית נותרת אפסית, מגדילה את פער הריביות בין ישראל לארה"ב וגורמת לזרם של תנועות הון לתוך המשק הישראלי - בעיקר למכשירים פיננסיים קצרי טווח כגון מק"מ - ובכך לייסוף השקל.

"החשש משקל חזק מדי הוא ככל הנראה השיקול המכריע בבנק ישראל", כותבים כלכלני JP מורגן בסקירה שהפיצו ללקוחותיהם. "הצמד דולר-שקל נסחר כעת סביב ה-3.65 שקלים לדולר וזה לא מספק את בנק ישראל, בייחוד לאחר כמה שינויים רגולטוריים ('חובת הנזילות' עליה הודעה לאחרונה בנק ישראל וכן כוונת משרד האוצר למסות רווחי הון של משקיעים זרים - ע.ב.י) והסיכונים הגיאו-פוליטיים בעקבות המהפכה במצרים. לפיכך, אנו סבורים שייקח זמן - וכנראה עוד צעדי התערבויות בשוק המט"ח - עד שבנק ישראל יגביר את קצב העלאות הריבית".