יורם קניוק מול ניר ברעם בהתמודדות על פרס ספיר

ברשימה הסופית של המועמדים לפרס ספיר סופרת אחת (לאה איני) ו-4 סופרים, ביניהם יורם קניוק ■ הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2010 יקבל פרס בסך 150 אלף שקל

רק אישה סופרת אחת (לאה איני) מול ארבעה סופרים גברים, וגם מעניין לראות שמול יורם קניוק, בן 81 ומגדולי הסופרים העבריים בכל הזמנים, מתמודדים סייד קשוע בן ה-35, ניר ברעם (34) ואסף ענברי (42) ש"הביתה" הוא ספרו הראשון.

ואלו חמשת המתמודדים: "ורד הלבנון" מאת לאה איני ,הוצאת כנרת זמורה ביתן, "אנשים טובים" מאת ניר ברעם, הוצאת עם עובד, "הביתה" מאת אסף ענברי , הוצאת ידיעות אחרונות, "תש"ח" מאת יורם קניוק, הוצאת ידיעות אחרונות ו"גוף שני יחיד" מאת סייד קשוע, הוצאת כתר.

כזכור, השנה נוסף הליך בדרך לבחירת הזוכה ובשלב הראשון נבחרה "רשימה ארוכה" הכוללת 12 כותרים, מתוכה נבחרה "הרשימה הקצרה". כל אחד מהמועמדים הנכלל ב"רשימה הקצרה" והזוכה בקטגורית ספר ביכורים, זוכה בפרס כספי בסך 25 אלף שקלים. הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2010, יקבל פרס כספי בסך 150 אלף שקל.

כמו כן, לראשונה, מפעל הפיס מתרגם את הספר הזוכה לערבית וזאת בנוסף לתרגום לשפה זרה עפ"י בחירתו של הסופר הזוכה. בנוסף, כדי לעודד את תרבות הקריאה ואת חשיפת הקהל לספרות עברית, רוכש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מכל אחד מהכותרים המרכיבים את "הרשימה הקצרה" ומספר הביכורים ומעניק אותם לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.

סופרים
 סופרים

כתיבה רזה

"הבחירה הייתה קשה מאוד", מודה יו"ר ועדת השיפוט, פרופ' זאב צחור "מבחר הספרים מסמן שינוי מגמה מתמשך בנושאים המעסיקים את הספרות. הדגש על קיבוץ, צבא, מלחמה, קליטת עלייה מתחלף ועובר לדגש על תל-אביב, ניכור וחיפוש זהות. מאפיין חדש הוא כתיבה בכמה רבדים העוסקים במתח בין דור המייסדים לדור הצעיר. הכתיבה היא הרבה יותר רזה, מעקרת את הפאתוס ונוטה להצנעת האידיאולוגיה".

דולין מלניק, מנהלת אגף תרבות אמרה כי "לפני עשור הוסיף מפעל הפיס לתחומי פעילותו גם את הסיוע לקידום התרבות והאמנות. במסגרת זו נוסד פרס ספיר לספרות שמאז ועד היום הפך לפרס משמעותי ולא רק בגלל הפרס הכספי שהוא מציע. הפרס הצליח להפוך את הספרות לנושא מדובר גם מחוץ לעמודים הפנימיים בעיתונות וסייע בחשיפה של ספרים וסופרים בפני הקהל הרחב. לצד הפרס לסופרים אנו נוקטים בפעולות לעידוד הקריאה ובשנה הבאה נבחנים רעיונות בתחום השירה וחיזוק השפה העברית".

הזוכים בפרס ספיר לספרות עד כה היו חיים סבתו (עבור ספרו "תאום כוונות" שיצא בשנת 2000), דויד גרוסמן ("מישהו לרוץ איתו" 2001), גיל הר אבן ("שאהבה נפשי", 2002), אמיר גוטפרוינד ("אחוזות החוף", 2003), דן צלקה ("ספר האלף בית", 2004), אלונה פרנקל ("ילדה", 2005), "אם יש גן עדן" (רון לשם, 2006), שרה שילה ("שום גמדים לא יבואו", 2007) וצבי ינאי ("שלך סנדרו", 2008).

מעניין לציין, שכל ארבעת הזוכים האחרונים בפרס ספיר עשו זאת עם ספרם הראשון (אלונה פרנקל, רון לשם, שרה שילה, צבי ינאי).

לאה איני " קצת מצער אותי שאין עוד נשים שמועמדות, אבל זה מאוד מרגש אותי להגיע אל החמישייה הנבחרת, ועוד ברשימה כזו, שכוללת את קניוק. הספר קיבל ומקבל תגובות מצוינות, ועכשיו גם הממסד מכיר בו. ובי. התרגשות. התרגשות גדולה".

קניוק, שחגג יום הולדת 80, כתב לפני כשנתיים, בהומור טור בשם "איך ומדוע לא זכיתי בפרס ספיר" בין היתר, הסביר קניוק: "זכיתי בפרס ברנר, מפני שהגננת שלי, חיה ברוידא, היתה אשתו של...בפרס ביאליק זכיתי ב-1999 מפני שביאליק היה הסנדק שלי וקרא לי יורם, ואהב את אמי, והיה ידיד גם של סבי שמחה וגם של אבי משה. את פרס הנשיא קיבלתי שנה קודם לכן, מפני שוויצמן היה הנשיא והתגורר סמוך אלי, בנווה מגן ואילו אני במורשה. בשבתות בבוקר הייתי בא לבקרו". השנה אולי יוסיף קניוק את פרס ספיר לרשימת זכיותיו המוצדקות, למרות שהוא עצמו מאוד סקפטי: "אני לא אזכה. אין לי ספק שייתנו את הפרס למישהו צעיר וסקסי ממני, אבל זה משמח אותי גם להיות ברשימת חמשת המועמדים הסופיים ומשמח אותי להגיע לגילי ועדיין לכתוב, ומשמח אותי שהקהל הרחב אוהב את הספר תש"ח".

טקס ההכרזה על הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס יתקיים בחודש הבא, ב-23 במרס, במועדון רידינג 3 בנמל תל אביב, והוא יועבר בשידור ישיר בערוץ 2.