אושר ההסדר בסקורפיו נדל"ן - שטיינמץ יזרים 100 מיליון דולר

שנה ו-4 חודשים חלפו מאז החלו הדיונים על הסדר חוב בסקורפיו נדל"ן של המיליארדר בני שטיינמץ, ורק היום אישרו סוף-סוף מחזיקי האג"ח את ההסדר עם החברה

שנה וארבעה חודשים חלפו מאז החלו הדיונים על הסדר חוב בסקורפיו נדל"ן של המיליארדר בני שטיינמץ, ורק היום אישרו סוף סוף מחזיקי האג"ח את ההסדר עם החברה. סקורפיו, הפעילה במזרח אירופה, נקלעה למשבר קשה והודיעה לנושיה שלא תוכל בהחזר החובות בזמן. במסגרת הסדר החוב מכניס היהלומן את היד עמוק לכיסו ומזרים 100 מיליון דולר תמורת פריסת החוב עד לשנת 2018.

סקורפיו מתרכזת ברומניה, אוקראינה ורוסיה. משבר הנדל"ן הקשה היכה בחברה בעוצמה. את תשעת החודשים הראשונים של 2010 סיימה סקורפיו בהפסד של 209 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 313 מיליון שקל ב-2009 כולה. לסקורפיו גירעון של 486 מיליון שקל בהון העצמי ואת הדוחות מעטרת כבר כמה רבעונים הערת "עסק חי". יו"ר החברה הוא דוד גרנות, לשעבר מנכ"ל הבנק הבינלאומי.

בינואר 2007 הנפיקה סקורפיו אג"ח בשווי נוכחי של כ-580 מיליון שקל. הקרן אמורה הייתה להיפרע בחמישה תשלומים שווים מינואר 2010 ועד 2014. על פי לוח הסילוקין החדש יידחה מועד תחילת החזר הקרן בארבע שנים וייפרס עד אוקטובר 2018. נוסף לכך, תופחת הריבית על האג"ח מ-6.25% ל-4%.

הסכמות מנובמבר

בתמורה יקבלו מחזיקי האג"ח תשלום במזומן של 75 מיליון דולר (274 מיליון שקל - כמעט מחצית מהחוב למחזיקים) מתוך הסכום שיזרים שטיינמץ להסדר. 20 מיליון דולר ייוותרו בקופת החברה לצורך קידום פרויקטים קיימים (שטיינמץ, חשוב לציין, העמיד טרם המגעים להסדר הלוואת בעלים של קרוב לחצי מיליארד שקל לפעילותה של סקורפיו).

יתרת ההזרמה בסך 5 מיליון דולר תגיע לנושה השני בגודלו של סקורפיו, בנק הפועלים, אשר לו חייבת החברה 100 מיליון דולר. ליתרת האשראי שהעמיד הבנק יינתנו ערבויות, והבנק מצדו הסכים לדחיית מועד החזר הקרן ב-36 חודשים.

שטיינמץ ומחזיקי האג"ח הגיעו להסכמות כבר בנובמבר 2010 ופנו לביהמ"ש כדי שיורה על כינוס אסיפות הנושים לצורך אישור ההסכם. מחזיקי האג"ח ויתרו על טענות בנוגע לתביעה ייצוגית המתנהלת נגד סקורפיו בביהמ"ש המחוזי בתל אביב. ההסדר ייכנס לתוקף בחודש הבא.