מיקרומדיק נכנסת לניסוי בשיתוף קופת-חולים כללית

הניסוי יבחן את הערכה של החברה לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס באמצעות בדיקת דם ‏‎■‎‏ "גלובס" בראיון ראשון עם המנכ"לית החדשה, אורנה פולק

מיקרומדיק הבורסאית, המפתחת בדיקות לאבחון מוקדם של מחלות ובעיקר של סרטן, תתחיל ניסוי בסמן שלה לאבחון סרטן במעי הגס, ב-200 חולים ובשיתוף קופת חולים כללית.

מיקרומדיק נסחרת לפי שווי של 52 מיליון שקל בבורסה בתל אביב. לדברי אורנה פולק, מנכ"לית החברה זה ארבעה חודשים, הסמן של מיקרומדיק יוכל לאבחן באמצעות בדיקת דם פשוטה חולים שלהם גידולים סרטניים במעי, ואף כאלה שיש להם גידולים שפירים שעדיין לא הפכו לסרטניים.

"ככל שמקדימים לטפל במחלה, כך הטיפול קל יותר וסיכויי ההחלמה המלאה גבוהים יותר. סרטן המעי הגס זו ממש לא מחלה שבימינו צריך למות ממנה", אומרת פולק.

אם אכן יוכיח הניסוי כי המוצר יכול לעשות את מה שהחברה מייחסת לו, תהיה זו פריצת דרך משמעותית. כיום בדיקות הסקר לאבחון סרטן המעי הן בדיקת הדם הסמוי בצואה, שנחשבת ללא מדויקת, ובדיקת הקולונוסקופיה, שהיא כה לא נוחה עד כי רוב הציבור נמנע ממנה. לאחרונה החלו להיכנס לשוק בדיקות באמצעות דגימת דם כמו זו של מיקרומדיק, אולם הן מאבחנות את המחלה רק בשלב הסרטני שלה.

פולק מוסיפה כי החברה תפעל לפתח ערכת בדיקה שאותה תאשר מול רשויות הרגולציה באירופה עד סוף השנה, וכי התוכנית היא להתחיל לשווק ב-2012, "בכוונתנו להתקשר עם מומחים בתחום, כדי שיפתחו עבורנו ערכה אמינה ופשוטה לשימוש, המתאימה לקהל הלקוחות שלנו". הדברים נאמרים כחצי שנה לאחר שנמצא כי ערכה ששיווקה החברה לאבחון סוכרת לא עמדה בדרישות השוק ויש לערוך בה ניסויים נוספים.

חילופי המנכ"ל ועיבוי הצוות. עד כה דוד סלומון, המייסד, ניהל את מיקרומדיק בדרך של מאגד חברות-בנות, שעיקר פעילותן התקיימה באוניברסיטאות שבהן הומצאה הטכנולוגיה של כל חברה-בת. כאשר החלה החברה לעבור משלב בניית הפעילות לשלב הכניסה לניסויים מאסיביים, רישוי ושיווק, הוחלט להביא מנכ"ל מתחום הדיאגנוסטיקה. באוקטובר 2010 פולק מונתה למנכ"לית מיקרומדיק. היא מגיעה מעולם הדיאגנוסטיקה, ורוב תפקידיה בתחום זה היו בקבוצת החברות של דניאל קרופף הכוללת את סביון דיאגנוסטיקה, גאמידור, גמידה ג'ן (היום פרונטו) ובעבר גם פרוקוגניה וגמידה סל. פולק ניהלה פעילויות לשיווק בדיקות דיאגנוסטיות בשוק הישראלי, עסקה בפיתוח עסקי עבור הקבוצה כולה, וכן ניהלה מטעם הקבוצה את הקמת מעבדת הענק של קופ"ח מכבי ברחובות.

בהמשך הייתה מנכ"לית חברת אגרוגרין של מנרב, שפיתחה חיידק המונע הידבקות צמחים במזיקים, עד למכירתה ב-2009 ב-50 מיליון דולר. "מרגשת אותי המחשבה שעל כל זרע בשדות הגידולים הענקיים בעולם יושב החיידק הקטן שלנו ומנפנף בדגל ישראל", היא אומרת. פולק מאמינה כי החברה צריכה לעבוד פחות בשיטות של מיקור חוץ, ולבצע יותר פעילות בעצמה. לשם כך עובה הצוות הניהולי ונוספו לו בין היתר סמנכ"ל רגולציה ומתאמת ניסויים קליניים. "זה לא בהכרח אומר שקצב שריפת המזומנים ישתנה דרמטית", היא אומרת. "גם היום אנחנו משלמים לגופים שמבצעים עבורנו את הפעילות".

מיקרומדיק פועלת כיום בחמישה תחומים: הסמן לאבחון סרטן המעי הגס; סמן לאבחון מוטציות המעלות סיכון לסרטן השד; סמן לסוכרת נעורים; סמן המאתר נשים שצפויות להגיב בצורה שלילית לתרופות מסוימות לסרטן הדם ואוסטיאופורוזיס, על-מנת שיימנעו מהן; וכן מכשיר רפואי לטיפול בוורידים ברגליים, תחום שאינו בליבת הפעילות של החברה. פולק אומרת כי היא נמצאת בתהליך של בחינת הטכנולוגיות הקיימות כדי ליצור תיעדוף שלהן, כמו כן בכוונתה להכניס לחברה גם טכנולוגיה חדשה אחת או שתיים מתחום הסמנים לאבחון סרטן בבדיקות פשוטות של הפרשות בגוף.

"נחפש מוצרים עם קניין רוחני חזק, שוק גדול מספיק אבל נגיש, עם צורך ברור וטכנולוגיה שאפשר ליישם אותה בקלות באמצעות ערכת בדיקה פשוטה", אומרת פולק. לדבריה, החברה מצפה לראות הכנסות בתוך כשנתיים.

תיקון: בכתבה שפורסמה במהדורה המודפסת צויין בטעות כי החברה נמצאת בניסוי באירופה במוצר לסרטן המעי הגס. החברה אכן מתכננת ניסוי באירופה כחלק מן התוכנית האסטרטגית שלה, אך עדיין לא החלה בניסוי כזה.