יוזמה בארה"ב לבטל הסיוע לישראל: "חיסכו 6 מיליארד ד'"

ציר בית-הנבחרים רון פול: "חיסכו שישה מיליארד דולר" ■ אם יזמת החקיקה אכן תועלה לדיון במליאת הבית, זו תהיה הפעם הראשונה שהמליאה תצביע על הפסקת סיוע

ציר בית-הנבחרים בארה"ב רון פול, אחד מהמחוקקים הפחות ידידותיים לישראל על גבעת הקפיטול, יוזם הצבעה במליאת הבית על ביטול מוחלט של הסיוע האמריקני לישראל, למצרים, לירדן ולפקיסטאן, ומגייס תמיכה של מחוקקים ביוזמה. במכתב לעמיתיו, שבו הוא מבקש מהם לעלות על עגלת יזמתו, מכריז פול: "הפסיקו לקנות ידידים בחו"ל; חיסכו 6 מיליארד דולר".

מדובר בתיקון להצעת חוק התקציב של בית-הנבחרים. פול הכריז על יזמתו בציוץ בטוויטר, שזכה מיד לתהודה. הבלוג The Cable, שמופיע באתר Foreign Policy, דיווח על כך בראשונה.

כל ציר רשאי להגיש הצעת תיקון לחוק ועד עתה נרשמו 400 הצעות לתיקונים בחוק התקציב. הצעת התיקון של פול אינה נהנית מתמיכה של הנהגת הבית, ובשנים קודמות הצעות שלא זכו בברכת ההנהגה לא היו עולות לדיון במליאה. מכל מקום, השנה הוחלט שכל הצעות התיקון לחוק התקציב יועלו להצבעה במליאה, אם כי הנהגת הבית הודיעה שהיא רוצה לסיים את הדיון על התקציב, עם כל התיקונים, עוד השבוע. לא ברור איך לוח הזמנים השאפתני הזה יצא אל הפועל.

זו תהיה הפעם הראשונה שמליאת בית-הנבחרים תקיים הצבעה ספציפית על הסיוע לישראל ולמדינות האחרות שמוזכרות בהצעת התיקון של פול. מה תהיה תוצאת ההצבעה? בשלב זה יש קרוב לוודאי רוב בשתי המפלגות להמשך התמיכה בישראל, אך לא כך הדבר לגבי המשך הסיוע למצרים, ירדן ופקיסטאן, אומר The Cable.

כמה מבכירי הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, כגון אריק קנטור, ה"מצליף" (והיהודי היחיד בסיעתו), הציעו לבטל את חבילות הסיוע למדינות שאינן תומכות איתנות בארה"ב, כישראל. יו"ר ועדת יחסי החוץ של הבית, אילנה רוס לטינן, קוראת להגביל את הסיוע למצרים אם הממשלה החדשה בקהיר לא תכריז שהאחים המוסלמיים לא יוכלו להיות מיוצגים בפרלמנט.

נוסף לכך, בבית-הנבחרים שורר עתה הלך רוח של קיצוצים. רק אתמול (ד'), הצביעה מליאת הבית על ביטול המימון לפיתוח מנוע חלופי של המטוס החמקן, צעד שאמור לחסוך כשני מיליארד דולר. לכאורה, זו היתה צריכה להיות החלטה קלה. גם הנשיא ברק אובמה וגם שר ההגנה גייטס קראו להפסיק את הפרוייקט ותיארו אותו כבזבוז. אך הבית הלבן והפנטגון התנגדו למנוע החלופי גם בשנים קודמות, עובדה שלא הפריעה למחוקקים משתי המפלגות לתקצב את הפרוייקט מחדש, שנה אחרי שנה. מדוע? הפרוייקט מעסיק אלפי עובדים באוהאיו ובמדינות סמוכות. מעבר לכך, מחוקקים רפובליקניים אוהבים לקצץ בתקציבים חברתים, והרבה פחות בתקציבים צבאיים.

ג'ון ביינר, יו"ר בית-הנבחרים, שמייצג אזור בחירה באוהאיו, תמך, כמובן, בהמשך הפרוייקט, למרות שהוא מניף בששון את גרזן הקיצוצים על תכניות ממשלתיות רבות. למרות הכל, אתמול עלה הכורת על המנוע החלופי של החמקן. איך יצביעו מחוקקים בעד סיוע למדינות זרות אחרי שהצביעו בעד קיצוץ בפרוייקט שמעסיק אלפי עובדים אמריקניים? מה יאמרו להם הבוחרים באזורי הבחירה שלהם?

על הגל הזה מנסה לרכב עתה רון פול. במכתבו לעמיתיו המחוקקים הוא כותב: "לקיחת הלוואות מסין, או הדפסת דולרים מהאוויר, רק כדי לתת אותם כמתת למדינות זרות במאמץ לקנות ידידים -- התנהלות כזו היא מדיניות חוץ כושלת. ראינו זאת באחרונה במצרים, שבה אין אפילו ממשלה. אנו צריכים לפתח יחסים ידידותיים ויחסי סחר עם מדינות זרות, אבל אי אפשר להצדיק מתן מתנות יקרות למנהיגים זרים בשעה שמשלמי המיסים בארה"ב חשים את כאבו של המשבר הכלכלי שלנו במידה הולכת וגוברת".

רון פול ובנו, ראנד פול, סנטור רפובליקני חדש מקנטאקי, מובילים קמפיין לביטול סיוע החוץ, שהנהנית הגדולה שלו היא ישראל.

בראיון בשבוע שעבר אמר סנטור פול: "אני לא מסמן את ישראל. אני תומך בישראל. אני רוצה להיות ידוע כידיד של ישראל, אבל לא בכסף שאין לי. איננו יכולים ללוות מעתיד ילדינו ולתת את הכסף למדינות זרות, גם אם הן ידידות שלנו".