שני מספרים יותר מדי

הערב: ריבית. על מה חלם הלילה הנגיד, ומה זה אמור לאותת למתכוננים לרכוש דירות בקרוב

שני מספרים ידירו שינה מעיני נגיד בנק ישראל לקראת הודעת הריבית הערב (ב'); שני מספרים יותר מדי: 6% ו-8%.

- 6%: קצב העלייה השנתי במדד המחירים לצרכן, במדד ללא דיור ובמדד ללא דיור וללא ירקות ופירות ב-4 החודשים האחרונים - פי 2 מהגבול העליון של יעד האינפלציה.

- 8%: שיעור הגידול בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) ברביע הרביעי אשתקד - כמעט פי 2 מהתחזית שפרסם בנק ישראל. טעות התחזית הממוצעת של המודל היא 1.6 נקודות אחוז, ללמדכם על גודל ההפתעה.

משני המספרים עולות מסקנות חד-משמעיות:

ראשונה: קצב האינפלציה גבוה מדי, וזאת בכל מרכיבי המדד כולו. לא מדובר עוד בסעיף אחד, הדיור, המהווה רבע מהמדד ודוחף אותו בחוזקה קדימה.

שנייה: הקפיצה בתמ"ג חזקה כל-כך, עד כי הטענה (השגרתית) שמדובר ברביע בודד, תתקשה להחזיק הפעם מים.

המדד המשולב למצב המשק שבנק ישראל מחשב וסקר החברות והעסקים שהכין מצביעים על התאוששות מהירה במגזר העסקי, שאפיינה את החודשים האחרונים של השנה שעברה ותימשך במשנה מרץ גם במחצית הראשונה של השנה.

המשמעות ברורה: הביקושים של משקי-הבית והחברות קפצו מדרגה ומוליכים עתה לאינפלציה של ביקושים, לא של הוצאות. במציאות כזו, מתבקשת מדיניות מוניטארית מצמצמת, ומהר יחסית.

בנק ישראל נקלע למצב חדש: עליו להאיץ את קצב העלאת הריבית בגלל ההאצה במדדי המחירים והתמ"ג ולמרות התיסוף בשער החליפין של השקל והריביות הנמוכות במדינות המפותחות; קודם לכן יכול היה לבצע העלאות הדרגתיות יותר בגלל התיסוף בשער השקל והריביות הנמוכות בחו"ל ולמרות מדדי המחירים והתמ"ג!

אני צופה שבנק ישראל יאיץ כעת את קצב העלאות הריבית וסימן ראשון לכך נקבל בהודעת הריבית, שבה יעודכנו כלפי מעלה תחזיותיו לקצב האינפלציה וגובה הריבית בעוד שנה (הן עמדו על 2.6% ו-3.3%, בהתאמה, בחודש שעבר).

אולם, בכלכלה כמו בכלכלה, עלולה להמתין לו הפתעה חדשה מעבר לפינה. מדד מצב רוכשי הדירות מצביע לאחרונה על הידרדרות מהירה, ולא אופתע אם הדבר ישתקף בקרוב בהאטה חדה בהתייקרות הדיור. התפתחות כזו תשים רה מקלות בגלגלי עגלת הריבית הדוהרת.

משעמם לא יהיה כאן. בשווקים הפיננסיים יחושו זאת היטב.

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות