רק שלא תירדמו בשמירה

כשברננקי יפסיק לפזר כספים, גם במשק הישראלי יכבו האורות, ואז - מה יציל אותנו אז?

7.8% צמיחה ברבעון! בהחלט נתון מדהים שכול הכלכלנים והאנליסטים כשלו מלצפות. אז אחרי שפתחנו שמפניות וחגגנו את ניצחונה המוחץ של המדיניות הכלכלית הנבונה של ראש הממשלה ושר האוצר, בואו נבחן את מרכיבי הצמיחה:

אל תבינו אותי לא נכון - אסור לזלזל בהישג כה מרשים וזה ממש לא משנה כיצד הושג. אולם ההבדל בין מנהיגות נבונה לבין מנהיגות חכמה הוא שמנהיג נבון לא נכנס לבור ממנו יצליח לצאת מנהיג חכם.

אם המנהיגות הכלכלית שלנו רוצה להניח לרגע את הכתרים בצד ולבחון היטב ממה נבעה הצמיחה המרשימה, היא תגיע למסקנה שאנו חייבים הרבה תודה לדוד בן, נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב, שנצמד למדיניות ריבית נמוכה וממשיך לפזר כספי ממשל לכל עבר באמצעות מדיניות רכישות האג"ח.

תוצאת מהלכים אלה היא אופוריה ועליית מחירי נכסים: הבורסות בשיא, הסחורות בשיא. בארה"ב זה תורם להתאוששות איטית של הכלכלה החבוטה. במדינות אחרות, כמו ישראל, שלא נפגעו קשות ממשבר 2008, זה תורם לגידול משמעותי בנכסי הציבור ולעליות מחירים: הבורסה בשיא והריבית הנמוכה יחסית אינה מספקת אלטרנטיבות תשואה סבירות, בהשוואה למה שהורגל אליו הציבור בשנים האחרונות.

התוצאה היא שהצריכה עולה משמעותית על החיסכון. נרשמים שיאים במכירת דירות, כלי רכב, מוצרי יבוא ונסיעות לחו"ל. כל אלה תרמו משמעותית לצמיחה המרשימה. בשנת 2010 לבדה נרכשו בישראל 115 מכוניות שערכן הכולל למעלה ממיליון שקם, ואלפי יחידות דיור, שמחיר כל אחת מהן, מיליון שקל ויותר.

גם הגידול בהוצאה הציבורית תורם לצמיחה. אבל מה לא תרם השנה? מנוע הצמיחה העיקרי של המשק בשנים האחרונות - היצוא. עלייה בשיעור 0.4% בלבד. זו תרומת היצוא התעשייתי לצמיחה בשנת 2010, ומחצית השנייה של השנה אף נרשמה ירידה בסעיף זה.

הנמר של המזרח התיכון

האנליסט התורן של הבנקים הזרים הפעילים כאן בעיקר במשחקי המטבע, דיויד לובין מסיטי בנק, קרא לישראל הנמר האסייתי והשווה אותה לכלכלות מדינות מזרח אסיה. רק באותיות הקטנות הוא הזכיר הבדל "קטן"- הנטייה לחסכון שם לעומת הנטייה לצרוך כאן, נטייה הולכת וגוברת שתוצאתה אמנם צמיחה מרשימה , אולם היא מזכירה הרבה יותר את הצרכן האמריקאי שלפני המשבר האחרון ולא את הצרכן האסייתי הממוצע.

ובמובן שכמו יתר חבריו המייצגים את אלה שחפצים בהתחזקות השקל, "שוכח" לובין להזכיר שבישראל, להבדיל ממדינות הנמר האסייתי, כמעט ולא משקיעים הזרים בנכסים ריאליים, שהריבית כאן הרבה יותר נמוכה מהריבית המוענקת על השקעות במטבעותיהן של מדינות אלה וכמובן הס מלהזכיר את המצב הגיאו פוליטי, במיוחד לאור מה שקורה בטורקיה ובמדינות ערב הסובבות אותנו. ספינות המלחמה מאיראן? בכלל לא רלוונטי. סכנת בידוד מדיני וכלכלי התופסת תאוצה לאחרונה? אל תטרידו אותו בזוטות.

במפגש חברי G-20 משמיע ברננקי דברים ברורים. למרות ניצני הביקורת בקרב חלק מחברי הפד הוא ימשיך באותה מדיניות. זו התשובה היחידה לסירובם של הסינים לאפשר גמישות מלאה למטבע שלהם.

למעלה ממחצית מהגירעון המסחרי של ארה"ב נובע מהסחר עם הסינים. דונאלד טראמפ טוען כי יש להטיל מיסים על מוצרי היבוא מסין. ברננקי פועל באמצעות האג"ח והמטבע. הוא מודע לכך שיש נפגעים רבים בעולם ממלחמתו עם הסינים ומתוצאות מדיניותו - הכסף שהוא משחרר גורם למחירי סחורות ומטבעות המדינות המתפתחות להאמיר. אותו זה לא ממש מעניין. כל אחד שידאג לעצמו.

להתכונן לימים רעים

בנק ישראל, ראש הממשלה והאוצר חייבים לחשוב על המחר. בשלב מסוים תיפסק הזרמת הכספים והמציאות הכלכלית האמיתית תחזור. במקרה הטוב נעבור את זה ללא מיתון. הבה נקווה כולנו שזה מה שיקרה.

אולם כשזה יקרה וכשסוף סוף יצליחו לעצור את השתוללות מחירי הנדל"ן, מי שיחזיק אותנו מעל המים יהיו היצוא וההשקעה בתשתיות. היצוא תלוי בשער החליפין והספקולנטים שמטרתם להרוויח מהתחזקות השקל הראו לנו בשבוע שעבר שצעדי בנק ישראל והאוצר עדיין לא מרתיעים אותם. זה מחייב תגובה ויפה שעה אחת קודם.

המערכה המתמשכת כנגד הספקולנטים הוכיחה עד כה דבר אחד - ככל שאתה מתעכב בתגובה, זה מתפרש כחולשה ומביא עוד ועוד שחקנים למגרש. היסוס בהווה ידרוש צעדים תקיפים ודרמטיים יותר בעתיד.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.