מועדון הנוסע המבולבל: מה מציעות החברות לטסים המתמידים?

באיזו חברת תעופה הכי משתלם להיות נוסע מתמיד? ■ "גלובס" בדק כמה פעמים תצטרכו לטוס ובאיזה אופן תוכלו לצבור נקודות ומיילים בדרך המהירה והנוחה ביותר

קשה להבין באיזה מועדון נוסע מתמיד לבחור וכמה טיסות צריך בפועל לטוס כדי ליהנות מכרטיס בונוס ליעד המועדף. כל אחד מהמועדונים פועל בשיטה שונה לחלוטין ומציע מבצעים שונים עם שותפים שונים: חברות תעופה אחרות, חברות אשראי וספקי קרקע בתחום התיירות.

לאלה יש לצרף גם את התשלום הנדרש עבור תוספת דלק ומסי נמל המגיע לעיתים למאות דולרים, בכל חברות התעופה - סכום לא מבוטל בעידן בו חברות הלואו-קוסט מציעות כרטיסי טיסה לאירופה ב-99 דולר.

ובכל זאת, ישנם כמה כללים בסיסיים בבחירת המועדון המתאים ביותר לכל לקוח.

העיקרון החשוב ביותר בבחירת מועדון מתאים לשימוש הצרכן הוא ריכוז הפעילות - אמנם קיימים הבדלים במודלים של הצבירה ובכמות המיילים או הנקודות הנדרשות כדי לקבל מעמד מועדף, ובכל זאת, מאחורי חוברות הכללים עבות הכרס של כל החברות עדיין עומד העיקרון הבסיסי, לפיו מי שטס יותר באותה החברה מקבל יותר מיילים וזוכה גם ליחס צבירה טוב יותר הנגזר ממעמדו.

לכן, הבחירה הטבעית של הצרכן הישראלי שאינו טס ליעדים קבועים אלא פוקד את נתב"ג בדרכו ליעדים שונים בכל פעם (או לפחות מספר פעמים בשנה) - היא מטבע הדברים אל-על, האחראית לכשליש מהטיסות היוצאות מנתב"ג. אל-על גם אטרקטיבית מאוד בקווים ישירים אותה היא מפעילה לרבים מהיעדים בהם התחרות מישראל עדיין מוגבלת.

לעומת זאת, מנהלים ועובדים בישראל הטסים בעיקר לארה"ב ומרבים בטיסות פנים בתוך אמריקה עשויים בהחלט למצוא את מועדון OnePass של קונטיננטל ככדאי יותר, ואילו אלה המרבים בטיסות לאירופה עשויים להעדיף דווקא את המועדונים ההולכים ומתפתחים של בריטיש איירווייס ושל לופטהנזה.

שיתופי-הפעולה המורחבים של 3 החברות הללו עם בריתות התעופה בהן הן חברות (Star Alliance במקרה של קונטיננטל ולופטהנזה ו-OneWorld במקרה של בריטיש) מאפשרים צבירה נוחה גם בחברות תעופה אחרות לצורך קיצור הדרך לכרטיס הבונוס - יתרון משמעותי על שיתופי-הפעולה המוגבלים יותר, בינתיים, של אל-על.

בריטיש איירווייס: בונוס מהיר ופרגון לנוסעים במחלקות מוזלות

בריטיש איירווייס, כמצופה מחברה עם אופי לונדוני קר, הייתה עד כה די "סנובית" בכל הנוגע לנוסעים במחלקותיה המוזלות, וכמו לופטהנזה סירבה להעניק להם את מלוא המיילים המוטסים.

לאחרונה, לאור שיתופי-פעולה עם אמריקן איירליינס ואיבריה וכן הענקת מיילים גם על כרטיסים מוזלים - הפך מועדון הלקוחות של החברה למשתלם ועל כן גם פופולרי יותר.

* היתרונות: בריטיש איירווייס חברה בברית גדולה - במקרה שלה, ברית OneWorld הכוללת את אמריקן איירליינס, איבריה, קוואנטס האוסטרלית וחברות רבות נוספות. כתוצאה מכך, ניתן לממש את המיילים הצבורים גם בחברות האחרות וכן לצבור מיילים גם בטיסות של חברות אחרות בכל רחבי העולם.

החברה שיפרה לאחרונה את יחס הצבירה בכרטיסים מוזלים, וכעת לא צריך, כמו בעבר, כמעט ולהעתיק את מקום המגורים לנתב"ג כדי להתקרב לכרטיס בונוס. בנוסף, החברה מציעה שיתופי-פעולה בישראל עם ישראכרט ואמריקן אקספרס.

* החסרונות: על אף שיפור תנאי הצבירה, עדיין נדרשות לפחות 7 טיסות במחיר הזול ביותר ללונדון על מנת ליהנות מדרגת סטטוס גבוהה יותר מזו הבסיסית ולזכות לבונוסים בצבירה ותנאים מועדפים.

בנוסף, כאמור, כמו כל יתר חברות התעופה הזרות - אין מענה יוקרתי באמת לנושא טרקלין עסקים בנתב"ג.

* כמה נצבור בשביל כרטיס?

כרטיס בונוס ללונדון או למערב אירופה ניתן תמורת 20,000 מיילים. עבור טיסת הלוך ושוב ללונדון במחיר מוזל בתיירים צוברים 4,432 מיילים, ומכאן שהמפתח הוא 4.5 טיסות לכרטיס חינם.

בטיסה לניו-יורק הצבירה היא 11,348 מיילים לכרטיס דו-כיווני וכרטיס מונפק תמורת 65,000 - כלומר 5.7 טיסות תמורת כרטיס חינם לניו-יורק.

אל-על: הכי טובה בהמרת נקודות מהאשראי

מועדון הנוסע המתמיד של אל-על הוא במידה רבה כרטיס החובה בכיס של כל נוסע ישראלי שפוקד לעיתים תכופות את נתב"ג. טרקלין "המלך דוד" של החברה לחברי המועדון בשדה הוא הטרקלין היחיד בשדה שבאמת ראוי להיקרא טרקלין עסקים, ומפת היעדים של החברה מנתב"ג והיצע הטיסות הופכים אותה לבחירה הטבעית לנוסע הישראלי, שמסעותיו, כאמור, לאו דווקא מרוכזים לקו ספציפי שבו יש לאחת החברות הזרות יתרון בטיסות המשך.

* היתרונות: שיתופי-הפעולה הטובים ביותר עם כל חברות האשראי. כדי ליהנות מיחס המרה יעיל שמאפשר העברת כמות נקודות משמעותית - יש צורך להיות לקוח פעיל בעל כרטיס פלטינום.

לשם הדגמה, בעוד לקוח לאומי ויזה מן המניין "זוכה" להמיר כל 70 נקודות בכרטיס האשראי לנקודת טיסה אחת - זוכה לקוח פלטינום לנקודת טיסה תמורת 28 נקודות בלבד - 60% חיסכון.

שיתופי-פעולה בולטים נוספים כוללים את כל רשתות בתי-המלון המובילות, חברות תקשורת, סוכנויות השכרת רכב הפעילות בישראל ואפילו תחנות דלק נבחרות.

בנוסף, היצע היעדים של אל-על מאפשר להגיע לכרטיס בונוס מהר יותר - שכן כל קווי אל-על יוצאים מנתב"ג וניתן ליהנות מכרטיס ליעד קרוב באגן הים התיכון כבר בשלב מוקדם יחסית של החברות במועדון.

שיתופי-הפעולה עם טרקלינים ושדות תעופה ברחבי העולם נותנים מענה יפה.

* החסרונות: ראשית, בניגוד לרוב חברות התעופה, אל-על גובה דמי חבר של 25 דולר. היא אמנם מעניקה 30 נקודות מתנה למצטרפים, אך מדובר בפרס קטן מאוד,שכן גם החברות המתחרות מעניקות נקודות בונוס כתמריץ לחברים חדשים.

שנית, למרות שיתופי-הפעולה הרבים עם חברות מתחום הצרכנות והאשראי - היצע שיתופי-הפעולה עם חברות תעופה אחרות של אל-על מוגבל לכמה שותפות בודדות בלבד,ובראשן אמריקן איירליינס האמריקנית וקוואנטס האוסטרלית.

* כמה נצבור בשביל כרטיס?

קצת קשה לחשב את היכולת לקבל כרטיס בונוס, מאחר שזו תלויה במעמד המשתנה של הלקוח, במחלקת הכירטוס ובהעברת נקודות אשראי ושותפים, נתונים המשתנים כל העת.

ובכל זאת, במטרה לנסות ולערוך השוואה אחידה בחנו צבירת נקודות ומיילים בכרטיס הזול ביותר במחלקת תיירים וכן במחיר מלא במחלקת תיירים.

כדי ליהנות מכרטיס בונוס במחלקת תיירים לארה"ב וחזרה יש צורך ב-1,400 נקודות טיסה באל-על. עבור טיסה הלוך-חזור לארה"ב בתעריף מלא במחלקת תיירים יקבל הנוסע 400 נקודות, ומכאן שיש צורך ב-3.5 טיסות כדי לקבל כרטיס בונוס.

עם זאת, על הכרטיסים הזולים ביותר מעניקה אל-על רק 50 נקודות לכיוון, כלומר 100 לכרטיס דו כיווני - ומכאן שמי ששם את ידו על הכרטיסים הזולים הנדירים הללו יצטרך לעשות את הדרך לאמריקה וחזרה 14 פעמים לפני שיזכה בכרטיס הנכסף.

רבים מהכרטיסים נמכרים במחלקות הרישום האחרות המעניקות 100 נקודות לכיוון - כלומר 7 טיסות הלוך חזור לכרטיס בונוס.

כדי ליהנות מכרטיס בונוס במחלקת תיירים לאירופה יש צורך ב-900 נקודות טיסה. בתעריף מלא במחלקת תיירים צוברים 200 נקודות עבור כרטיס דו-כיווני (כלומר כ-4.5 טיסות לכרטיס בונוס).

גם כאן הכרטיס המוזל ביותר (לא כולל טיסות EL AL Basic שלא מעניקות כלל נקודות) יעניק כמות מופחתת של נקודות: רק 50 נקודות לכרטיס דו-כיווני - כלומר עד 18 (!) טיסות לצורך קבלת כרטיס בונוס.

לופטהנזה: פחות מ-3 טיסות תמורת כרטיס לאירופה

בהתאם לסטנדרט האירופי ולדיוק הגרמני, לופטהנזה מציגה את השירות המוקפד ביותר מבין החברות לבעלי האמצעים המיוחדים. אלה הנכללים במעגל היוקרה של החברה, ה-HON Circle זוכים ליחס חסר תחרות הכולל את טרמינל המחלקה הראשונה מעורר הקנאה של החברה בפרנקפורט, הסעה עד לכנף המטוס ברכבי יוקרה עם נהג פרטי, בר סיגרים פרטי, חדרי שינה פרטיים בשדה ועוד אינספור הטבות.

עם זאת, כדי להצטרף למועדון היוקרתי תיאלצו לצבור לא פחות מ-600,000 מיילים תוך שנתיים - משהו כמו 40 טיסות מישראל למערב ארה"ב תוך 24 חודשים.

גם מעמד הסנאטורים של לופטהנזה נהנה מתנאי פאר מפנקים ביחס לחברות האחרות - אלה נדרשים לצבור כ-100,000 מיילים בשנה קלנדרית אחת.

* היתרונות: לופטהנזה תופסת עצמה כחברת פרימיום ועומדת בסטנדרטים שהיא מציבה לעצמה: שירותי האירוח שלה, אותם היא מציעה לחברי המועדון בדרגות הגבוהות, עולים לרוב על אלה של החברות האחרות.

העובדה שלאחרונה נכנסה לשיתופי-פעולה בישראל, הכוללים כרטיס אשראי ייעודי שהושק עם כ.א.ל וכן המרת מיילים אפשרית בחנות ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג ובמספר רשתות אחרות, מהווה גם היא יתרון.

מסלול המימוש החדש FlySmart, המאפשר הנפקת כרטיס בונוס מישראל לאירופה תמורת 15,000 מיילים צבורים בלבד, מהווה גם הוא יתרון משמעותי של לופטהנזה.

* החסרונות: במחירים התחרותיים של לופטהנזה, המחירים הזולים במחלקת תיירים, הצבירה היא רק מחצית מהמיילים אותם טסים ולעיתים אף פחות מכך - מה שהופך את הליך הצבירה לארוך ומתיש יותר, בעוד התעריפים המלאים במחלקת התיירים לא אטרקטיביים מספיק במחירם.

בנוסף, מסלול המימוש החדש, FlySmart, מאלץ את הלקוח לבצע את ההזמנה רק שבועיים לפני הטיסה כדי ליהנות מהמימוש המוזל.

* כמה נצבור בשביל כרטיס?

בכרטיס הזול ביותר במחלקת תיירים יצבור הלקוח רק 1,832 מיילים בטיסה הלוך חזור מתל-אביב לפרנקפורט, ומכאן שכדי ליהנות מכרטיס הבונוס הזול ביותר במסלול FlySmart יש צורך ביותר מ-8 טיסות הלוך חזור.

עם זאת, כרטיסים אלה קשים יחסית להשגה, ולרוב הנוסעים במחלקת התיירים עושים שימוש בכרטיסים "חצי גמישים" המעניקים 3,662 מיילים לכרטיס דו-כיווני - משמע קצת יותר מ-4 טיסות נדרשות לצורך כרטיס חינם במסלול המזורז.

ברכישת כרטיס במחיר מלא במחלקת תיירים לפרנפקורט ייצברו 5,494 מיילים - משמע 2.7 טיסות כדי ליהנות מכרטיס בונוס מוזל.

כרטיס בונוס במסלול רגיל, אגב, שמאפשר הזמנה יותר משבועיים מראש, מצריך 30,000 מיילים - פי 2 מהמסלול המהיר.

ומה באשר לטיסה לניו-יורק? זו מצריכה 60,000 מיילים במחלקת תיירים - 10.5 טיסות בקוד המחיר הזול ביותר במחלקת תיירים או 3.6 טיסות בקוד המחיר המלא במחלקת תיירים. כל החישובים מבוססים על דרגת החברות הבסיסית ללא בונוס מעמד.

קונטיננטל איירליינס: הכי פשוט לצבור ולהשתדרג

מועדון OnePass של קונטיננטל איירליינס צובר תאוצה בארץ בזכות מהלכים אסטרטגיים כמו שיתוף-פעולה מוצלח עם חברת לאומי קארד להמרה אוטומטית של נקודות אשראי למיילים, הפעלת שתי טיסות יומיות לניו-יורק, וכמובן האיחוד עם חברת United, ההופך את קונטיננטל לחברה חסרת תחרות בכל הנוגע להיצע הטיסות בצפון אמריקה.

* היתרונות: חידוש מרענן וראוי לשבח - לקוחות החברה צוברים לכל הפחות 100% מהמיילים אותם הם טסים, גם במקרה של טיסה במחלקת הרישום המוזלת ביותר של מחלקת תיירים.

גם השדרוג למעמד העלית הראשון (מעמד כסף) מעט מהיר יותר מביתר החברות: מספיק לטוס עם החברה פעמיים וחצי לניו-יורק בכרטיס הזול ביותר (או אפילו רק פעמיים לארה"ב כשבאחת הפעמים מעורבת גם טיסת המשך) כדי להגיע ל-25,000 המיילים הנדרשים לשדרוג למעמד המקנה בונוס בצבירה ותנאים מועדפים.

יתרון משמעותי הוא בלוח הטיסות בתוך ארה"ב המאפשר נוחות רבה לטסים לשם וכן ביכולת להנפיק כרטיסי בונוס בתוך ארה"ב.

חברותה של קונטיננטל בברית הכוכב (Star Alliance) מאפשרת צבירה של מיילים באינספור חברות, ובהן לופטהנזה, US איירוווייס, אייר קנדה, תאי התאילנדית וגם טורקיש אירליינס ואיג'פט-אייר.

החברה גם דורשת באופן מסורתי את תוספת התשלום הנמוכה ביותר עבור מימוש כרטיס בונוס בגין מסי נמל - כ-45 דולר.

גם בגזרת השדרוגים מאפשרת קונטיננטל שדרוג אוטומטי וחינמי של חברי המועדון למחלקות יוקרה על בסיס מקום פנוי בטיסות הפנימיות בארה"ב.

* החסרונות: הטרקלין של חברת דן המזכיר יותר מזנון מאשר טרקלין עסקים ולא מתקרב לטרקלין המלך דוד של אל-על.

מעבר לכך, מלבד שיתוף-הפעולה עם לאומי קארד נעדרת קונטיננטל שיתופי-פעולה עם גורמי אשראי בישראל ועם חברות מרכזיות בתחום הצריכה.

בנוסף, כרטיס הבונוס הבסיסי ביותר מתל-אביב הוא לניו-יורק ודורש כ-75,000 מיילים הלוך-חזור, לא מעט.

* כמה נצבור בשביל כרטיס?

אחרי 2 או 3 טיסות בשנה משודרג הלקוח לדרגת "עלית", ומכאן שצבירתו מהירה יותר. בהתבסס על צבירה במעמד הבסיס בלבד במחלקה הנמוכה ביותר יקבל הנוסע 11,380 מיילים עבור טיסה הלוך-חזור לניו-יורק, שתאפשר לו לקבל כרטיס בונוס לארה"ב לאחר 6.5 טיסות. עם המעבר למעמד כסף יזכה הלקוח לטיסה הלוך חזור לאחר 5 טיסות, ובמעמד פלטינום - לאחר 3 טיסות הלוך חזור.

כדי ליהנות מטיסה הלוך חזור חינם בתוך ארה"ב יש צורך ב-25,000 מיילים בלבד - יעד המושג לאחר פחות מ-2.5 טיסות בקו תל-אביב-ניו-יורק במחלקה הזולה ביותר ובמעמד הבסיס, או שתי טיסות במעמד כסף.

כללי אצבע לבחירת המועדון המתאים

1. יעדים מתאימים: יש לבחור בחברה בעלת היצע הטיסות הנרחב ביותר לכלל היעדים אליהם טס הלקוח ובעלת היצע הטיסות הרחב ביותר.

2. מחלקות מתאימות: יש לבדוק את יחס הצבירה בין המחלקה בה טסים לבין הנפקת שוברי בונוס. גם בתוך מחלקת התיירים, למשל, משתנה הצבירה לעיתים בעד 400%.

3. שותפי אשראי: יש לבחור במועדון המשתף פעולה עם חברת האשראי.

4. חברות תעופה שותפות: בחירה בחברת תעופה החברה בברית בינלאומית מאפשרת צבירה מוגברת של מיילים גם בחברות רבות בחו"ל.

5. הדרך לסטטוס: נוסעים "כבדים" יכולים כבר לקרוץ לעבר המעמד הגבוה יותר המקנה יחס צבירה מועדף והטבות: חשוב לבחור בחברה המציעה סטטוס גבוה ביתר קלות באופן מותאם לכמות המיילים הנצברת.

מספר טיסות נדרש
 מספר טיסות נדרש