המשק רותח: המדד המשולב עלה בינואר ב-0.4% לשיא

(עדכון) העלייה במדד המשולב משקפת עלייה במדדי יצוא השירותים ויבוא הסחורות ■ מדד מלניק עלה בינואר ב-0.2% בזכות הביקושים המקומיים

בנק ישראל פירסם היום (א') כי המדד המשולב למצב המשק בחודש ינואר עלה ב-0.4% . נתוני המדד מצביעים על המשך הצמיחה. העלייה במדד החודש משקפת עלייה במדדי יצוא השירותים ויבוא הסחורות. עלייה זאת קוזזה על ידי ירידות במדדי הפדיון במסחר ושירותים ומדד היצור התעשייתי.

המדד המשולב בחודש דצמבר עודכן מעט כלפי מטה והצביע על עלייה של 0.6% לעומת דיווח קודם על עלייה של 0.7% והסתכם ב-122.73 נקודות, כך שהעלייה שנרשמה בחודש ינואר הביאה אותו לשיא חדש של 123.22 נקודות. נציין כי בשנת 2000 עמד המדד על רמה של 100 נקודות ובמשבר של 2008 נרשמה ירידה במדד.

התפתחות רכיבי המדד: מדד יצוא השירותים עלה בינואר בשיעור של 3.5% בהמשך לעליה של 1.4% בדצמבר. מדד יבוא מוצרי צריכה עלה בינואר בשיעור של 4.2%, בהמשך לעליה בו של 5.2% בדצמבר. מדד יבוא תשומות לייצור עלה בינואר בשיעור של 3.4%, בהמשך לעליה בו של 6.8% בדצמבר. מדד יצוא הסחורות ירד במקצת בינואר בשיעור של 0.1%, לאחר עליה של 4% בדצמבר. מדד הייצור התעשייתי ירד בדצמבר בשיעור של 0.5%, לאחר עליה של 0.3% בנובמבר. מדד הפדיון של המסחר והשירותים ירד בדצמבר בשיעור של 0.6% לאחר עליה של 0.2% בחודש נובמבר.

המדד המשולב הוא אינדיקטור סינתטי מחזורי לאבחון כיוון התפתחותה של הפעילות הריאלית בזמן אמת, והוא מחושב על פי השינוי החודשי בשבעה רכיבים, המייצגים היבטים שונים של הפעילות הריאלית במשק.

מדד מלניק עלה פחות

כמדי חודש, זמן קצר לפני פרסום המדד המשולב ע"י בנק ישראל, פורסם היום מדד מלניק למצב המשק שעלה ב-0.2% בחודש ינואר. לדברי פרופ' מלניק מהמרכז הבינתחומי הרצליה, התרחבות הפעילות המשקית נמשכת והביקושים המקומיים ממשיכים להוביל את הפעילות המשקית.

עליית המדד בחודש ינואר מושפעת בעיקר מרמה גבוהה של פדיון בענפי המסחר והשירותים המשקפת רמה גבוהה של ביקושים מקומיים ובעיקר של הצריכה הפרטית. כמו כן בולטת המשך העלייה של מדד היבוא הכולל בעיקר יבוא תשומות לייצור המקומי וגם יבוא נכסי תצרוכת. מדד הייצור התעשייתי ירד, בחודש דצמבר, ייתכן שהירידה משקפת קשיים בתחום הייצוא של המשק.

רכיבי מדד ינואר כוללים: ירידה של 0.5% במדד הייצור התעשייתי בחודש דצמבר, לאחר עלייה של 0.3% בחודש נובמבר; ירידה של 0.6% במדד הפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש דצמבר, לאחר עלייה של 0.2% בחודש נובמבר; עלייה של 3.9% במדד היבוא בחודש ינואר, לאחר עלייה של 5.6% בחודש דצמבר, ירידה של 0.1% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש נובמבר, לאחר עלייה של 0.7% בחודש אוקטובר.

מדד מלניק, שפותח ע"י פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, מאבחן בזמן אמת את רמת הפעילות ואת התפניות בפעילות המשקית בישראל. מדד מלניק מורכב מנתונים בסיסיים, שמתפרסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.