העולם הערבי בוער: מטוס הופל בלוב; הצבא הרג מאות

מפגינים בלוב טוענים כי במדינה מתנהל "רצח עם" במסגרתו נורים המונים בעודם מנסים לקבור את אחיהם שנהרגו במהומות ■ דיווח על הרוגים גם בטהרן ובערים אחרות באיראן

אפקט דומינו המהפיכות שבעולם הערבי נמשך וגובה עוד ועוד חיי אדם בדרך למאבק על שינוי האופי המשטרי במדינות ערב.

לוב מרכזת את מרכז תשומת הלב היום, במה שמוגדר "האיום הממשי הראשון על שלטונו של מועמר קדאפי". על-פי דיווחי רשת אל-ג'זירה, מניין ההרוגים במהומות בלוב מגיע עד ל-600 בני אדם. ביממה האחרונה נפוצו סרטוני וידיאו מזעזעים המראים כיצד יורים חיילים במפגינים לא חמושים והורגים אותם במהלך ההפגנות. בכלי תקשורת אחרים מדווחים כעת על מספר מועט יותר של נפגעים - בין 250 ל-400 הרוגים מאז יום שישי.

"מה שהולך כאן זה רצח עם, אין שום דרך אחרת לתאר את זה", תיאר מפגין לובי את הסיטואציה לרשת CNN האמריקנית. לדבריו, אנשיו של קדאפי לא בוחלים באמצעים כדי לעצור את גל המהומות הגדול ביותר שנרשם מאז עלה הרודן לשלטון.

הערב (א') דווח כי כוחות האופוזיציה הצליחו להפיל מסוק של כוחות הביטחון של קדאפי והצהירו כי אין בכוונתם לוותר עד אשר יפנה מנהיג לוב את מקומו.

איראן: ביתו של רפסנג'ני נעצרה בהפגנות

גם במפרץ הפרסי התחדשו המהומות היום כשהמונים ממפגיני האופוזיציה שוטפים את רחובות הבירה טהרן וערים רבות נוספות, רובם לבושים ירוק, וקוראים קריאות כנגד המשטר. על פי דיווחים לא רשמיים, לפחות אדם אחד נהרג היום בעימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון ולפחות 5 נוספים נפצעו. עם זאת, הניחו רבים כי מספרי הנפגעים בפועל גבוהים משמעותית.

בין העצורים בהפגנות היום בכיכר העיר ניתן למנות גם את פאיזה השמי, בתו של רפסנג'ני - נשיא איראן ויו"ר הפרלמנט האיראני לשעבר אשר נטען כי נמנה בעצמו על מתנגדי המשטר.

בסוכנות הידיעות הרשמית של איראן דווח כי השמי "הפרה את הסדר הציבורי והפגינה באופן אסור".

עוד דווח בסוכנויות הידיעות הזרות כי מספר המפגינים ברחובות איראן מתעצם ואלה זועקים קריאות קולניות ובראשן "מוות לדיקטטור" - ומניפים כרזות בגנותו של עלי חמינאי ושל הנשיא מחמוד אחמדיניג'אד.