ג'ורג' סורוס: "אובמה איבד שליטה - האמריקנים תמימים"

המיליארדר מזהיר מפני סכנה של תהפוכה כמו-נאצית בארה"ב ■ "השליטה על האג'נדה הלאומית היא בידי הרפובליקנים" ■ תוקף את פוקס-ניוז: משתמשת בשיטות "1984" של אורוול

המיליארדר ג'ורג' סורוס תוקף בראיון ל-CNN במילים קשות את ערוץ החדשות פוקס-ניוז (המתחרה ב-CNN); את בעל השליטה בו, רופרט מרדוק; את זרם "מסיבת התה" ואת נשיא ארה"ב, ברק אובמה. מנהלי פוקס ניוז, טוען סורוס, משתמשים בשיטות הבקרה ושטיפת המוח של ההמונים שמתאר ג'ורג' אורוול בספרו "1984".

סורוס, שתומך בממון ובהתבטאויות בנושאי הליבה של המפלגה הדמוקרטית ושל התנועה הפרוגרסיבית בארה"ב, שימש באחרונה מטרה להתקפות חריפות של גלן בק, אחד מהמגישים של תכניות הדעה בפוקס-ניוז, שמכונה המטיף הבוכה בשל נוהגו להזיל דמעות בתכניותיו. בק טען שסורוס שיתף פעולה עם הנאצים, כאשר היה נער בגרמניה (טענה שהופרכה וגונתה ע"י ארגונים יהודיים רבים בארה"ב, לרבות הליגה נגד השמצה), ושעתה הוא המפעיל מאחורי הקלעים והארכיטקט הראשי של ארגון שמאלני ששם לו למטרה להשמיד את המערכת הגיאו-פוליטית הקיימת ולכונן במקומה "סדר עולמי חדש".

בתגובה אומר סורוס בראיון, כי ראשי פוקס-ניוז "עשו להם מנהג לייבא את השיטות של ג'ורג' אורוול, כמו 'שיחדש' (newspeak) ב-'1984', שמאפשרים לך לספר כזבים לאנשים ולהוליך אותם שולל. קשה להאמין שבחברה פתוחה, בדמוקרטיה, שיטות כאלה יצליחו". הכוונה היא לטכניקות כיבוס השפה ושכתוב המציאות במדינה הטוטליטרית אוקיאניה, תחת עינו הפקחה של האח הגדול, ב-"1984").

ברמז לאפשרות של תהפוכה כמו-נאצית בארה"ב, הוסיף סורוס: "אבל, למעשה, השיטות האלה כן צלחו. הן צלחו בגרמניה, שבה קרסה רפובליקת וויימאר ובעקבותיה עלו הנאצים לשלטון. הולכת אנשים שולל בדרך כזו היא מסוכנת מאוד והייתי רוצה שאנשים יהיו מודעים לכך שמוליכים אותם שולל".

"מפני שחוויתי כל זאת כילד, אני מגיב מיד כפי שאני מגיב", אמר המיליארדר. "אבל האמריקנים תמימים. אין להם הניסיון (שהיה לי). אבל עכשיו, כשהם חווים זאת, הייתי רוצה שהם יתעוררו ויבינו שעובדים עליהם".

על התבטאויות גלן בק כלפיו אומר סורוס: "זה היה יכול להיות משעשע, אם אנשים היו יכולים לראות את הבדיחה שבדברים, מפני שמה שבק עושה משקף את מה שפוקס-ניוז עושה, מה שרופרט מרדוק עושה, מפני שאימפריית המדיה של מרדוק מפיצה כזבים וזה גורם לממשלה לסטות מדרך המלך".

בהגיבו על תופעת זרם תנועת התה אמר סורוס, כי חברי התנועה הזו הם "אנשים הגונים מאוד, שעובדים קש למחייתם... אך פגע בהם כוח ממקור שאותו אינם יכולים להבין במלואו... הם מולכים שולל ע"י אנשים שמשתמשים בהם למטרותיהם האנוכיות, כלומר ביטול רגולציות וקיצוץ במיסים".

המיליארדר מתח ביקורת גם על אובמה ובמיוחד על הדרך שבה הוא מנהל את הכלכלה. "הנשיא אובמה איבד את השליטה על האג'נדה", אמר סורוס. "האג'נדה נמצאת עתה בידי המפלגה הרפובליקנית".

הוא ניבא, כי הרפובליקנים ייתאמצו לקצץ בשירותים ממשלתיים ויסרבו לתמוך בהעלאות מסים, אך הקיצוץ בשירותים ינבע יותר ממניעים אידיאולוגיים, ופחות מהכוונה לתת תנופה לכלכלה. לדבריו, "תהיה לכך השפעה שלילית על הכלכלה".

זו אינה הפעם הראשונה שסורוס יוצא נגד אובמה. מאז ההפסד הצורב של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לקונגרס, בנובמבר, מתרבים הקולות של פעילי המפלגה וגורמים ליברליים אחרים נגד הנשיא. מורת הרוח של רבים מהמבקרים נובעת לא רק מעצם ההפסד אלא גם, ואולי בעיקר, מנטייתו של אובמה אחרי הבחירות למצוא מכנה משותף עם הרפובליקנים ולהגיע עימם לפשרה אפילו בנושא שהיה אחד מעמודי התווך של קמפיין הבחירות שלו: אי הארכת קיצוצי מס לעשירים. הזעם על זיגזוגי אובמה דבק גם סורוס.

כבר בכנס של תורמים למפלגה הדמוקרטית, באמצע נובמבר, רמז סורוס, כי התורמים צריכים להפנות את כספיהם לגורמים אחרים, לא לאובמה. זה רמז בעל משמעות גדולה שנתיים לפני הבחירות לנשיאות.

לדברי אנשים שהשתתפו באירוע, אמר סורוס שהוא "רגיל לנהל קרבות אבודים, אבל אני לא אוהב להפסיד בלי מאבק".

"הפסדנו זה עתה בבחירות ואנחנו צריכים לומר עד כאן", אמר סורוס. "אם הנשיא אינו יכול לעשות מה שאנו זקוקים לו, אז הגיע הזמן להתחיל לחפש במקומות אחרים".

בראיון ל-CNN אמר סורוס, שהוא אינו מאמין שהמשטר באיראן יחזיק מעמד. "אנשים מתנהגים עתה בדרך שונה מכפי שהם מתנהגים בזמנים נורמליים. למעשה, הם מוכנים להקריב את חייהם למען טובת הכלל. מה שנראה פעם בלתי אפשרי, נהפך עתה למציאות".