דויטשה בנק: "נפט ב-120 ד' לחבית - סכנה לכלכלת העולם"

ספרד ואיטליה הן המדינות החשופות ביותר להפרעות באספקת הגז, מאחר והן מקבלות 55% ו-43% בהתאמה מסך הגז שמספקות מדינות מדינות צפון אפריקה והמזה"ת

"עכשיו זה זמן הנפט ועליית מחירו מעלה כיום את הסיכונים לכלכלת העולם ולשווקי המניות", אומרים כלכלני דויטשה בנק בסקירת הסחורות היומית ומוסיפים, "כרגע אנו מוצאים את שוקי הסחורות אופטימיים יחסית על רקע הפוטנציאל להסתעפות חוסר היציבות הפוליטית מצפון אפריקה למזרח התיכון".

בדויטשה מעריכים כי רוב העליות שנרשמו במחירו של הנפט הגולמי נובעים מעליית פרמיית הסיכון, אך לדעתם בשוק רואים את האירועים האחרונים כזמניים ואומרים כי רוב פרמיית הסיכון תומחרה בנפט מסוג ברנט. לדבריהם המחזורים בנפט הגולמי ובזהב מצויים ברמות נמוכות במיוחד.

"לדעתנו, סכנה לכלכלת העולם תתחיל להאיץ כאשר מחיר חבית נפט יעלה מעל ל-120 דולר לחבית. ברמה זו, הנפט כמרכיב בתמ"ג יחל לעלות אל מעל ל-5.5% מהתמ"ג. מבחינה היסטורית ברמה זו תחל המיתקפה על הצמיחה העולמית.

הכלכלנים מציינים כי "ההפתעה עד כה היתה החוסן הכלכלי באירופה ובארה"ב בחודשים האחרונים שבא לידי ביטוי בנתונים כגון מדדי אמון הצרכנים. להערכתם עלייה של סנט בודד במחירים הקמעונאיים של הדלק בארה"ב שווה להעלאת מס בשווי של מיליארד דולר. מאז השנה שעברה זינק מחיר הדלק בארה"ב ב-35 סנט לגלון והוא עלול לעלות ל-50 סנט אם מחיר הנפט יוסיף לעלות, דבר שימחק במידה רבה את ההשפעה של כספי תוכנית העידוד.

הביטחון העסקי באירופה עלול להתחיל להיות מושפע לרעה, אם חוסר היציבות הפוליטית תתפשט לאלג'יריה, מאחר ומדינה זו היא ספקית הגז הגדולה ביותר של אירופה. עלינו לקחת מצב שכזה בחשבון על רקע הדיווחים על הפסקת אספקת הגז מלוב לאיטליה.

לדעת כלכלני דויטשה, ספרד ואיטליה הן המדינות החשופות ביותר להפרעות באספקת הגז, מאחר והן מקבלות 55% ו-43% בהתאמה מסך הגז שמספקות מדינות מדינות צפון אפריקה והמזה"ת, בעיקר מאלג'יריה וקאטר. ככלל, 15 מדינות האיחוד האירופי מקבלות 16% מאספקת הגז אליהן מאלג'יריה (10%), קאטר (3%), לוב (3%) ומצרים (1%).