גם האמריקנים בוכים: הדלק בארה"ב בדרך ל-4 ד' לגלון

אנליסט אמריקני: "בקצות של המדינה אנחנו נראה עליות במחירי הדלק" ■ ברקע הפסקת אספקת הנפט מלוב לאיטליה, כאשר לוב אחראית ל-10% מתצרוכת הנפט של המדינה

לא רק בישראל חוששים ממחירי הנפט העולים, גם האמריקנים שמשלמים הרבה פחות מהישראלים על הדלק, חוששים שבעקבות המתיחות במזרח התיכון מחיר לגלון דלק יגיע ל-4 דולרים. במושגים ישראלים המחיר נשמע הרבה יותר טוב: 3.8 שקלים לליטר דלק לעומת 7.02 שקלים שמשלמים כיום הנהגים הישראלים.

רק אתמול אנליסטים בגולדמן זאקס העריכו כי מחיר הנפט יכול להגיע ל-100 דולר לחבית. עם זאת, תומאס קלוזה, אנליסט בכיר ב-OPIS, לא סבור שהמחירים יזנקו בשיעור כה גבוה.

"בצפון ודרום ארה"ב, כמו גם לאורך מדינות החוף, אנחנו נראה עליות חדות יותר במחירי הדלק מאשר במרכז המדינה, כיוון שבמרכז יש מלאי דלק גדול יותר", אמר קלוזה. "לדעתי המחירים יעלו לכל היותר ל-3.75 דולרים לגלון (3.57 שקלים לליטר דלק). אני לא חושב שנגיע למחירי השיא של 2008".

עוד הוסיף קלוזה כי הרמה בה האזרחים האמריקנים מתחילים להרגיש את עליית המחירים בכיס היא כשגלון דלק מגיע ל-3.8 דולרים או יותר: "אנחנו נראה גיוון במחירי הדלק. בחוף המערבי, בקליפורניה לדוגמה, המחירים הם מעל לממוצע; לעומת זאת במרכז המערבי של ארה"ב, המחירים בקושי הגיעו ל-3 דולרים לגלון".

החששות ממחירי הדלק גוברים כשברקע נפתח עוד יום של מהומות בלוב. דיווחים בתקשורת הזרה מדברים על הפסקת אספקת הנפט מלוב לאיטליה, כאשר לוב אחראית ל-10% מתצרוכת הנפט של איטליה. זאת לאחר ששר החוץ האיטלקי העריך שישנם יותר מ-1,000 הרוגים עד כה במהומות בלוב.

אתמול (ג') עלו מחירי הנפט ב-9% ל-95 דולר לחבית והיום הוא מוסיף עוד 0.5% לערכו. נזכיר כי לוב היא אחת מייצואניות הנפט הגדולות בעולם ומי שמספקת מדי יום כ-1.6 מיליון חביות נפט, המהוות כ-2% מתצרוכת הנפט העולמית.