עוטף עזה יהפוך למרכז התעשייה הסולארית בארץ

25 מ-87 רישיונות מותנים לייצור חשמל שהוענקו עד כה למתקנים סולאריים בינוניים - באזור זה ■ מתקנים אלה יספקו יותר מ-50% מהחשמל שיופק ברישיונות

אזור עוטף עזה יהפוך למרכז התעשייה הסולארית בישראל - כך עולה ממיפוי ראשוני של האזורים הגיאוגרפיים שבהם יוקמו מתקנים סולאריים בינוניים, שערכה רשות החשמל. מהמיפוי עולה כי 25 מבין 87 רישיונות מותנים לייצור חשמל שהוענקו עד כה למתקנים סולאריים בינוניים ניתנו למתקנים שיוקמו בעוטף עזה. היקף החשמל שיספקו השדות הסולאריים באזור יגיע ל-70 מגוואט - יותר מ-50% מסך היקף החשמל שיופק ברישיונות המותנים שחולקו עד כה. כמעט כל השדות הסולאריים המתוכננים יוקמו באזורי הפריפריה, ואף שדה אינו מתוכנן לקום באזור גוש דן או בירושלים.

אמינות האספקה

"ציפינו לראות את כל הדרום מכוסה בשדות סולאריים, אבל להפתעתנו גילינו שאין פריסה אחידה, כשאזור עוטף עזה בולט לעומת אזור באר שבע", אמר ראש תחום רישוי ברשות החשמל, משה שטרית. לדבריו, מעבר לתרומה הכלכלית לפריפריה, ביזור המתקנים והפריסה הגיאוגרפית של הרשתות תורמים לאמינות אספקת החשמל הארצית, וחוסכים בעלויות ההולכה של חשמל לאזורים המרוחקים.

מפה לאוזן

עם היישובים שבקרבתם יוקמו שדות סולאריים נמנים נירים, אורים ותלמי ביל"ו. לדברי שטרית, הממצאים מוכיחים כי החשש הביטחוני מנפילת טילי קסאם אינו מרתיע את היזמים; המתקנים מכוסים ביטוחית מפני נפילות, ובמקרים המוגדרים "כוח עליון" יהיו מפעיליהם זכאים לבקש שיפוי מהמדינה. ראש תחום רישוי ברשות החשמל מעריך כי ריבוי המתקנים הסולאריים במושבים ובקיבוצים מוסבר בהצלחת המתקנים הסולאריים הקטנים ביישובי האזור. "זה עובר מפה לאוזן - מהפרויקטים הקטנים על הגגות עד לפרויקטים הגדולים", אמר שטרית.

בעתיד יצטרפו למתקנים הבינוניים גם מתקנים גדולים לייצור חשמל. עד כה הוגשו לרשות החשמל 11 בקשות לרישיונות להקמת מתקנים גדולים לייצור חשמל סולארי, בהיקף כולל של כ-500 מגוואט. שניים מבין המתקנים הגדולים יפעלו בטכנולוגיה סולר-תרמית ויהיו בהספק כולל של 180 מגוואט ו-9 מתקנים פוטו-וולטאיים גדולים. ואולם ההסדרה של המתקנים הגדולים שאושרה ברשות לפני שבועיים הוקפאה בהוראת ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות. הוועדה קיבלה את הצעת האוצר לערוך בממשלה דיון מחדש בהמשך מדיניות עידוד האנרגיות המתחדשות.

מפת פריסת רישיונות פוטוולטאיים
 מפת פריסת רישיונות פוטוולטאיים