האם אזורים תשלם את האג"ח

גם המכירה הצפויה של מניות השליטה בחברה לא מהווה סיבה למסיבה למחזיקי אגרות החוב

בעוד שבועיים בדיוק, ב-9 במארס, יגיע רגע האמת של הנהלת אזורים . באותו יום תידרש חברת הבנייה להעביר כ-180 מיליון שקל לידי מחזיקי האג"ח שהנפיקה, כשנכון להיום נסחרות האג"ח שלה בתשואה של פחות מ-6%, המשקפת סיכויים גבוהים להחזר החוב.

ככל הידוע, גם הכסף שבקופת החברה מספיק, גם אם בקושי, לעמידה בתשלום הקרוב. אך האם יש בכוונתה של אזורים לעמוד בהתחייבותיה לציבור? כלל לא בטוח. לא מן הנמנע כי אנו עומדים בפני הסדר חוב בחברה, שיהיה הגדול ביותר שידע שוק ההון מאז ההסדר באפריקה ישראל.

לאזורים אין כיום בעל בית שמסוגל להזרים לה כסף ולתמוך בהמשך פעילותה, במידה שתיקלע למצוקת נזילות עקב תשלום האג"ח. מחזיק מניות השליטה בחברה, שעיה בוימלגרין, ירד מנכסיו ונתון בהסדר חובות משל עצמו. נושהו הגדול, בנק מזרחי טפחות, מנהל מרוץ נגד השעון כדי למכור את מניותיו באזורים. אם לחזור לדוגמה של אפריקה, אז לב לבייב הוביל את החברה הזו להסדר חוב חסר תקדים בהיקפו, כשמצבו - הכספי והתדמיתי - היה משופר לאין ערוך מזה של בוימלגרין.

לכן, במידה שמכירת השליטה באזורים לא תיסגר בשבועיים הקרובים, סביר להניח כי דירקטוריון החברה, בראשות יורם טורבוביץ', יעדיף לפנות למחזיקי האג"ח כדי לגבש עמם מתווה מוסכם להסדר חובות כלפיהם (סך החוב הוא 840 מיליון שקל), באופן שיאפשר את המשך פעילותה של החברה בשנים הקרובות.

גם המכירה הצפויה של מניות השליטה באזורים לא מהווה בהכרח סיבה למסיבה עבור מחזיקי האג"ח. אם זו תיסגר בימים הספורים שנותרו עד למועד התשלום, יעבור תפוח האדמה הלוהט לידיו של בעל השליטה החדש, שיידרש לקבל החלטה מהירה: להזרים מאות מיליוני שקלים לחברה, או לארגן את חובותיה מחדש באמצעות הסדר. זהותו של אותו רוכש היא שעשויה לקבוע במקרה כזה את ההחלטה.

מחזיקי האג"ח יעדיפו את עזריאלי

מי שמוזכרים כיום כמועמדים מובילים לרכישת אזורים הם קבוצת עזריאלי, חברת הנדל"ן המניב הגדולה והרווחית בישראל, ומולה המיליארדר היהודי קנדי הרשי פרידמן. מחזיקי האג"ח יעדיפו ודאי את עזריאלי - טייקון מקומי מצליח, שספק אם ירצה ששמו יקשר בהסדר חוב. פרידמן, או רוכש אחר המחויב פחות לשמו בשוק ההון המקומי, צפוי להעדיף שילוב של הסדר שכזה במהלך הרכישה.

בגיבוש הסדר חוב באזורים תומכת גם החרב המתהפכת של חברת הדירוג S&P מעלות. בחודש שעבר הכניסה מעלות את דירוג האג"ח של אזורים (BBB פלוס) למעקב עם השלכות שליליות, עקב פרופיל פיננסי חלש, יחסי כיסוי נמוכים, וקשיי נזילות של חברת הבנייה.

הורדת דירוג החוב על ידי מעלות בתקופה הקרובה עלולה להפעיל אפקט דומינו קטלני על אזורים, שכן היא מהווה עילה לדרישת פירעון מיידי של כלל האג"ח שהנפיקה החברה, שהיקפן מסתכם כאמור ב-840 מיליון שקל. אזורים, מיותר לציין, לא תוכל לעמוד בדרישה שכזו, שתביא עליה את סופה.

כל הסיבות הללו - היעדר בעל בית שניתן להיפרע מנכסיו או משמו, מצוקת נזילות שתקשה על מימון פעילות החברה, והאיום הפוטנציאלי של דרישת פירעון מיידי - עשויות לתמוך בפנייה של אזורים להסדר אג"ח.