"אנחנו מחפשים שני מהנדסים עם כלב ורעיון טוב"

דיוויד בלמברג, מייסד בלמברג קפיטל, בראיון בלעדי ל"גלובס": "יש בישראל את המהנדסים הטובים בעולם, אבל לחברות הישראליות קשה יותר למצוא את השוק שלהן"

אנחנו מחפשים שני מהנדסים עם כלב ורעיון טוב", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" דיוויד בלמברג, מי שהקים ומנהל את בלמברג קפיטל, קרן הון סיכון אמריקנית המתמקדת בהשקעות בחברות בשלבים מוקדמים. בלמברג השתתף השבוע בכנס לנדמרק בישראל.

בשונה מגופי השקעה אחרים בחברות עובריות, האסטרטגיה של בלמברג היא להשקיע בחברות בשלב הרעיון, ללוות ולתמוך בהן עד האקזיט.

"אנחנו מעדיפים להיות המשקיעים הראשונים, או אחרי השקעה קטנה של אנג'לים. אנחנו מאמינים במעורבות גבוהה, ורק בשלב מוקדם אפשר להפוך לבעלי השפעה. במשך השנים יצא לי לפגוש בכירים בחברות שהיום הן ענקיות, כמו גוגל או יאהו, והערך המוסף שלנו הוא שאנחנו יכולים לסייע לחברות הצעירות להגיע לשוק היעד וללקוחות הגדולים".

* זו האסטרטגיה גם לגבי החברות הישראליות?

"כן. אנחנו מעורבים בחברות בישראל. יש כאן את המהנדסים הטובים והיצירתיים בעולם. עם זאת לחברות הישראליות קשה יותר למצוא את השוק שלהן, ובזה אנחנו עוזרים. יש לנו קשרים עם חברות ענק, עם מפיצים מהדרגה הראשונה, ואנחנו יכולים לקצר להן את הדרך אל השוק ולמשקיעים מתאימים".

קרן בלמברג הוקמה בשנת 1991 והיא ממוקמת בסן פרנסיסקו. מהקרן האחרונה שלה שגויסה בשנים באחרונות היא משקיעה בהיקף של 90 מיליון דולר.

"ידעתי שצ'ק פוינט תהיה משהו גדול"

בלמברג הקים את הקרן לבדו, לאחר שצבר ניסיון בהשקעות בחברות Seed, ובהן גם חברות ישראליות. בין היתר ניהל את ההשקעות בקלארידג' אייפקס, Adler & Co וכן עבד עם משפחת ברונפמן; הישראליות ברזומה שלו הן צ'ק פוינט ו-DSPG, בהן השקיע לפני שהחל בדרך עצמאית.

* איך הכרת את צ'ק פוינט?

בלמברג: "ב-1993 טידה שמיר, שהייתה בבנק ישראל ובעבר למדה איתי באוניברסיטת INSEAD, הפגישה ביני ובין גיל שויד, מריוס נכט ושלמה קרמר, מייסדי צ'ק פוינט. זה היה לפני האינטרנט המסחרי, ולא היה ברור איך האינטרנט ייראה מחוץ לאקדמיה. האמנתי שהוא יהיה משהו ענק, ואבטחת מידע נראתה לי כלי משמעותי. צ'ק פוינט הייתה אז בת 18 חודשים והתחלתי לעבוד איתם במסגרת אדלר אנד קו. הגענו אל העסקה הראשונה של החברה עם סאן מיקרוסיסטמס שהייתה מכריעה, כי סאן הפכה ללקוחה אסטרטגית שהביאה עוד לקוחות".

באותה העת צ'ק פוינט לא גייסה כסף לפעילות שוטפת, אלא על-מנת לקנות את חלק מאחזקותיה של חברת ההשקעות BRM, שהייתה המשקיעה היחידה שלה: "ידעתי שהחברה הזאת תהיה משהו גדול. צ'ק פוינט גם גייסה הון שרובו הגיע מסאן, וזה הספיק לה לגדול".

עוד לפני צ'ק פוינט בלמברג נחשף לחברות ישראליות. כשסיים את לימודיו בהרווארד באמצע שנות ה-80, עבד בקרן נאמנות שהשקיעה בחברות כמו סאיטקס ואלרון.

"עבדנו עם דן טולקובסקי, שלימים הקים את קרן ההון סיכון אתנה. אחר-כך עבדתי תקופה עם גוף ההשקעות של משפחת ברונפמן, שם הייתי מעורב בעסקת ההשקעה בטבע אחרי שרכשה את אביק, וכן בחברות כמו קריאו, EFI ו-DSPG".

למרות שבשנים האחרונות תחום ההשקעות בחברות Seed נהיה פחות אטרקטיבי למשקיעים והוא נכבש על-ידי האנג'לים, בלמברג קפיטל שומרת על האסטרטגיה שלה,

"אנחנו מאמינים שההשקעות הכי טובות נעשות בחברות בשלבים המוקדמים. חשוב לנו להיות אתם יחד עד מכירה מוצלחת או הנפקה".

* באיזה תחומים אתם משקיעים?

"ב-IT, במובן הרחב שלו, ובפרט במדיה חברתית, בתקשורת ניידת (mobility), ובחברות אינטרנט ו-SaaS (גישה לתוכנות מרחוק). אנחנו מתעניינים בחברות שיכולות לצמוח במהירות וביעילות כלכלית. לכן, מי שרוצה לבנות טורבינה או מכונית - שלא יבוא אלינו".

* אתם משתפים פעולה עם הקרנות הישראליות?

"ודאי. אמנם אין לנו נוכחות קבועה בישראל, אבל אנחנו עובדים עם כולן. לאחרונה אנחנו רואים חברות שמומנו בידי אנג'לים. באחרונה גם ביצענו השקעה ישראלית, ב-Any.Do עם גוף ההשקעות של אריק שמידט, מנכ"ל גוגל".