"וול סטריט ג'ורנל": מתקן גרעין שני פעיל הוקם בסוריה

תצלומי לוויין שפורסמו הלילה מגלים כי סוריה החלה, כנראה, לפתח גרעיני עוד בטרם הותקף המתקן הגרעיני בדאיר אלזור בשנת 2007

קיים חשש שמתקן גרעיני שני זוהה בסוריה, לפי תצלומים של לוויין מסחרי. אם המתקן אכן משמש לפעילות גרעינית, הוא מספק הוכחה חדשה לכך שדמשק החלה לנסות לפתח נשק גרעיני עוד לפני התקפת חיל האוויר על המתקן הגרעיני הראשון, בדאיר אלזור, ב-2007. כך מוסר הבוקר (ה') "וול סטריט ג'רנל".

התצלומים פורסמו אתמול ע"י המכון למדע ולביטחון בינלאומי (Institute for Science and International Security, או ISIS), בוושינגטון. פרסומם עשוי להניע את הסוכנות לאנרגיה אטומית (IAEA), זרוע של או"ם, להגביר את הלחץ על סוריה שתאפשר ביקורת בינלאומית מעמיקה של מתקנים בשטחה שלפי החשד משמשים לפעילות גרעינית. המושב הבא של דירקטוריון הסוכנות יתקיים בחודש הבא.

ב-2008, שמונה חדשים לאחר שישראל הפציצה את המתקן הגרעיני בדאיר אלזור, ביקרו באתר פקחים של IAEA וגילו בו שרידי אוראניום מעובד. ממשל בוש טען בזמנו, שבמתקן המופצץ פעל כור גרעיני.

נשיא סוריה, בשאר אל אסאד, דחתה בקשות חוזרות ונשנות של IAEA לקיים בדאיר אלזור בדיקות נוספות. כן נדחו הבקשות לשלוח פקחים לשלושה אתרים נוספים, שלפי חשדות הסוכנות קשורים לתכנית הגרעין של סוריה. אם דמשק תוסיף לסרב להתיר ביקור פקחים בינלאומיים באתרים אלה, יופנה הטיפול בסוגיה למועצת הביטחון וזו עלולה לקבל החלטה בגנותה ואפילו, לפחות באופן תיאורטי, להטיל עליה סנקציות.

בראיון ל"וול סטריט ג'רנל" בינואר, הכחיש אסאד שממשלתו מקיימת תכנית גרעינית. הוא אף אמר, כי דמשק לא תתיר ביקורים נוספים של פקחי IAEA.

התצלומים שפרסם ISIS מזהים אחד משלושת האתרים הנוספים שלהערכת המכון עלולים להיות קשורים למתקן המופצץ בדאיר אלזור. התצלומים מצביעים על מאמצים של שלטונות סוריה להסוות את הפעילות באתר לאחר הפצצת חיל האוויר ב-2007. "הנחת יסודות חדשים (של בניין) עלולה להיות מאמץ למנוע מפקחי IAEA לדגום את הקרקע בסביבה כדי לבדוק הימצאות אוראניום", נאמר בדו"ח של ISIS.

המכון מדווח שהמיקום והמיתאר של הבניין באתר החדש מצביעים על כך שנמצא בו ציוד לעיבוד אוראניום והפיכתו לדלק גרעיני. המתקן נמצא בעיירה מארג' א-סולטאן, לא הרחק מדמשק.

לדברי המכון, איתרו מדעניו את האתר ע"י שימוש בתצלומי לוויין מסחרי, על סמך מידע שסיפוק מקורות וכן העיתון הגרמני "סידויטשה צייטונג".