"פרשת החשבוניות הפיקטיביות נחשפה בזכות הדיווח המקוון"

לדברי גורם ברשות המסים, 300 מיליון שקל מתוך מיליארד השקלים, שהונפקו באמצעות חשבוניות פיקטיביות בפרשה שנחשפה השבוע, אותרו באמצעות מערכת הדיווח המקוון למע"מ

300 מיליון שקל מתוך מיליארד השקלים, שהונפקו באמצעות חשבוניות פיקטיביות בפרשה שנחשפה השבוע, אותרו באמצעות מערכת הדיווח המקוון למע"מ - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" גורם בחטיבת החקירות ברשות המסים.

המשטרה עצרה השבוע עשרות חשודים, המעורבים בפרשת "החשבוניות הפיקטיביות" שעיקרה השתלטות, תוך שימוש באלימות, על חברות בקשיים וסחר בחשבוניות מס בסכום עצום.

לפי החשד, באמצעות חשבוניות אלה, שהונפקו על-ידי בתי עסק שעל חלקם השתלטו החשודים, הם קיבלו מהמדינה במירמה החזרי מס בשווי של 160 מיליון שקל.

"חקרנו מודיעינית במשך כ-5 חודשים כ-50 חברות, ובאמצעות הדיווח המקוון חיזקנו את הראיות נגד החשודים", אומר הגורם, שלדבריו, בטרם נכנסה המערכת לתוקפה היה צורך לבדוק את הספרים פיזית במשרדי רואי החשבון, דבר שעלול היה לעורר חשד אצל בעלי העסקים ולסכל את החקירה.

"המידע 'קפץ'"

לדברי הגורם, המערכת סייעה לאיתור הפצת החשבוניות באמצעות הצלבת מידע לפי מספר העוסק המורשה של החברות.

"הדיווח המקוון 'הקפיץ' לנו מידע על כל הלקוחות שקיבלו חשבוניות ובאילו סכומים. במקרה הזה הצלחנו לאתר ניסיונות לבקשת החזרים ממע"מ שתאמו לחשבוניות הפיקטיביות, וכך הצלחנו לעצור החזרים בסכום של 160 מיליון שקל", אומר הגורם.

לדבריו, האיתור מנע ברגע האחרון את העברת הכספים לעבריינים. "ברגע שהכספים בידיים שלהם, זה כבר מאוחר מדי", ציין.

חוק הדיווח המקוון נכנס לתוקפו בתחילת 2010, והוא מחייב כל עוסק, מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) ומוסד כספי לדווח למע"מ מדי חודש דיווח פרטני על חשבוניות המס שנתן או קיבל מעוסקים אחרים. זאת, בניגוד למצב ששרר עד אז, שבו נדרשים העסקים למסור סיכום חודשי כולל של העסקאות בלבד.

לטענת רשות המסים, הנזק שנמנע לקופת המדינה באמצעות הדיווח המקוון מוערך ב-6 מיליארד שקל.

בזמנו מחו רואי החשבון על יישום החוק וטענו כי הוא יגרור עלויות רבות, יגרום לחשיפת נתונים רגישים של העסק ויוביל להסתבכויות עם רשות המסים.