רפי גוזלן: המשק הישראלי מסוגל להתמודד עם עליית הנפט

הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון: בנק ישראל מסתכן בתגובה מאוחרת לעלייה בקצב האינפלציה

החשש מפני שיבוש נוסף באספקת הנפט מרע את פרופיל הסיכון-סיכוי של האפיק המנייתי - עליית מחירי הנפט מובילה לחשש מפני התגברות הלחצים האינפלציוניים במשקים המתעוררים לצד חשש מהאטה במשקים המפותחים. מנקודה זו ואילך המשוואה אינה ליניארית, כלומר עלייה נוספת במחירי הנפט בהיקף דומה לזה שנרשם בחודש האחרון עלולה לגרור תיקון משמעותי יותר בשוקי המניות. כך אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, בסקירתו השבועית.

מנגד, מציין גוזלן, המשק הישראלי מסוגל להתמודד עם העלייה בנפט. "הזעזוע מצד מחיר הנפט תופס את המשק הישראלי במצב טוב ועם יכולת התמודדות טובה עם עליית מחירי הנפט. הסיכון העיקרי בשלב זה מגיע מפגיעה אפשרית בביקושים הגלובליים, במקביל להאצה בקצב העלאת הריבית בשל התגברות הלחצים האינפלציוניים".

ההתפתחויות האחרונות ממחישות את העדר מרווח הביטחון של המדיניות המוניטארית - "סגירת פער התוצר, הריבית הריאלית השלילית והציפיות הגבוהות לאינפלציה מציבים את הבנק המרכזי בעמדה פתיחה לא נוחה לנוכח העלייה במחירי הנפט והחשש לזליגה מואצת לעבר האינפלציה הבסיסית".

לגבי שוק האג"ח מציין גוזלן כי כל עוד קיים פער גדול בין הריבית הניטראלית לבין הריבית בפועל יימשך הלחץ להאצה באינפלציה ומכאן גם לחץ לעליית תשואות בשוק האג"ח. בנק ישראל מסתכן בתגובה מאוחרת לעלייה בקצב האינפלציה.

הסיכון בנוגע לאינפלציה ולגובה הריבית בשנה הקרובה הוא בעיקר כלפי מעלה. בהתאם לזאת, אנו מצפים לביצוע עודף של אפיק הריבית המשתנה על פני האפיקים בריבית קבועה (צמוד ושקלי). עדיין קיימת עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי, אך המובהקות לכך פחתה לנוכח העלייה המואצת בציפיות לאינפלציה.