סיטי: ההכנסות מתגליות הגז - 5 מיליארד דולר בשנה

מדובר בהעלאה של כ-200 מיליון דולר בשנה לעומת התחזית הקודמת שפורסמה בחודש שעבר ■ הכלכלן דיוויד לובין, המסקר את ישראל: "הדולר יצנח ל-3.45 שקלים עד סוף 2012"

כלכלני סיטי רואים תחזית ורודה למשק הישראלי: בסקירה עדכנית ששיגר דייוויד לובין, כלכלן המאקרו של סיטי המסקר את ישראל, ללקוחותיו, נכתב כי ההכנסות מתגליות הגז בישראל יוסיפו 5 מיליארד דולר בשנה למאזן התשלומים של המדינה. הערכותיו חושבו בתעריפי המיסים העדכניים ביותר, קרי לאחר יישום המלצות ועדות ששינסקי להגדלת חלקה של המדינה בהכנסות מתגליות הגז ל-52%-62%.

בסקירה מפרט לובין מספר תחזיות כלכליות מעניינות למדי על המשק הישראלי. האבטלה, למשל, תרד ל-6% עד סוף השנה אך לאחר מכן תעלה ל-7% עד סוף 2012. מבחינת צמיחת התמ"ג, לובין צופה צמיחה של 3.8% במשק הישראלי השנה וצמיחה מואצת של 5% בשנה הבאה. האינפלציה תעמוד סביב ה-3% עד סוף 2012 ואילו הדולר ייחלש ל-3.45 שקלים עד סוף השנה הבאה.

לובין התייחס גם לייצוא הישראלי: "ההתאוששות של המשק הישראלי רחבה, אך עם זאת הייצוא יאבד מכוחו כיוון שהשקל התחזק". בהתייחסו למהומות בעולם הערבי כתב לובין: "בגלל המתח במזרח התיכון, מרווח תשואות של 1.6% בעלות חדלות הפירעון (CDS) ל-5 שנים של ישראל נראית שקולה בהתמודדות עם הסיכון".

כאמור, לובין מעריך ש-5 מיליארד דולר יזרמו מדי שנה לישראל כתוצאה מתגליות הגז, וכותב כי "החודשים הקרובים יהיו מעניינים במיוחד בהפיכתה של ישראל לייצואנית גז וזה יחזק את המטבע שלה עם הזמן". אגב, בסקירה שפרסם לובין בתחילת חודש ינואר, הוא העריך כי הכנסות המדינה מתגליות הגז יעמדו על 4.8 מיליארד דולר בשנה, כך שהיום תחזית זו עודכנה מעלה.